15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Kees G

iWeb probleem

Wie kan mij van advies dienen ten aanzien van iWeb ?

schermafbeeldingWat is het probleem ? Ik wil mijn computer updaten naar OSX Catalina. Zoals bekend doen de 32 bits applicaties het niet meer na deze systeemupdate.
    Ik heb echter het programma iWeb en heb daarin uitgebreide een website gemaakt (www.alkmaarsecuyperskerk.nl ) Na de systeemupdate werkt iWeb niet meer.
    Nu las ik in het blad “iCreate” de mogelijkheid om via het programma Parallels in plaats van “windows” Mojave te installeren naast Catalina om zodoende de 32 bits programma’s te blijven gebruiken.

Ik heb het programma “Parallels Desktop 15 for Mac” gekocht en geĂŻnstalleerd en getracht de 32 bitsprogramma’s te installeren binnen de combinatie Parallels / OSX Mojave. Met een paar apps ging het goed en die werken ook maar bij iWeb stuit ik op een probleem. De app start wel op en toont het ontwerp van de website, maar bij de betreffende pagina’s wordt een lege pagina getoond. Wanneer ik de betreffende pagina print wordt gewoon de inhoud van de pagina getoond. Wat is de oplossing om de inhoud van de “lege” pagina’s te zien ? Bij voorbaat hartelijk dank voor tips
    Kees

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat ga je toch krijgen ben ik bang voor.

iWeb is natuurlijk al jaren buiten het gezichtsveld van Apple, en het is al een wonder dat het ĂŒberhaupt nog enigszins werkte.

Maar nu ga je nog wat puntjes toevoegen waarop het mis kan gaan (Parallels), en dat gaat het dan ook.

Als je een kopieer-opdracht op die pagina doet (cmd-A, cmd-C) en je plakt de boel in bijvoorbeeld Pages. Komt er dan wat tevoorschijn?

Ik denk dat je je verlies moet nemen, en gewoon die site eens opnieuw moet gaan opzetten in iets anders dan iWeb. Echt ingewikkeld is het nu ook weer niet.

Ik zit met hetzelfde hoor. Er zijn wat sites die ik al heb overgezet. Maar er zijn er ook waar ik nogal tegenop zie, maar waar ik toch wel mee aan de gang moet zal ik ooit mijn systeem willen kunnen updaten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zie dat je macOS 10.14 in die virtuele machine gebruikt. Ik zou in plaats daarvan de versie nemen die „huidig” was toen de versie van iWeb uitkwam die je gebruikt, want dan zou je geen enkel probleem moeten ondervinden omdat iWeb te oud is voor het besturingssysteem. De laatste versie van iWeb dateert van 11 juli 2011, dus dat zou 10.6 Snow Leopard zijn.

Bijdrager
    nnsa

iWeb werkt ook onder Mojave, mits de plaats van de bestanden klopt. Misschien heb je nog iets aan deze Appletip om dit te controleren / goed te zetten:

Bijdrager
    e.abrahamse

Mocht je hier niet uitkomen is een tijdige overgang naar Everweb, dat wel in combinatie met macOS 10.15 Catalina werkt, wellicht een suggestie. Hiermee kun je de bestaande iWeb bestanden ‘re-creĂ«ren’. Jouw directe voordeel is dat de ontwikkeling van Everweb niet heeft stilgestaan. EverWeb ondersteunt mobiele en responsieve websites, HTML5, audio en video. Daarnaast is er meerdere mogelijkheiden om de overigens prachtige website in de loop van 2020 in een eigentijdser jasje door het leven te laten gaan.

Het lijkt mij, vanuit een duurzamer beheer-perspectief, zinvol deze optie in ieder geval te onderzoeken. Er bestaan voorbeelden van de conversie van iWeb naar Everweb op YouTube. Deze zijn wel gedateerd, aangezien iWeb al langere tijd niet meer officieel door Apple wordt ondersteund. De op dit moment door jou geopperde mogelijkheid om deze website in een virtuele omgeving met iWeb te blijven onderhouden is in mijn ogen uitstel van executie. Deze in mijn ogen zeer tijdelijke status quo vergt ook veel kostbare tijd en creatief denkwerk. Deze ‘Back to the Future’-optie(??!??) herbergt ook meerdere nadelen. Zo zal op termijn de bredere toegankelijkheid als ook de ‘look and feel’ van de website steeds verder gaan achterlopen. Je kunt geen gebruik maken van alom gangbare en verwachte functionaliteit. Ook zal deze virtuele optie een vereenvoudiging van de beheertaken niet ten goede komen.

