26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    hardcore2

iWeb website overzetten naar Joomla of iMini

We hebben een website die gemaakt is in iWeb wegens gebrek aan Joomla kennis. We willen de content zelf gaan beheren en aanpassen. Wat is wijsheid omzetten naar Joomla – en is dat eenvoudig – of een i Mini aanschaffen. Wie heeft ervaring?

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

iWeb heeft zijn eigen structuur. Het is dus:

1. óf iWeb blijven gebruiken
    2. óf opnieuw je website aanmaken van voor af aan met een ander programma.

En wat is een i Mini?

Bijdrager
    hardcore2

Bedankt voor je reactie. Ik bedoel uiteraard Mac Mini en die zelf aanschaffen. Ik begreep dat iWeb geen CMS heeft/is. Gezien de uitbreidingen is het wellicht beter om over te gaan naar een nieuwe site in Joomla bijv. Ik ben niet bekend met grote websites die draaien en die behoorlijk belast worden met content.

Bijdrager
    Hansi2124

Een Mac mini heeft geen directe relevantie met iWeb… Je zou elke Mac kunnen kopen wat dat betreft, ware het niet dat iWeb tegenwoordig niet meer standaard geleverd wordt bij een nieuwe Mac als onderdeel van iLife.

Bijdrager
    hardcore2

Het is zo dat de website door iemand is gemaakt en die overgezet moet worden naar een Mac die wij zelf moeten aanschaffen. We dachten daarbij aan een Mac Mini omdat we ook andere systemen gebruiken en zodoende dan de site in eigen beheer hebben en zelf kunnen updaten met content etc.

Bijdrager
    oostie

Je kan tog ook kiezen voor goedkope hosting ipv zelf een Mac aanschaffen om daarop je site te zetten?

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, op die fiets.:wink:
    Dan zou je inderdaad een Mac mini kunnen aanschaffen met apart het complete pakket iLife 11. iWeb is heel makkelijk in gebruik, je hoeft geen kennis te hebben van html.
    Hoe het met Joomla zit, weet ik niet.
    Zelf ben ik eigenlijk een beetje van iWeb aan het loskomen, want ik ben nu bezig met een zelfstudie Webdesign. Daar krijg je wel kennis van XHTML en CSS.

Edit:
    ik merk dat iWeb helemaal niet meer te koop is……..
    Misschien heb je dan nog wat aan dit topic:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/iweb-22

Aangezien iWeb dus niet meer te koop is en Apple geen verlies meer heeft als je het op een niet-legale manier verkrijgt, kan ik je dat ook nog aanraden. Maar geheel voor eigen risico natuurlijk.

(ik mag dan wel moderator zijn, maar zeg dit pas als het product niet meer te verkrijgen is. Is dus nu niets meer verkeerds aan om dat te doen)

Bijdrager
    oostie

Dus illegaal Photoshop CS4 installeren mag ook?

Bijdrager
    Hansi2124

Volgens mij kan je dat nog steeds kopen. En met die licentie zou je misschien ook nog goedkoper aan een upgrade kunnen komen.

iWeb wordt niet meer uitgebracht. Is op een dood spoor beland. Dát is het verschil wat ik duidelijk maak.
    Overigens moet ik er nog wel voor de volledigheid bij vermelden dat je het ook op marktplaats of tweedehandsmac.nl nog kan proberen. Maar dat zijn dan uitsluitend al gebruikte versies…..

Bijdrager
    hardcore2

Bedankt voor jullie reacties en input. Het gaat ons voornamelijk ook om het zelf beheren van de content, updaten etc. etc. Het hosten is niet het probleem denk ik, het gaat meer om het zelf beheren en plaatsen van content. Bijvoorbeeld ook het koppelen van een betaalsysteem aan de site/webshop etc. Dat vertraagt nu teveel door tijdgebrek bij de websitebouwer.
    Vandaar dat wij dachten in eigen beheer te nemen met een Mac oplossing als bijv. een Mac Mini of 2e hands Mac. Moet dan wel aan de vereisten voldoen lees ik net van iLife.
    Dan kunnen we alsnog erbij een nieuwe website door iemand die ons wil ondersteunen, laten bouwen in bijv. Joomla en helemaal overgaan.

Bijdrager
    Shmoo

Ik wil me nergens mee bemoeien maar dit klinkt alsof iemand jullie een iWeb -site wilt verkopen?

Is dat echt het geval?

Bijdrager
    hardcore2

nee hoor het is een door ons zelf ontworpen website, alleen gemaakt en gestyled door een vriend van ons in iWeb. We wilde vanaf begin al Joomla maar daarmee was geen ervaring. Daarvoor iWeb gebruikt om sneller online te kunnen zijn.
    Ik weet nu niet wat handiger is, deze zo laten en een nieuwe laten maken in Joomla die over een paar maanden actief kan worden gezet en de iWeb laten vervallen. Of de iWeb zo houden en in eigen beheer nemen. Maar we moeten verder.

Bijdrager
    oostie

Ik zal eerst eens nagaan of jullie kennis wel ver genoeg gaat om dit te doen…
    Ten eerste zou ik nooit een webshop met iDeal e.d. gaan hosten op een mac mini in de meterkast.
    Ten tweede is het implementeren van iDeal in joomla niet makkelijk, en onmogelijk zonder kennis van zaken.

Joomla draait prima wanneer je hem host op bij een hostingprovider, en kan je de content e.d. gewoon zelf beheren.

