25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Anthony

iWork 09 opent niet in Mountain Lion

Hi!

Zojuist Mountain Lion met een clean install geïnstalleerd. Daarna via Time Machine software teruggehaald. Alles werkt prima maar iWork 09 (Pages 4.2, Keynote 5.2 en Numbers 2.2) opent niet. Onderstaande melding verschijnt direct in beeld, terwijl het wel iWork met de laatste updates betreft…

iWork 09 is destijds voor-geinstalleerd bij de aanschaf van een MacBook, dus aan de Appstore heb ik weinig.
    De sharing & permissions staan ingesteld op read and write.

Wie helpt?

Groeten!
    Anthony

————

Pages cannont be opened because of a problem.
    Check with the developer to make sure Pages works with this version of OS X. You may need to reinstall the application. Be sure to install any available updates for the application and OS X.
    Click Report to see more detailed information and send a report to Apple.

Process: Pages [2039]
    Path: /Applications/iWork ’09/Pages.app/Contents/MacOS/Pages
    Identifier: com.apple.iWork.Pages
    Version: 4.2 (1008)
    Build Info: Pages-10080000~1
    Code Type: X86 (Native)
    Parent Process: launchd [173]
    User ID: 501

Date/Time: 2012-08-04 14:55:35.001 +0200
    OS Version: Mac OS X 10.8 (12A269)
    Report Version: 10

Bijdrager
    GastonM

Normaal zou er een DVD met iWork moeten zijn meegeleverd bij je MacBook? Weet je overigens zeker dat de laatste updates zijn geïnstalleerd?

Bijdrager
    Anthony

Nee heb die DVD niet… Inmiddels heb ik een MacBook Air, geloof dat ik de software steeds via TM naar nieuwe Macs heb meegenomen.

Laatste updates zijn geïnstalleerd. Pages 4.2, Keynote 5.2 en Numbers 2.2

Bijdrager
    Xcode

Heb het probleem ook gehad. Zelfs de meest recente versie overzetten van een andere Mac (waar echter geen Mountainbike Lion op stond) verhielp het probleem niet. Wat voor mij uiteindelijk werkte is het opnieuw installeren van iWork.

Bijdrager
    Anthony

Xcode, dan bedoel je de software gewoon opnieuw aanschaffen…? Zou zonde zijn. Heb namelijk geen DVD, USB of App van iWork omdat het dus al was voor-installeerd.

Iemand anders een oplossing?

Bijdrager
    SunKeeper

Als het echt was voorgeïnstalleerd, kun je het zien in de Mac App Store onder Aankopen.
    Anders heb je een DVD gekregen.

Denk je toch dat geen van bovenstaande waar is, moet je je aankoopbewijs zoeken, en bij een APR/Apple Store de situatie uitleggen. Je kunt dan immers aantonen dat het in je bezit is, maar niet goed werkt. (een MacBook Air lijkt me makkelijk mee te nemen)

Bijdrager
    Xcode
    anthonyhoeks op 04 augustus 2012

Xcode, dan bedoel je de software gewoon opnieuw aanschaffen…? Zou zonde zijn. Heb namelijk geen DVD, USB of App van iWork omdat het dus al was voor-installeerd.

Iemand anders een oplossing?Nee, opnieuw installeren. Als je ‘m op een of andere manier toch niet kunt installeren terwijl je er wel recht op hebt, raad ik je aan om de tips van Sunkeeper op te volgen.

Bijdrager
    Anthony

Oké thanks!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

dan bedoel je de software gewoon opnieuw aanschaffen…? Zou zonde zijn. Heb namelijk geen DVD, USB of App van iWork omdat het dus al was voor-installeerd

Dat kan dus niet. iWork is nooit voorgeinstalleerd geweest op een Mac (wel iLife) Dus heb je echt geen DVD maar wel iWork dan zit je in het grijze circuit. Het stond als een demo op sommige Mac’s maar je moest het kopen om het volledig functioneel te krijgen en dan had je automatisch een DVD moeten hebben als je het niet via de App Store hebt gekocht.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Gastje8 op 04 augustus 2012

Normaal zou er een DVD met iWork moeten zijn meegeleverd bij je MacBook? Weet je overigens zeker dat de laatste updates zijn geïnstalleerd?

Nee dus. Dat was alleen met iLife.

Bijdrager
    GastonM

@hendrik ijzerbroot,

Ik meen me te herinneren dat het een jaar of 2 geleden mogelijk was (sinds een paar dagen is dat dus weer mogelijk met iWork) om een nieuwe Mac online te kopen met een aantal programma’s voorgeïnstalleerd. Dat kon in ieder geval met o.a. Final Cut Pro, van iWork weet ik het niet meer zeker.

