25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    nickwenneker

iWeb

Hallo allemaal,

Deze keer heb ik een vraag over iWeb.

Ik heb een website gemaakt op iWeb alleen nou kan ik hem niet zo maar publiceren. Daar is of een Mobile.me account voor nodig of een ander verplicht iets. Nou is mijn vraag. Kun je een website van af iWeb gratis publiceren naar het internet, zodat het toegankelijk is voor iedereen ?

Dit hoor ik graat van jullie hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Verder krijg ik het ook niet voor elkaar om een iWeb bestand te mailen.

Hij bewaard een voorbeeld website, die hij opslaat op mijn MacBook. Ik kan het niet opslaan als een iWeb bestandje en naar iemand mailen. Het kan dus niet dat ik het stuur naar iemand en die gene er op zijn Mac meer verder kan in het programma iWeb

Ook hoor ik graag van jullie als dit wel kan

Groetjes Nick

Bijdrager
    Hansi2124
    nickwenneker op 07 oktober 2011

Ik heb een website gemaakt op iWeb alleen nou kan ik hem niet zo maar publiceren. Daar is of een Mobile.me account voor nodig of een ander verplicht iets. Nou is mijn vraag. Kun je een website van af iWeb gratis publiceren naar het internet, zodat het toegankelijk is voor iedereen ?
    Ja, dat kan wel. Daar heb je dan de gegevens voor nodig van je internetprovider of waar je je website dan ook onder wil brengen.

Gebruik dan deze mogelijkheid:

Verder kan je als je dat wilt het bestand Domain.sites2 mailen naar iemand anders, die daar dan weer op moet dubbelklikken om het te openen.Mocht die ander zelf ook nog een website hebben staan wat gemaakt is in iWeb, kan hij daar beter een goede backup van maken. Of jij doopt de naam Domain.sites2 om in een naam die slaat op jouw site.

Bijdrager
    Hansi2124

Domain.sites2 kan je vinden in je thuisbibliotheek in het mapje iWeb:

Als je dat mapje in de navigatiekolom naar een Findervenster sleept zoals hier:

kan je er altijd makkelijk bij.
    Domain.sites2 kan je dus een andere naam geven en dit bestand mailen naar die ander.

Bijdrager
    nickwenneker

Hans,

Ik moet je helaas melden dat ik, en tevens ook mijn vader geen idee hebben hoe we dat via FTP-server moeten doen en waar we al die gegevens vandaan moeten halen.

Ook het andere lukt niet.

Als ik bij programma support bent staat daar bij mij niet het mapje iWeb.
    Het mapje iWeb staat wel op mijn computer, daar staat alleen een brief in, geen mogelijkheid om naar Domain.sites2 te mailen ..

Nick

Bijdrager
    Hansi2124
    nickwenneker op 07 oktober 2011

Hans,

Ik moet je helaas melden dat ik, en tevens ook mijn vader geen idee hebben hoe we dat via FTP-server moeten doen en waar we al die gegevens vandaan moeten halen.
    Ik neem aan dat je niet een speciale webhostingbedrijf hebt benaderd om daar webruimte te huren, maar je hebt wel ene internetprovider natuurlijk (zoals KPN, Online, Ziggo of zo). Van die provider moet je de website opzoeken en kijken bij ‘homepages’ om de gegevens daar te vinden. Ook heb je je wachtwoord nodig van jouw account bij die internetprovider (meestal hetzelfde als je mailwachtwoord).

Ook het andere lukt niet.

Als ik bij programma support bent staat daar bij mij niet het mapje iWeb.

Het mapje iWeb staat wel op mijn computer, daar staat alleen een brief in, geen mogelijkheid om naar Domain.sites2 te mailen ..

Nick
    Een brief? Heeft die toevallig de naam Domain.sites2?
    Je moet namelijk dat bestand gebruiken. Klik daar eens op. Wat gebeurt er dan (als je eerst iWeb even afsluit)?

Bijdrager
    KarelWillem

A; Je iWeb-site moet om precies te zijn hier staan:

Gebruiker (je thuis-account op je Mac) > Bibliotheek > Application Support > iWeb > Domain.sites2

B; FTP werkt zo:

Mogelijkheid 1
    – Je publiceert vanuit iWeb de site naar je bureaublad (zie afbeelding 1 voor de instelling)
    – Je hebt een FTP-programma nodig, zoals Fetch of CyberDuck
    – Op je bureaublad staat een map met de naam van je site + index.html
    – Deze beide zaken stuur je met het FTP-programma (zoek de gegevens van de upload in de brief of e-mail die je van je provider hebt gehad)

Mogelijkheid 2
    – Je publiceert vanuit iWeb de site rechtstreeks naar de server van je provider (zie afbeelding 2 voor de instelling)

Afbeelding 1

Afbeelding 2

Bijdrager
    nickwenneker

Heren,

Het eerste, ik heb KICK XL ( glasvezel ) er is op zich wel achter te komen om het te publiceren. Daar begrijp ik nu al meer van.