Bijdrager
    hardcore2

We hebben ook zelf een hosting provider dus dat is geen probleem en Joomla kan daar prima draaien ook uiteindelijk op een private server gezien de grootte van de website, de content en het verkeer. Nee wij hebben geen kennis van zaken als webdesigner en zeker niet op het programmeer gebied. Daarvoor zijn we afhankelijk van derden en/of studenten die het bouw en programmeer werk voor ons willen doen. Het implementeren van het betaaldsysteem is al voorbereidt door de aanbieder van het betaalsysteem. Ik ben geen kenner over koppelingen e.d. en links maar het moet eenvoudig te doen zijn.
    We staan verder open voor suggesteis.
    Bedankt voor je input en hulp

Bijdrager
    Shmoo

Oke, zo zit de vork in de soep.

Mijn advies!

Als eerste,
    iWeb verhaal helemaal vergeten het is nu al zonde van de tijd, zeker als jullie geld gaan uitgeven aan een Mac + oude software om iets voor elkaar te krijgen waar geen enkele Webdesigner -/developer ooit op verder kan en wil bouwen.

De broncode die iWeb genereert is van zo’n oude en dramatische kwaliteit dat elke student die iets wilt bijverdienen eerder jullie website gaat HER-bouwen in zijn eigen opmaak (code) dan dat hij de code van iWeb gaat opfrissen.

Dus iWeb moet je vergeten, het is veel beter om een paar honderd Euro uit te geven aan iemand die weet wat hij doet en iets maakt dat perfect bij jullie bedrijf past.

En ten tweede, heel eerlijk en om problemen te in de toekomst te voorkomen vergeet ook het Joomla gedoe.. Ooit zal je mee heel dankbaar zijn!

Joomla = Smart auto met trekhaak.

Dat gaat wel vooruit en het ziet er grappig uit maar zou je de overweging maken om met zo’n combinatie de snelweg op te gaan?

Dus conclusie is, ga eens opzoek naar iemand die gelijk alles in één maakt. Vaak zijn deze personen ook binnen een maand klaar en dan heb je je eigen website in je eigen jasje geïntegreerd met Webshop en website in elkaar.
    En waarschijnlijk zal je zien dat het in totaal minder gaat kosten dan dat je nu van plan bent met de aanschaft van een Mac computer, daarna nog eens een Webdesigner die de boel moet gaan oplappen en dan dan nog een webshop erin plaatsen + iDEAL integratie.

Bijdrager
    MarijnB

Dit heeft niet meer de Mac te maken, maar ga voor WordPress. Het is een stuk makkelijker te beheren en je kunt er heel erg veel mee. Neem even contact op voor meer informatie, het is de moeite waard.

Wat betreft de mac; gewoon doen. Al is het niet nodig voor de website, OS X Lion is zo veel beter dan Windows!

Bijdrager
    banditbiker

Buiten dit alles is het ook behoorlijk lastig om een website van de ene computer naar de andere te verplaatsen aangezien iWeb geen export/import mogelijkheden heeft.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is om precies te zijn één bestandje. Hoe moeilijk kan het zijn?:lol:

Bijdrager
    banditbiker

Stel, je hebt 3 sites in je library staan. Je wilt er 1 exporteren. Gaat niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Maar het handige is dat dat ook niet hoeft.:wink:

Geblokkeerd
    Bento

Aangezien iWeb dus niet meer te koop is en Apple geen verlies meer heeft als je het op een niet-legale manier verkrijgt, kan ik je dat ook nog aanraden. Maar geheel voor eigen risico natuurlijk.

(ik mag dan wel moderator zijn, maar zeg dit pas als het product niet meer te verkrijgen is. Is dus nu niets meer verkeerds aan om dat te doen)
    Dit is echt te triest voor woorden. Dat ze jou hier nog handhaven is voor mij onbegrijpelijk.

Bijdrager
    Hansi2124

Voor jou zijn er nog veel meer dingen onbegrijpelijk.
    :evil:

Bijdrager
    hardcore2

Heel erg bedankt voor jullie reacties en adviezen. Fijne feedback dat helpt zeker.
    Joomla of WordPress, we zoeken dus een student of stagiair of iemand die lowbudget onze bestaande site kan herbouwen / opnieuw bouwen? Als er suggesties zijn, of jullie kennen iemand dan hoor ik het graag. Een Mac aanschaffen overwegen we zeker, ook voor foto en filmbewerkingen.
    Als er nog anderen zijn die ons kunnen helpen of adviseren, graag!

Bijdrager
    Shmoo

Mocht je iemand vinden die met WordPress aan de slag gaat i.p.v Joomla, iets dat ik zeer zeker kan aanraden dan is het denk ik van belang dat hij-/zij deze Plugin gebruikt als webshop gedeelte.
    JigoShop

Maar iemand met een beetje ervaring zal dat zelf ook wel weten.

Bijdrager
    IBram15

Er zijn genoeg Webshop plugins, zelf heb ik deze al eens gebruikt en zag er goed uit. Ik heb niet alles uit geprobeerd, en heb niks zelf veranderd, maar dat was wel mogelijk.

Bijdrager
    Shmoo

Das het commerciële broertje van de plugin die ik noemde..

Bedrijf A maakt iets en omdat het Open Source is een bepaalde Licentie heeft gaat bedrijf B , die iets commerciëler ingesteld is en al een bepaalde status heeft binnen de WordPress community er met de code vandoor, doet wat aanpassingen en geeft het een eigen naam;)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.