8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Grupello

iWeb en fotolink naar website

Ik heb een eigen domeinnaam met daarop een blog en foto’s allerhande. Ik zou die domeinnaam willen gebruiken om foto’s te hosten op een website voor foto amateurs. Nu vind ik niet hoe ik een http:// adres kan kopiëren van een foto. Kan iemand mij dringend helpen

Bijdrager
    KarelWillem

Ik snap helemaal niets van je verhaal, of wat dat met iWeb heeft te maken.

Anyway: ctrl-klik eens op een foto?

Bijdrager
    Grupello

U snapt het niet maar u geeft toch DE oplossing !!!

Op websites voor amateurfotografen worden de foto’s geplaatst via hosting. Er zijn er heelwat op het net zoals bv. flickr. Nu heb ik een eigen domeinnaam waarop ik via iWeb een blog heb en ook allerhande foto’s zijn geplaatst. Wanneer ik nu het adres kopieer van zo’n foto dan kan die ook plaatsen op zo’n website. Ik ga daarvoor een pagina aan mijn site toevoegen met wachtwoord.

Bijdrager
    Grupello

Blijkbaar is het niet mogelijk in iWeb, versie 3.0.4 om een pagina of de gehele site met een wachtwoord te beveiligen. Is dit correct ?

Moderator
    Strifer

Er zitten bij mijn weten geen opties in iWeb om een webpagina te beveiligen. Er zijn wel mogelijkheden buiten iWeb om. Ik zou echter niet weten waarom dergelijke foto’s beveiligd dienen te worden… je hebt immers een blog waar bezoekers vrij kunnen langskomen om te lezen. Uiteraard je eigen keuze.

Daarnaast kun je de foto van bijvoorbeeld flickr ook gewoon downloaden/slepen naar je bureaublad/slepen naar iWeb op je Mac en deze gebruiken op de manier die je wil in iWeb. Dan heb je de link van een foto helemaal niet nodig. Wanneer je deze methode toepast is het wel zo netjes om op voorhand toestemming te vragen of je de foto mag plaatsen op je eigen website (rechten van de foto en dergelijke) en uiteraard met een bronvermelding: give credit where it’s due.

Sommige websites staan zogenaamde ‘deep-linking’ ook niet toe. Deep linking (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieplinken) is het gebruiken van bijvoorbeeld beeldmateriaal op je eigen website, terwijl het gehost wordt op een andere site. Op die manier kost het je zelf geen bandbreedte, maar de hoster des te meer. Vandaar dat het soms verboden wordt door bepaalde hosters. Gebruik je dit wel, dan is het nog steeds netjes om toestemming te vragen en de bron te vermelden, zoals ik eerder al aangaf.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is helemaal correct.

Alleen als je publiceert naar Mobile Me, wat dus feitelijk niet meer bestaat, kan het.

Er zijn echter work-arounds:
    http://guimkie.com/iweb/password-protect-iweb-sites/

Bijdrager
    Grupello

Ik stel vast :
    – mijn website, gemaakt via iWeb, publiceer ik via ftp. Hier is alles in orde.
    – ik zou een tweede site maken “persoonlijk” en beveiligd, publiceren via mobile.me, zo kan ik een wachtwoord gebruiken om de website te bezoeken. Vanuit deze website zou ik mijn foto’s hosten. Dit lukt dus niet, ik kan ze niet bezoeken, geeft foutmelding “not found”.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik zou mijn tijd er ook niet aan gaan besteden, daar deze Mobile Me-mogelijkheden snel gaan verdwijnen.

Je kunt nog een paar maanden genieten van het feit dat je het werkend zou hebben gekregen, en dan moet je alsnog op zoek naar een nieuwe oplossing.

Gewoon niet doen dus.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.