30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    juliantomoriati

“iWork” of “Office voor Mac”?

Hallo Mac gebruikers,

In verband met mijn werk heb ik toch een schrijfprogramma nodig. Mijn werk maakt gebruik van windows. Uiteraard zijn de PDF bestanden geen probleem, maar wel de Word bestanden. Ik zit te twijfelen of ik iWork of Office voor Mac moet aanschaffen. De programma’s die er bij zitten interesseren me niet zoveel, aangezien ik ze niet gebruik. Het gaat dus alleen om het schrijfprogramma.

Ik heb al een leuke demonstratie gehad in een Apple winkel van beide systemen. De verkoper zegt dat beide goed werken en dat het een kwestie is van wat je er voor uit wil geven. Andere Mac computers heb ik niet in huis dus de iWork van 79 euro voldoet.

De twijfel is er omdat ik enkele recensies van gebruikers heb gelezen op de site van Apple. Beide systemen blijken bij sommige gebruikers niet echt goed te werken. Vandaar dat ik jullie mening nog graag wil weten alvorens aan te schaffen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    double-D

Ik gebruik iWork al een tijd. daarvoor had ik MS office dat beviel niet zo goed dus ik ben overgestapt. Pages start sneller op en draait stabieler, plus het doet alles wat ik wil. Ik hou het bij iWork.:D

Bijdrager
    sandervanhezik

Ik zou voor iWorks gaan,werkt namelijk erg fijn! Pages werkt zo fijn en is snel! Het werkt zoals het zou moeten werken! Je kan alles exporteren naar pdf, doc of docx.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Absoluut iWork.
    Eventueel in combinatie met open Office.

Bijdrager
    tarun

Dat ligt eraan welke functies je gaat gebruiken. Pages is grafisch makkelijker en beter. Word is geavanceerder wat betreft stijlen, velden, indexen etc. Als je alleen “schrijft” dan lijkt het me weinig uit te maken. Overigens kan dan ook Teksteditor een goede keus zijn.

Bijdrager
    juliantomoriati

Als ik schrijf (ik ontvang vooral mail), dan schrijf ik standaard met arial. Grafisch gezien is Pages inderdaad mooier. Wat ik in de demo heb gezien, als je je lettertype en grootte hebt gekozen, dat je alleen de pagina kan zien, dus zonder de werkbalken. Dat vind ik persoonlijk een heel erg groot pluspunt.

Aan de andere kant is Word wel uitgebreider. En ik weet niet of ik meer opties ga gebruiken dan ik al deed.

Zo dacht ik ook dat ik in het begin genoeg had aan m’n witte Macbook, maar ondertussen toch maar overgestapt naar een Macbook Pro:-P

Bijdrager
    hitcher

Ik heb beide programma’s. Voor mijn werk schrijf ik hele dagen. Uiteindelijk vind ik Word een stuk beter voor tekstverwerking. Wil je echter meer grafische zaken in je documenten verwerken dan heeft iWork mijn voorkeur.

Bijdrager
    Geedee

Ik heb ze ook beide. Maar Word gebruik ik niet meer. Ik had er voortdurend wel wat mee aan de hand (zoals spellingscontrole die nooit standaard op NE bleef staan enz.) Bovendien is Word (MS Office) een stuk duurder. Pages is mooi, leuk en werkt fijn in alle omstandigheden. Voor mij is het dus duidelijk: iWork!

Bijdrager
    wido

Eerst gebruikte ik Word, maar na een gratis trial was ik om en ben ik helemaal tevreden met Pages. Dat kan alles wat ik wil, en wat het niet kan, gebruikte ik toch al niet. En Pages werkt veel beter met de Mac samen.
    Je kunt ook een Trial versie downloaden en er gewoon eens even mee werken. Dan kom je er vanzelf achter of het voldoet.