Bijdrager
    Godfather

Voor geïnstalleerd betekent enkel dat ze de software… jawel, voor installeren… Maar nog steeds werd er een drop-in DVD geleverd…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@gastje
    Bij een BTO kan het er bij zitten, maar hoe dan ook: je hebt of een DVD of je hebt het via je account geinstalleerd vanuit de App Store. De TS zegt echter dat hij dat allemaal niet heeft dus waar komt het programma dan vandaan?

In de foutmelding die de TS krijgt staat: “You may need to reinstall the application”. Dat gaat zonder DVD nogal lastig, dus blijft de App Store de enige optie.

Mijn versies (voor Snow Leopard) liggen overigens maar 1 cijfer achter de punt lager, maar de versies van de TS zijn de laatste en die zouden volgens RoaringApps goed moeten werken met ML.

Bijdrager
    Yggdrasil
    hendrik op 04 augustus 2012

Dat kan dus niet. iWork is nooit voorgeinstalleerd geweest op een Mac (wel iLife) Dus heb je echt geen DVD maar wel iWork dan zit je in het grijze circuit. Het stond als een demo op sommige Mac\’s maar je moest het kopen om het volledig functioneel te krijgen en dan had je automatisch een DVD moeten hebben als je het niet via de App Store hebt gekocht.

Hier ga je de mist in hoor ouwe. In mijn begintijd met Apple (2008) had je de mogelijkheid om via de Apple Store online je Mac te configureren naar eigen believen. Een van de mogelijkheden was om er op voorhand al iWork of Aperture of Final Cut op te zetten.

Maar dan nog, als het voorgeïnstalleerd was, dan werd er een backup dvd meegeleverd.

edit: Nu heb je het ook gemeld betreffende een BTO-Mac.:)

Kan het niet zijn dat de TS de Mac tweedehands heeft gekocht?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar dacht ik ook al aan en het komt dan nog al vaak voor dat men de DVD ‘vergeet’ mee te leveren al was het maar een kopie, en anders is hij gewoon die DVD kwijtgeraakt.
    De oorzaak zit in het terug zetten van TM lijkt het en een her-instal lijkt voor de hand te liggen maar dat helpt niet als er iets niet klopt in de TM backup.

Misschien helpt het als hij de plist bestanden wist…

Bijdrager
    Yggdrasil

En als ‘last resort’ kan de TS misschien overschakelen naar een ‘andere manier’ om iWork op zijn Mac te zetten… Uiteindelijk heeft hij er in ’t verleden wel voor betaald.

Bijdrager
    SunKeeper

Het lijkt me geen goed plan om het illegaal te maken als je dat bedoelt.

Heel simpel:

Aangeschaft als BTO? Dan heb je een aankoopbewijs.
    Een mailtje van de Online Apple Store met het overzicht van je bestelde artikelen geeft ook altijd duidelijk de BTO-opties aan. Ik heb zelf mijn MacBook Pro (Mac mini ook) met een RAM-upgrade besteld, en dat zie je duidelijk terug in het overzicht van de bestelde artikelen.
    Ga met dat aankoopbewijs naar de winkel en geef aan dat je het niet kan installeren zonder installatiemedium, terwijl het toch je eigendom is. Dan moet er wel een oplossing komen vanuit Apple, niet opgeven als ze tegensputteren.
    (ik heb die hele kermis zelf ook gedraaid omdat ik geen backup van het voorgeïnstalleerde iLife op die MacBook Pro kreeg. Was ook niet in Mac App Store te zien. Na veel gemor bij vele verschillende APR’s het probleem opgehelderd, en toen verscheen het keurig onder mijn aankopen zoals het hoort in dat geval)

Aangeschaft in Mac App Store? Het moet onder ”Aankopen” staan indien toen hetzelfde Apple ID is gebruikt als waarmee het nu bekeken wordt in de Mac App Store.

Aangeschaft op DVD? Je moet de DVD dan in je bezit hebben. Goed zoeken.
    Mits je die hebt weggeknikkerd, maar dan zul je het opnieuw moeten kopen. Dat geldt namelijk ook als ik mijn Mac met het vuilnis meegeef; dan moet ik niet raar opkijken wanneer ik die daarna nergens meer kan vinden in mijn huis.

Niet aangeschaft? Alsnog aanschaffen, aangezien je het dan eerder illegaal had.

Bijdrager
    Anthony

Dank voor alle reacties…

– iWork 09 heb ik zeker legaal aangeschaft. Ik download namelijk nooit illegaal Apple software. Heb nog flink gezocht naar een eventuele DVD zonder resultaat. Denk toch echt dat hij was voor-geinstalleerd. iLife heb ik namelijk wel op USB erbij gekregen, zit nog prima in de doos. iWork niet.
    – Ik beschik niet meer over de bon omdat ik de Macbook in 2011 (met bon) heb doorverkocht en daarna een Air heb gekocht. Toen is iWork uit TimeMachine overigens zonder problemen opgehaald, ook na de clean install naar Lion. Met de BTO bon naar de Apple store is dus geen optie.
    – In de Apple Store wordt iWork nergens vermeld.