Het is ontegenzeglijk een hele klus om de oude website ‘over te zetten’. Maar dan ben je wel weer optimaal klaar voor allerlei toekomstige ontwikkelingen. Ik wens je veel geluk, plezier en wijsheid met het voltooien van dit project toe.

Bijdrager
    KarelWillem

nnsa op 31 december 2019 om 10:45
    iWeb werkt ook onder Mojave, mits de plaats van de bestanden klopt. …

Dat is ten dele waar, maar als je het Apple Script ‘iWeb Multi Domain’ gebruikt, kun je de bestanden zetten waar je maar wilt.

Ik heb gewoon per iWeb-site een mapje waar alles in staat.

Bt.w. is het wel leuk on te zien dat er sites online staan uit 2007, die gewoon simpelweg nooit meer een update hebben gehad. Zouden die mensen ĂŒberhaupt nog even. .;)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door KarelWillem.
    Moderator
    Night

Je kunt proberen of je iWeb ‘native’ aan de praat kunt krijgen onder Catalina met behulp van RetroActive.

Een andere werkende suggestie is om een externe bootable disk te maken met daarop macOS Mojave en daar alle 32-bits apps, die je nog denkt nodig te hebben, op installeert.

Bijdrager
    TheBigZ

Kees G op 30 december 2019 om 20:42
    Wat is het probleem ? Ik wil mijn computer updaten naar OSX Catalina.

Waarom? Wat mis je in Mojave?

Bijdrager
    KarelWillem

Night op 31 december 2019 om 14:32
    … Een andere werkende suggestie is om een externe bootable disk te maken met daarop macOS Mojave en daar alle 32-bits apps, die je nog denkt nodig te hebben, op installeert.

Dat is eigenlijk wel de beste suggestie. Dat scheelt je een hoop problemen, en kost minder dan een licentie van Parallels Desktop 15 for Mac.

Ik heb een paar iWeb sites die ik echt niet opnieuw ga maken, maar waarbij het toch wel handig is als de mogelijkheid bestaat die te openen voor simpele wijzigingen.

Bijdrager
    nnsa

@KarelWillem: eens.

Voor de vraagsteller: stop met work-arounds en ga over op Everweb (die re-structureerd iWeb files), RapidWeaver of WordPress. FutureProof. Werkt allemaal onder Catalina. Sparkle wordt ook vaak aanbevolen, maar die heeft een afwijkende interface. Dus hogere leer-curve.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door nnsa.
    Bijdrager
    KarelWillem

Everweb importeer zeker GEEN iWeb files.

Dat is net zoiets als zeggen dat tekst en afbeeldingen in ieder webbuilder-pakket te gebruiken zijn.

Bijdrager
    nnsa

@KarelWillem: je hebt weer gelijk, maar je kunt wel ver komen met EverWeb en iWeb (tekst aangepast):

https://www.everwebapp.com/support/video-tutorials/re-building-an-iweb-site-in-everweb.html

Bijdrager
    KarelWillem

Lol. Ja. Daar wordt hij letterlijk plaatje voor plaatje en regel voor regel nagebouwd.

Gewoon helemaal opnieuw maken dus. Dat kan je in elke WYSIWYG web builder.

Bijdrager
    Kees G

mensen, bedankt voor de reacties. Gezien het feit dat ik wat ouder wordt is inmiddels besloten de website opnieuw te bouwen en centraal op te slaan zodat men niet meer afhankelijk is van 1 persoon een 1 bepaalde mac, zoals dat het geval is bij iWeb. We gaan ons oriënteren op de alternatieven waarbij ook wordpress genoemd wordt, al ben ikzelf daar niet zo weg van.

Nogmaals bedankt en alle goede wensen voor 2020

Moderator
    Night

Dan is een web-based backend inderdaad wel handiger, ja.

(en bedankt voor de goede wensen; eensgelijks)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.