Bijdrager
    hokkie

iWork +1

Moderator
    Poezenbeest

De uitwisseling tussen Pages en Word zal je grootste zorg zijn, ik zal je meteen van alle angst afhelpen, die uitwisseling loopt beter dan de verschillende versies van Word onderling. Functies als redigeren zijn ook gewoon beschikbaar in Pages en wat mij betreft zien ze er beter en overzichtelijke uit dan in Word.

Verder gaan dingen als tabellen goed en die komen ook gewoon prima over. Ze zijn ook beter over te zetten naar Numbers,Keynote, InDesign en andere programma’s dan binnen het Office-pakket. Het enige dat niet goed gaat, zijn opsommingstekens, maar als dat je grootste zorg is, dan heb je een fijn leven.

Als het gaat om prijs, ondersteuning, stabiliteit, updates, gemak, gebruiksvriendelijkheid, intwerface en intergratie op de Mac, dan zou ik voor Pages. Je krijgt er op de koop toe ook een mooi spreadsheetprogramma bij en de presentaties van Keynote zijn makkelijker dan in PowerPoint en nog mooier ook.

Nogmaals: de uitwisseling met Word-gebruikers op de PC gaat hier prima, ik exporteer alles naar Word of RTF en die zijn altijd te openen op de PC omdat er van wijd geaccepteerde bestandsformaten gebruik wordt gemaakt.

Bijdrager
    Doede

Ik ben tevreden gebruiker van Word en moet er niet aan denken om alle Word bestanden van collega’s steeds om te zetten, dan bij te werken in Pages, en dan weer terug om te zetten naar Word. Het gaat iedere maand om tientallen tot honderden documenten die soms meermalen voorbij komen.

Je zegt ’t zelf al: je schrijft voornamelijk. Of Word of Pages dan een betere teken-ondersteuning heeft, maakt niets uit. Daarom zou ik voor Word gaan. Het is een goed programma en je hoeft de bestandsformaten niet steeds om te zetten.

Zelf heb ik ook Neo-office een keer geprobeerd, maar die voelde destijds nog niet zo “Maccerig” aan en sindsdien heb ik een officiële versie van Office 2004 en inmiddels versie 2008.

Bijdrager
    hahaha… wat slecht
    ”Doede”

Ik ben tevreden gebruiker van Word en moet er niet aan denken om alle Word bestanden van collega’s steeds om te zetten, dan bij te werken in Pages, en dan weer terug om te zetten naar Word. Het gaat iedere maand om tientallen tot honderden documenten die soms meermalen voorbij komen…

het omzetten gaat bij het openen volledig automatisch. Daar heb je dus geen omkijken naar. Het is allen bij het opslaan even nadenken wat je gaat doen met het document Parkeer je het gewoon op je harde schijf dan kan je gewoon normaal opslaan en word het een pages document. wil je het via mail terug sturen naar iemand anders dan kan je gewoon via : Menu balk>deel>stuur via mail>word automatisch laten opslaan voor gebruik in word op een Mac of windows machine.

dus zoveel extra werk is het niet. Het niet meer werk dan de optie opslaan als.

Zo makkelijk werkt het in iWork…
    Het is een simpele oplosing die men niet gewend is.
    En dat is dus gelijk gelijk het probleem van office.
    Het is zo uitgebreid dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

[size=9:4c76f2728e]het jammere is dat mensen gelijk maar aannemen dat niet kan en dat je moeilijke converters nodig hebt. apple en microsoft gaan mee in de tijd. Het was vroeger misschien zo maar nu is de compatibiliteit en de weg daar naar toe een stuk beter geplaveid. Zo zijn er ook nog volksstammen die denken dat je windows nodig hebt op je mac om office for mac te draaien. Ze staan dan vervolgens te kijken of ze water zien branden op het moment dat je gewoon word opstart op je mac en dat je ook nog eens kan opslaat als word formaat. Die doet het vast niet op een PC is dan de eerste reactie.[/size:4c76f2728e]

ik geloof dat de einige reden om voor office te gaan is dat er deels ondersteuning voor macro’s in zit.
    En dat de duurdere versie deels Exchange server ondersteund.

