22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    huub_0991

iWeb is niet te vervangen!

Goedendag,

Onder andere op dit forum staan veel tips over alternatieven voor iWeb. Ik heb de afgelopen tijd veel programma’s geprobeerd maar ik heb er nog niet één gevonden die de mooiste functie van iWeb bezit.

Met iWeb kun je namelijk heel gemakkelijk vormen creëren (lees: rechthoeken, strepen etc). Door deze functie kun je ontzettend makkelijk menuknoppen en banners maken. Je maakt een rechthoek – je kiest een kleur en wat schaduw – je typt je tekst erin – en je hebt een menuknop.

Opmerkelijk genoeg hebben geen van de alternatieven die ik heb gezien deze functie. Daar moet je standaard buttons gebruiken of in photoshop aan de gang. Een greep uit de programma’s die ik heb geprobeerd:
    – Dreamweaver
    – Rapidweaver
    – Freeway pro
    – NVU
    – Coffeecup
    – Weebly
    – WordPress

Ze hebben het gewoon allemaal niet. En naar mijn mening is dit juist het revolutionaire van iWeb! Je kunt snel en mooi een website maken doordat je gewoon je vormen zelf kan invoegen. Ik zou iWeb nog lang willen gebruiken maar omdat deze niet meer wordt geüpdatet worden de websites niet meer goed weergegeven in nieuwe browsers (zoals de laatste versie van internet explorer)

HEEFT IEMAND EEN ALTERNATIEF WAAR JE WEL GEWOON MAKKELIJK VORMEN KAN INVOEGEN VOOR BUTTONS EN BANNERS ETC? Ik denk dat meer mensen tegen dit gemis aanlopen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    xvisx

Je stelt WordPress geprobeerd te hebben als programma. WordPress is geen programma, het is enkel een CMS. Je kan er niet mee ontwerpen. Hoe kun je het dan getest hebben als programma?

Ik heb echter geen tips wat betreft programma’s. Ik ontwerp mijn websites met GIMP/Photoshop en codeer ze handmatig in een teksteditor. Geen WYSIWYG-meuk voor mij.

Bijdrager
    BlackMAC

vlgs mij staat Rapidweaver het dichts bij Iweb.
    Probeer het met de theme Blocksbox van Jonasthemes.blocksbox

Bijdrager
    Shmoo

SandVox

Mag ook nog in dat lijstje staan onder het motto iWeb kloon.

En NEE er is niets dat in de buurt komt van iWeb en zal ook niet meer gemaakt worden. Tijden veranderen en het internet staat gelukkig niet stil.

iWeb sites zullen in de toekomst gewoon zichtbaar blijven zeker nog 10 jaar lang. Dus als jij tevreden bent met iWeb kun je deze software rustig nog blijven gebruiken niets mis mee.

Bijdrager
    Racketeers

Wat ik zo op het eerste gezicht zie is het wat complexer dan iWeb maar misschien kan je het een keer proberen: Flux

Bijdrager
    Shmoo

Adobe is ook nog bezig met het bouwen van een programma dat ‘eenvoudig’ zou moeten zijn maar mensen zullen zich gewoon moeten neerleggen bij de gedachten dat het maken van een website zoals iWeb dat deed niet meer bestaat in deze tijden.

Bijdrager
    Jeroen-B

Zoals hierboven al vermeld is, is Adobe bezig met het ontwikkelen van Adobe MUSE, ook een soortgelijk programma.

Bijdrager
    cuppatino

Waarschijnlijk is Adobe MUSE de beste oplossing als je in een programma wilt werken, zoals al is voorgesteld. Er zijn genoeg online apps waarmee je ook websites kunt maken. WIX is een aardige om te proberen.

Bijdrager
    huub_0991

Bedankt voor de reacties mensen,

Uiteraard ben ik er van op de hoogte dat Weebly en WordPress geen programma’s zijn maar een aparte uitleg vind ik ondergeschikt in mijn vraag.

Shmoo zei het volgende

iWeb sites zullen in de toekomst gewoon zichtbaar blijven zeker nog 10 jaar lang. Dus als jij tevreden bent met iWeb kun je deze software rustig nog blijven gebruiken niets mis mee.