Het andere wil helaas nog niet lukken.

Mijn mapje met iWeb is leeg als ik via bibliotheek – Application support – iWeb zoek…. mijn mapje van iWeb is dan leeg

Verder heb ik dus wel een ander mapje blijkbaar met iWeb, daar zit alleen 1 brief in ?? Die opent die via de voorvertoning app. Lijkt me dus niet het juiste

Nick

Bijdrager
    Hansi2124

Zorg ervoor dat iWeb niet geopend is.
    Als je dat bestand Domain.sites2 selecteert en vraagt info op (cmd-toets met de letter i) dan zie je dit:

Kies dan ook voor
    “Open met”
    iWeb
    Zoals je in dat plaatje kan zien en klik dan op Wijzig alles.
    Klik dan vervolgens weer op Domain.sites2

Bijdrager
    nickwenneker

Hier kun je zien dat mijn mapje van iWeb leeg is

Bijdrager
    Hansi2124

Dan moet je dus iWeb eerst openen, want dat heb je blijkbaar nog nooit gedaan en natuurlijk een pagina even selecteren om mee te beginnen….

Bijdrager
    KarelWillem

Dat zou wel moeten, lijkt me.

Ik heb een website gemaakt op iWeb alleen nou kan ik hem niet zo maar publiceren.

Maar ik begin ook te twijfelen.:lol:

Bijdrager
    nickwenneker

jup jup,

Ik heb het gevonden:)

Nu moet ik klikken op weinig alles ?? hoe gaat het dan verder met mailen en zo

Bijdrager
    nickwenneker

wijzig alles bedoelde ik, en hoe verder ? mbt mailen

Bijdrager
    Hansi2124

Dat heb ik toch beschreven?
    Domain.sites2 als attachment toevoegen aan je mail en dat mailen dus.

Bijdrager
    nickwenneker

Heren,

Mag ik jullie oprecht bedanken,

Ik was een beetje dom bezig, en ook een beetje slordig.

Het is me gelukt en ik heb hem bijgevoegd.

Het is helemaal gelukt !!

Nu alleen nog even kijken of het met publiceren lukt

Fijne avond en vriendelijk bedankt,

Mocht ik nog meer hulp nodig hebben horen jullie dat via dit forum

Nick

Bijdrager
    nickwenneker

Nou heb ik nog wel 1 vraag.

Mocht ik de site publiceren, is het dan ook mogelijk dat meerdere mensen op meerdere locaties aan de website werken, en bijvoorbeeld items kunnen bijvoegen ?

Nick

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, daar heb je echt dat bestand voor nodig. Dus iemand moet dat dan doorgeven aan de ander, zodat hij er weer wat mee kan doen. Één persoon tegelijk dus.

Bijdrager
    nickwenneker

Oke, als een ander er dus aan werkt, moet hij het op dezelfde manier terug sturen naar bijvoorbeeld mij dus al beheerder, en dan kan ik dat weer publiceren zodat de site weer up-to-date is:) ?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, klopt. Want het lijkt mij niet verstandig dat iemand jouw gegevens van je provider in handen krijgt. Mocht je ooit mot met iemand krijgen en ze willen kwaad doen, dan hebben ze gelijk toegang tot je website voor je er erg in hebt……

Bijdrager
    nickwenneker

Het is mijn beste vriend,

maar ik geef je helemaal gelijk:)

Bedankt voor deze nuttige avond

Ik heb het bestand al gemaild:) Ik ga morgen meteen kijken of het lukt met het eventueel publiceren

Fijne avond en we spreken elkaar zeker een volgende keer weer

Nick

Bijdrager
    Hansi2124

Is goed. Succes!

Bijdrager
    TandMac

Als het een website voor je beste vriend is, dan kan hij het rechtstreeks opladen naar zijn webhosting.

Bijdrager
    nickwenneker

Heren, ik had nog 1 vraag.

kun je ook 1 website up to date houden via 2 adressen zeg maar.

Dus als ik de website op mijn Mac steeds publiceer en bij werk via mijn gegevens, en mijn vriend dat doet via die van hem ?

Is dat handig ? of krijg je dan 2 verschillende websites

Nick

Bijdrager
    KarelWillem

Je hebt 1 website.
    Je hebt 1 Domain.sites2

Er kan dus maar één persoon tegelijk werken met Doamin.sites2 in iWeb.

Je kunt het bestand wel op Dropbox o.i.d. plaatsen, zodat je er allebei bij kan.
    Maar dan moet je wel duidelijk met elkaar communiceren wie er wat aan doet en wanneer.

Er allebei tegelijk mee werken kan NIET.

Bijdrager
    nickwenneker

Oke !

Duidelijk. Dank je wel:)

Dank jullie wel !!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.