Heb je dit niet nodig en zoek je een tekst editor die zonder dingen te laten verspingen mooie word documenten aan maken kan dan is iWork de beste oplossing in mijn ogen.
    Met open office heb ik niets dan problemen wanneer ik iets maak en het bewaar als word document dan ziet het er in zowel word op de PC en Mac en in Pages allemaal verschillend uit.

Gebruik ik Pages en sla ik op als word bestand dan is het overal het zelfde.

[size=9:4c76f2728e]Trouwens na installatie van een microsoft product begint de ellende al.
    Na opstarten meteen een encete die je niet kan skippen omdat ze willen weten wie je bent wat je dot en waar je office voor gaat gebruiken. vervolgens heb je tig downloads omdat ze elke wek updates uitbrengen. en als je dan eindelijk aan de slag kan dan is het flink zoeken waar alle ook alweer zat want met die ribbon interface Zit WEEER alles op een andere plek. Maar als je daar eenmaal een gewend bent moet het best een fijn pakket zijn.
    [/size:4c76f2728e]

Bijdrager
    Xenophon

iWork.

MS Word 2008 blijft gewoon een enorm traag en log programma, met een ingewikkelde interface. Bovendien is Pages veel goedkoper dan MS Office. Je kan altijd een demo van iWork eens installeren om te kijken of het je bevalt.

Bijdrager
    Jeroen0704

Je kunt ook de 30 dagen proefversie van iwork downloaden en daar het een en ander mee proberen. Als het was is koop e iwork en zo niet dan office.

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik zou een opsomming maken van de functionaliteit die je tijdens “het schrijven” nodig hebt. Als daar specifieke handigheidjes van Word 2008 je veel verder kunnen helpen, kies dan voor Word 2008. Zo niet, ga dan voor iWork (Pages, Numbers en Keynote). De naam zegt het al. Pages is een fijne, snelle en stabiele tekstverwerker die bij de juiste instellingen uitstekend met de Word-standaarden omgaat. Ik zou het gewoon met een trail een tijdje proberen en kijken hoe het jou en je zakelijke Word-vrienden bevalt. Ik gebruik beide programma’s veel. Afhankelijk van het te maken document en de verdere verwerking maak ik mijn keuze. Mijn ervaring is dat uitwisseling tussen de verschillende versies van Word 97, 2003, 2007 en 2008 vaak minder soepel verloopt dan tussen en met niet MS producten (Pages, OpenOffice, etc).

NB: Office for Mac 2008 ondersteunt geen macro’s en VBA. Dit schijnt in de volgende versie terug te komen!?!

Veel succes met je uiteindelijke keuze.

Bijdrager
    hahaha… wat slecht
    ”e.abrahamse”

I…NB: Office for Mac 2008 ondersteunt geen macro’s en VBA. Dit schijnt in de volgende versie terug te komen!?!…..

nog een grotere reden om gewoon voor het goedkopere iWork te gaan dus.
    Als die meerwaarde ontbreekt van macros en VBA plus het geheel allemaal nog onoverzichtelijker is geworden in gebruik en dat met de volgende versie heus niet anders zal zijn zou ik gewoon iWork kiezen.

Apple houd tenminste zijn interfaces erg lang het zelfde of de veranderingen zijn heel subtiel.

op imovie na dan.

Bijdrager
    Doede

Kasuja: oke, je hebt me overtuigd om Pages eens nader te bekijken!:) Ander vraagje: hoe zit ’t met Powerpoint & Keynote, zijn die goed uitwisselbaar?

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

Keynote kan via de zelfde menu optie opslaan als PPT of PDF maar wanneer je de EXport functie

Je kunt in Keynote Microsoft PowerPoint-bestanden openen, je Keynote-presentatie bewaren in de PowerPoint-structuur, direct vanuit Keynote e-mailen en publiceren op het internet.