Weet iemand hier iets meer over? Ik heb namelijk onlangs ondervonden dat dit zonder meer niet werkt. Ik had een website gemaakt met iWeb waarna ik deze online had gezet. Ik was in de veronderstelling dat de website werkte. Vervolgens keek ik op mijn werk op een windows 7 pc met de nieuwste internet explorer en toen gaf deze de website bijzonder slecht weer. Vlakken waren verschoven. De knoppen in de menubalk functioneerde niet. Het was echt een rotzooi. Terwijl als ik de site opende op mijn mac met safari en google chrome werkte het prima.

Voor mij een bewijs dat iWeb websites uitsterven aangezien ze niet meer compatible blijven met alle besturingssystemen/browsers.

Groetjes Huub

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb vele iWeb-sites online staan.
    Maar ik heb nog nooit – oké, vrijwel nooit – ook maar één probleem gehad met andere browsers.

Voor mij het bewijs om nog lekker met iWeb door te gaan zolang het kan.
    Kijk, als uiteindelijk OS X.x ervoor gaat zorgen dat iWeb niet meer werkt is het einde oefening.

En ondertussen laten we alle alternatieven rustig de revue passeren.
    Maar zoals hierboven al aangegeven; tot nu toe is het allemaal nèt niet wat iWeb zo aantrekkelijk maakt.

Bijdrager
    huub_0991

Ok dat geeft hoop. Ik ga verschillende websites maken en testen.

Dank

Bijdrager
    KarelWillem

Het is niet alles wat ik met iweb online heb nu, maar het grootste deel.

Bijdrager
    Shmoo

Websites werken met een bepaalde opmaak -/broncode die weer aan web standaarden moeten voldoen om een website perfect te maken JA of NEE. Een website gemaakt met iWeb voldoet gewoon aan die web standaarden al zijn het niet de nieuwste standaarden. (HTML5 en CSS3) maar dat wil niet zeggen dan nieuwere browsers die op vandaag de dag gemaakt worden de oude standaarden niet meer ondersteunen het is juist andersom.

Oude browsers ondersteunen de nieuwere web standaarden niet omdat deze toentertijd nog niet gemaakt werden en daar moet je dan als website bouwer bepaalde Hacks voor vinden om dat op te lossen. Dit is dus voor een iWeb -site niet het geval.

Als een iWeb -site er niet mooi uitziet in een browser in dit geval IE9 dan ligt dit probleem meestal bij het toevoegen van Widgets, afbeeldingen en-/of opties en daar zal je dan even iets meer aandacht aan moeten besteden.

Maar over het algemeen is er geen regel in IE9 dat zegt –> iWeb -site = oude code dus daar geven we geen support meer aan. Het enige waarom mensen (webdesigners) IE haten is omdat Microsoft heel erg strikt is met hun standaarden. Zijn ze officieel dan voegen ze de support voor deze standaarden toe aan IE zijn ze dat niet dan bieden ze ook geen support. Andere browsers kijken veel meer naar wat mensen gebruiken en wachten niet op de officieel status van een bepaalde functies als deze gewoon erg vaak gebruikt worden.

Ondanks ik persoonlijk niet de meerwaarde zie van ALLE ‘doe het zelf iWeb kloon’ -programma’s die hier genoemd werden kan ik wel heel goed begrijpen dat mensen het geweldig vinden om met dit soort programma’s te werken. Alleen zijn met Mac mensen die weten dat er ooit een programma was genaamd iWeb, PC mensen hebben iWeb nooit gekend of gebruikt en zullen het dus ook niet missen.
    iWeb had echt iets waar Apple trots op mag zijn en dat andere bedrijven op vandaag (zoveel jaar later) het nog steeds niet op die manier kunnen namaken zegt volgens mij al genoeg over die bedrijven. Zelfs Adobe Muse gaat niet de nieuwe iWeb worden maar ze moeten iets bij Adobe.

Apple heeft meer geld dan elk ander bedrijf in deze sector dus als er ook maar één iemand binnen Apple toekomst zou zien in het zelf websites maken op de iWeb manier dan had The New iWeb al lang in de App Store staan.

Tijden veranderen, online worden dingen in een supersnel tempo eenvoudiger en veel sneller in de palm van je hand zonder dat je er eigenlijk bij stilstaat.