Vragen…
    – @ Ijzerbroot. Hoe wis ik de plist bestanden en wat heeft dat voor gevolgen?
    – Kan ik middels de iWork ‘package contents’ aantonen dat het een legale versie betreft?
    – Om uit te sluiten dat het een TM fout betreft, kan ik een oudere iWork versie uit Time Machine halen en deze handmatig updaten?

Dank!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De plist bestanden voor de drie iWork programma’s staan in:
    Thuismap / bibliotheek / preferences /
    en: Thuismap / bibliotheek / preferences / Byhost
    Sinds Lion is de bibliotheek onzichtbaar, om daar in te komen hou je de alt toets ingedrukt terwijl je in Finder op “Ga” klikt.
    Het wissen zorgt er voor dat alle instellingen in de default stand komen te staan, de programma’s maken dan nieuwe bestanden aan.

Een package dat illegaal is gedownload onderscheidt zich in principe niet van de legale versie, maar in het geval van iWork9 was er in 2009 gedurende een aantal maanden wel een illegale kopie in omloop met een Trojan en die bevatte een extra bestand genaamd iWorkservices terwijl dat dus die Trojan was. (Wat nog steeds geen bewijs op levert natuurlijk want er waren ook illegale kopieën zonder die Trojan)

Als er iets fout is aan de TM backup dan zal dat niet het programma op zich zijn denk ik, maar eerder gerelateerde data. Dus waarschijnlijk helpt opnieuw installeren niet.

Als ik zoek op ‘iWork’ in de App Store komen ze alle drie gewoon tevoorschijn hoor… (Maar nogmaals: dat zijn de zelfde versies die jij noemt)

Bijdrager
    Anthony

Dank voor de reactie Ijzerbroot.

In de preferences mappen die je noemt staan inderdaad .plist files, maar niet één die verwijst naar iWork, Pages, Keynote of Numbers… Kan dat het probleem zijn?

Begrijp dat iWork beschikbaar is in de App Store. Bedoelde alleen dat onder Purchases iWork niet wordt genoemd, als in dat ik ze dus niet in een ver verleden online heb aangeschaft.

Bijdrager
    Anthony

Vreemd, net weer een andere TM backup van iWork 09 ge-‘restored’, en nu kan ik wel de programma’s openen maar geen documenten. Ik krijg dan de volgende meldingen. Dit met nog steeds de meest recente updates.

The document “XXXX” could not be opened.

of

The document “Financien Hoeks” could not be opened. (deze melding komt 10 x terug)

What to do??

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik geloof dat Lion en later anders om gaat met de plist bestanden, maar aangezien ik met SL werk kan ik dat niet controleren. Maar als de programma’s nu werken zijn die plist bestanden waarschijnlijk goed. Heb je er al op gezocht? Die van Keynote b.v. heet: “com.apple.iWork.Keynote.plist”

Het blijft vreemd want deze versies van iWork zouden op zich moeten werken met ML. Heb je al geprobeerd nu de programma’s lijken te werken om een nieuw bestand te maken, opslaan, sluiten en weer in te laden? Als dat goed gaat worden dus de bestaande bestanden niet meer herkent om de een of andere reden.

Bijdrager
    Anthony

Ter verduidelijking, de programma’s kan ik wel openen maar werken NIET goed. Ik kan geen nieuw document openen en alles loopt vast. Alleen de werkbalk van het programma wordt zichtbaat.

De .plist files zijn nu inderdaad wel aangemaakt. Na verwijdering van deze files en herstart van het programma, en de plist files opnieuw zijn aangemaakt, doen dezelfde problemen zich voor…

Ga morgen wel even naar de Apple Store… Eens zien of die geniuses echt zo geniaal zijn;-)

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je dan echt geen mail meer vinden met de aankoopbon? Die stuurt de Online Apple Store je altijd toe bij een bestelling.

Of anders de koper eens proberen te bereiken, situatie uitleggen en vragen of je een kopie kunt maken.

Mogelijkheden, mogelijkheden, mogelijkheden, en de Genius Bar is er ook eentje inderdaad. Met een beetje geluk trekken ze een doosje met schijf uit de kast die je onbetaald kunt meenemen.
    You never know.:wink::cool:

Bijdrager
    Anthony

De Genius bar kon er ook weinig mee. Inmiddels van de Apple Store sales afdeling een gratis iWork 09 download ontvangen. Mijn iWork was niet gekoppeld aan de App store door een tussentijdse wijzigingen in mijn Apple Account gegevens.

Probleem opgelost.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.