Er zijn meer manieren van uitwisseling

Je hebt nu nog meer mogelijkheden om een presentatie uit te wisselen. Via het nieuwe Deel-menu kun je je presentatie bijvoorbeeld versturen met Mac OS X Mail. De grootte van je presentatie houd je binnen de perken door de grootte van de ingevoegde afbeeldingen en films te reduceren, uiteraard zonder kwaliteitsverlies. En natuurlijk kun je je presentatie ook publiceren op iWork.com Public Beta2 zodat anderen je werk online kunnen bekijken.

Bijdrager
    MrPinda95

iWork,
    werkt gewoon veel fijner en je kunt er veel mooiere dingen mee maken.

met exporteren in keynote zou ik hem naar een film exporteren, dan behoud je je mooie overgangen en effecten, die voor meer dan de helft weg gaan als je van hem een powerpoint bestand maakt.

met pages zou ik hem gewoon naar een word bestand exporteren, maar als je veel opmaak hebt dan is een PDF geen overbodige luxe!

Bijdrager
    koekiewous

Beide zijn momenteel €1,- als je een MacBook of iMac koopt bij de Appleshop in shop (Media Markt) in Eindhoven.

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

ook wanneer je ze allebij koopt?
    dan is het een goede deal

Bijdrager
    koekiewous
    ”kasuja”

ook wanneer je ze allebij koopt?
    dan is het een goede deal

Dan krijg je er twee voor €2,- en kun je dus op een Apple beide installeren en op de andere Office. (Is 3 user licentie).

Bijdrager
    hahaha… wat slecht
    ”koekiewous”

Dan krijg je er twee voor €2,- en kun je dus op een Apple beide installeren en op de andere Office. (Is 3 user licentie).

ter aanvulling:
    Numbers ’09
    [size=9:2b89e2225d]Met veel plezier presenteren we Numbers ’09, een innovatief spreadsheetprogramma waarmee u gegevens op uw eigen manier kunt ordenen, zodat u altijd alles kunt terugvinden. Of het nu gaat om het huishoudbudget, een labrapport of ingewikkelde financiële documenten, alles kan. U kunt tabellen sorteren en het formaat veranderen zonder andere gegevens te beïnvloeden. Met een klik van de muis maakt u de mooiste diagrammen. En als u de spreadsheets wilt afdrukken, kunt u de schaal aanpassen met de interactieve schuifregelaar.[/size:2b89e2225d]

Pages ’09
    [size=9:2b89e2225d]Met Pages ’09 gaat het schrijven vanzelf. U begint gewoon met een van de meer dan 140 sjablonen en voordat u het weet, schrijft u prachtige brieven, samenvattingen, rapporten, bedrijfsplannen en nog veel meer U wijst aan en klikt – kleurrijke nieuwsbrieven, brochures en flyers rollen uit uw virtuele pen.[/size:2b89e2225d]

Keynote ’09
    [size=9:2b89e2225d]Met Keynote ’09 maakt u gemakkelijker dan ooit fascinerende presentaties van bioscoopkwaliteit. De nieuwe animatieprogramma’s laten u afbeeldingen langs een pad verplaatsen en van schaal veranderen. Ook kunt u ze laten roteren op de vlakken van een kubus of op een draaischijf. Bouw schitterende teksteffecten en beeldovergangen in. U kunt zelfs gesproken presentaties opnemen en vertonen.[/size:2b89e2225d]

Er zijn 2 verschillende varianten beschikbaar:
    – Individuele gebruiker: 1 licentie
    – Gezinspakket: 5 licenties voor thuisgebruik
    – een zakelijke versie van iWork bestaat niet voor zover ik weet

Office 2008 for Mac Home and Student Edition
    [size=9:2b89e2225d]Huiswerk en thuis werken worden simpeler dan ooit met de Microsoft® Office 2008 for Mac Home and Student Edition. U bereikt sneller betere resultaten en maakt schitterende documenten waarop u trots kunt zijn, met minder frustraties en meer plezier.[/size:2b89e2225d]
    - Bevat 3 licenties.