Bijdrager
    huub_0991

Bedankt voor de technische achtergrond. Ik gooi gelijk een praktijkcase in het verhaal. Ik heb een eenvoudige website. En die website zie ik op mijn mac met safari perfect en op mijn pc met IE niet correct.

Het gaat om de volgende website (let niet op de url het is om te testen). En dan gaat het om het oranje vlak op de pagina ‘The island’.

http://johanxh53.fiftythree.axc.nl

In safari blijft deze netjes als laagje over de foto. In IE wordt het vlak vergroot en schuift hij onder de tekst erboven.

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie bevindingen.

Bijdrager
    KarelWillem

Transparante vlakken zijn altijd tricky.

En volgens mij is de pagina bij mij op IE onder Windows 7 alweer anders dan jij beschrijft.

Het is natuurlijk heel eenvoudig op te lossen, door de kop, incl transparantie als één afbeelding te plaatsen.
    Je bouwt het op in iWeb zoals je wilt, maakt er een schermafbeelding van. Klaar. Nooit meer verschillen.

Bijdrager
    KarelWillem

En om je nu eens lekker in de war te maken: het besturingssysteem Chrome (OS 1) met browser Chrome verwerkt het vlak wel goed, maar stikt in de schaduw achter Mauritius Real Estate in het tekstblokje.

De browser Chrome op de Mac maakt daar dezelfde fout.

Bijdrager
    huub_0991

Haha het wordt inderdaad steeds gekker. Het ging eigenlijk om pagina ‘The Island’, die ziet er bij mij significant anders uit met verschillende browsers.

Dat idee van die schermafbeeldingen is op zich wel een goede tip. Maar het heeft volgens mij de volgende nadelen:
    1. Je site wordt zwaarder
    2. Je moet veel moeite doen voor een kleine bewerking van de website (tussendoor)
    3. Volgens mij heeft het ook nog wat SEO nadelen. Je hebt dan geen tekst op de website waardoor mensen je vinden via google. En je hebt voor google een hele kleine website. Ik ben geen expert maar ik zou me zo in kunnen denken dat hier nog wat nadelen zitten.

Maar kan ik de problemen niet voor zijn op een wat meer conventionele manier?

Bijdrager
    KarelWillem

1: Nee, integendeel vaak.
    Je gebruikt nog steeds een afbeelding natuurlijk, maar dan in exact het juiste formaat.

2: Nee, zie ook 3

3: Je maakt natuurlijk geen schermafbeelding van de tekst, dat blijft dus gewoon bewerkbare tekst.

Bijdrager
    huub_0991

Ok dat klinkt logisch. Maar kunnen we misschien verklaren waarom mijn sites er wel last van hebben maar de sites van andere iWeb-gebruikers niet? Misschien is er iets technisch aan de hand. Welke versie van iWeb gebruiken jullie bijvoorbeeld? Ik gebruik iWeb 3.0.4 (601)

Bijdrager
    KarelWillem

Je gebruikt – net als de meeste iWeb-gebruikers – de laatste versie van iWeb.

En waarom jij wèl, en niet anderen er last van hebben?

Dat kan je natuurlijk niet zo zeggen.
    Jouw site is niet hetzelfde als de site van een ander, dus niet één-op-één te vergelijken.

Ik heb op één van mijn sites alvast een doorzichtig vlak gespot, die zich vreemd gedraagt in Internet Explorer, door een totaal andere maat en positie aan te nemen.

Bijdrager
    huub_0991

Ja dus jij hebt eigenlijk ook last van de compatibliteit? Dus ik ben waarschijnlijk niet de enige. Maar anderen hebben toevallig geen doorzichtige vlakken gebruik of ze merken het gewoon niet. Ik heb namelijk een maand een website gehad die je niet eens kon bekijken met IE en daar merkte ik niks van want ik gebruikte nooit IE. Toevallig zag ik het bij iemand die even op mijn site keek dat het er vreemd uit zag.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is altijd een beetje aftasten wat wel en niet goed werkt.

Dat is niet alleen in iWeb zo hoor. Dat is ook bij sites die volledig in html e.d. worden gebouwd.

Ik controleer vrijwel elke site in IE, Chrome en Safari èn op iOS.
    En dan nog zie je wel eens dingen over het hoofd (zoals nu dus).

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.