11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ferris Bueller

iWeb .vs. InternetExplorer (PC)

Wat zijn jullie algemene ervaringen met iWeb en InternetExplorer (6) op de PC?

Hoor en lees er veel verhalen over, maar als ik zelf een website (gemaakt met iWeb) open op een PC met Internet Explorer 6 gebeurt het al snel dat InternetExplorer er uit klapt. Het lijkt er wel op of InternetExplorer versie 6 niet met iWeb kan omgaan, of misschien wel andersom…

Als ik dan vervolgens een iWeb- website open met InternetExplorer 7 beta op een PC, draait alles wel oké. Firefox kan overigens ook perfect met iWeb-websites omgaan. Maar ja, de meeste mensen draaien nog IE 6.

Weet iemand misschien de knelpunten van IE 6 waarmee ik kan rekening houden met het bouwen van een website in iWeb?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    computer space

iWeb leunt flink op PNG’s. Misschien vind IE die niet zo tof. Het is bekent dat IE flink bugt met PNG’s.

Bijdrager
    Ferris Bueller

Iemand nog ideeën?

Bijdrager
    Harryk

Mmmm, als het waar is wat je zegt, is dat niet iets om blij van te worden, want het betekent zowieso dat Iweb als basis voor een (eenvoudige) site voor mij afvalt. Comptabiliteit met IE 6 moet gewoon in orde zijn; heeft nu eenmaal het grootste aandeel nog.
    Ik neem het echter nog niet zomaar aan, en ga eens googelen hieromtrent.

Bijdrager
    scriptman

Gelukkig werkt het in IE7 wel goed. De code van iWeb is alleen wat matig.. misschien is Freeway beter?

Bijdrager
    Harryk

Dit verhaal:
    http://www.mymac.com/showarticle.php?id=1615&do=showblog
    gaat over hetzelfde. Er wordt ook een oorzaak gegeven van de crashes, lijnen in Iweb, maar wat ze daarmee bedoelen…
    Ik vermoed dat png’s op zich niet in staat zijn om IE 6 te laten crashen, behalve dan dat png’s niet goed worden weergegeven, inz. tranparency.

Bijdrager
    Ferris Bueller

Dank alvast, kan ik weer verder met mijn uitdaging!

Maar met horizontale- en verticale lijnen bedoelen ze gewoon een ‘lijn’ die je kan trekken in iWeb. Zelf maak ik ook gebruik van lijnen in mijn iWeb-page, dus ga ik ook even testen als ik deze lijnen verwijder of mijn website dan wel blijft draaien in IE 6…

… uitslag volgt.

Bijdrager
    scriptman

Wat die crashes veroorzaakt is waarschijnlijk het stuk Javascript wat iWeb toevoegt om de PNG-afbeeldingen in Internet Explorer te laten werken.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou bijna zeggen; alleen daarom is iWeb dus al de moeite waard om te gaan gebruiken.
    Omdat het Explorer laat crashen.

Jammer genoeg komt nog steeds de helft van de bezoekers op mijn sites met Explorer aanzetten.

Bijdrager
    Harryk

De vermoedelijke oorzaak van crashes van in Iweb gemaakte sites in de browser Internet Explorer versie 6 (en 5) is het volgende:

Omdat IE 6 en lager niet goed kan omgaan met PNG transparency heeft Iweb javascript oplossingen hiervoor gemaakt. In de javascript file staan functies als fixupIEPNG().
    Het gat wordt gedicht met een bestand transparent.gif. Die javascript functies doen iets met dat gif-bestand. Die javascript wordt bij het laden van de pagina uitgevoerd, een Onload.
    Internet Explorer kan crashen als dat gif-bestand niet gevonden wordt.
    Het gif-bestand kan niet worden gevonden als het pad naar het gif-bestand niet klopt.
    Het pad kan mogelijk niet kloppen op een server die GEEN spaties in bestandsnamen accepteert. Een .mac account server accepteert spaties, andere servers mogelijk niet.
    Als je crashes hebt, moet je in het .js bestand zoeken naar transparent.gif, en dan het pad controleren. Hier een stukje voorbeeld uit de .js file:

function onPageLoad()
    {
    detectBrowser();
    adjustLineHeightIfTooBig(“id1”);
    adjustFontSizeIfTooBig(“id1”);
    adjustLineHeightIfTooBig(“id5”);
    adjustFontSizeIfTooBig(“id5”);
    fixupIEPNG(“id2”, “Welkom_files/transparent.gif”);
    enzovoorts
    }

In dit voorbeeld is het pad Welkom_files. Maar stel nu dat je pagina Wees Welkom heet, dan is het pad Wees Welkom_files. Echter, als je server geen spaties accepteert kan er een verschil zijn onstaan en moet je wellicht in de js. file het pad aanpassen. Het zou kunnen dat het Wees%20Welkom_files moet zijn, of Wees_Welkom_files.

Het probleem kan sowieso alleen maar ontstaan indien er spaties in de bestandsnamen zitten.
    Controleer in dat geval of de directories op de server net zo heten als de directories (paden) naar transparent.gif in de javascript. Zijn ze verschillend, krijg je crashes in IE 5 en IE 6.

Bijdrager
    Ferris Bueller

Hierbij de oplossing om Internet Explorer 6 niet te laten crashen door een website die is gemaakt met iWeb 1.1.

Gebruik inderdaad geen streepjes, stippellijntjes of kaderrandjes. In het programma iWeb is dit allemaal wel mogelijk om dit in te brengen in je webpagina, maar Internet Explorer 6 is er niet blij mee. Zelfs niet als je de lijntjes omzet naar *.GIF met een transparante achtergrond. Dus zet al je lijntjes om naar een *.JPG-file en je zult zien (omdat het een plaatje is geworden) dat IE6 het wel accepteert.

Nogmaals dit probleem doet zich ALLEEN voor in IE6. Alle overige browers (Safari, Firefox, IE7 beta) voor de MAC en PC hebben geen last van bovenstaand probleem.

Succes met jullie websites!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.