Office 2008 for Mac
    [size=9:2b89e2225d]Office 2008 for Mac een vernieuwde gebruikersinterface, een nieuwe grafiek- en afbeeldingsengine voor het maken van indrukwekkende en aantrekkelijke documenten, spreadsheets en presentaties, plus een nieuwe functie voor thema’s waarmee een hele serie documenten eenvoudig van een consistente, eigen stijl kan worden voorzien.[/size:2b89e2225d]
    - Bevat 1 licentie.

Office 2008 for Mac Special Media Edition
    [size=9:2b89e2225d]Microsoft® Office 2008 for Mac Special Media Edition bevat de Office 2008-programma’s plus Expression® Media, het veelzijdige programma voor mediabeheer waarmee u al uw digitale materiaal visueel kunt catalogiseren, organiseren en presenteren. Maak uw werk simpeler en uw succes zichtbaar.[/size:2b89e2225d]
    - Bevat 1 licentie.

Bijdrager
    dylloesz

ik vind office beter werken als je ook samenwerkt met mensenn die documenten bewerken op office op windows.. als je dit niet doet zeker kiezen voor iWork! iWork werkt sneller, beter en veel prettiger en ziet er nog beter uit ook..

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

misschien heeft de TS wat aan je argument waarom je office beter vind wanneer je met andere mensen samen werken moet?

de files zijn exact het zelfde.
    de uitwisselbaarheid zou het daarmee ook moeten zijn.
    althans dat claimen zowel al apple als microsoft.

Bijdrager
    63743 Master

Ik zou voor iWork gaan,

Ik heb Microsoft 2008 en iWork ’09 beide op mijn MB staan, maar moet zeggen dat Microsoft 2008 zonde is van mijn ruimte & geld, omdat ik het nooit gebruik. Het ziet er inderdaad mooier uit dan iWork, maar vind het helemaal niet gebruiksvriendelijk (Het lukte MIJ niet eens om 2 tabellen in 1 document te krijgen). iWork werkt daarintegen 10x zo goed. Het is veel gebruiksvriendelijker omdat alles wat je nodig hebt zit in een mini-venster, en het is echt een Mac-applicatie. Je weet gewoon waar alles zit. Uitwisseling gaat ook vloeiend. Al mijn Windows-klasgenoten kunnen mijn werkstukken gewoon moeiteloos openen. Overigens snap ik niet dat Word meer kan dan Pages. Alle werstukken die mijn klasgenoten maken, kan ik moeiteloos namaken.

Ik weet dat dit er een beetje heel erg reclame achtig uitziet, maar zou echt voor iWork gaan. Ik krijg op school voor Presentaties en werkstukken altijd de hoogste cijfers qua lay-out :D

Bijdrager
    gipsman

Ik mis in Pages de etiketten layouts
    die wel in Appleworks zaten en uiteraard in Word zitten.
    (pages help verwijst zelfs naar Appleworks6 voor het maken
    van etiketten)

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

Ik mis in Pages de etiketten layouts
    die wel in Appleworks zaten en uiteraard in Word zitten.
    (pages help verwijst zelfs naar Appleworks6 voor het maken
    van etiketten)

Wat niet is kan nog komen

Bijdrager
    CedricH

Als er in de omgeving van de TS uitsluitend Windows gebruikt word zou ik Office kopen. Ik heb zowel iWork als Office staan en met iWork heb ik veel te veel problemen met het uitwisselen van bestanden. iWork kan meestal wel overweg met eenvoudige documenten maar vanaf het moment dat er iets geavanceerdere lay-outs gebruikt worden is je opmaak naar de knoppen. iWork is goedkoper maar Office is zeker zijn geld waard, ik heb het al een hele tijd draaien en nog geen problemen mee gehad!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.