5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    pvdheijden

[iView] hoe organiseer jij je foto’s?

Ik ben nu bezig met de demo versie van iView. Ziet er goed uit, maar voordat ik voor 100 euro een programma koop wil ik er wel zeker van zijn dat het wat is voor mij.

Mijn vraag: er zijn veel mogelijkheden om je foto’s te organiseren:
    – catalogs
    – catalog sets
    – keywords
    – folders

Hoe zetten jullie je foto-hyrarchie op? Misschien een screenshot?
    Proppen jullie alles in 1 catalogus of doe je dat per sessie? Wat is het nut van meerdere catalogi?

Dank je wel!

Bijdrager
    Juch

niet lullig bedoeld, maar ik denk dat voor normaal thuisgebruik iPhoto heel goed is. Die gebruik ik en werkt duidelijk en intuitief. Bovendien zijn er een hoop leuke built in features.

Bijdrager
    MacFloo

wil je het ook nog gaan publiceren op een website?
    Want dit meestal de volgende stap, en daarin schieten
    zowel iview als iphoto dan in tekort, het is alleen als html naar
    website om te zetten, en het moet handmatig.
    als dit allebei geen probleem is zijn ze beide goed genoeg.

op het werk gebruiken we iview pro nu 3 jaar, gewoon goed
    thuis alles 2 weken geleden omgezet naar iphoto, het is gebruiksvriendelijker
    om fotos te bewerken. dit moet je zeker niet doen met foto’s voor zakelijk gebruik.

Bijdrager
    pvdheijden

Ok, het wordt nu wat algemener, dus waarom ik geinteresseert ben in iView. Ik heb een 12′ PowerBook, 1.33 GHz, 1256 MB intern geheugen.

Ik ben nu flink bezig met digitale fotografie, high-res JPG en RAW, dus flinke bestanden. Ik heb vanalles geprobeert. Ik zoek een goede methode om mijn foto’s te BEHEREN. Bewerken doe ik wel in Photoshop CS. Voornamelijk wil ik heel snel door 2GB aan foto’s kunnen bladeren om het kaf van het koren te scheiden na een shoot. Ik ben pas een paar maanden bezig en ik schrok van de enorme hoeveelheden foto’s. Ik zoek dus een programma dat goed kan omgaan met grote hoeveelheden foto’s. Omdat ik ook versies van mijn foto’s wil beheren heb ik liever een systeem dat de bestandsstructuur behoudt. Daarnaast bewaar ik archiefversies op een externe disk.

iPhoto wordt behoorlijk traag bij veel foto’s. Daarnaast kan je in de full-screen mode (die ik veel gebruik) geen exif info bekijken

Lightroom wordt ook trager, en is nu nog gratis

iView is wel heel snel, dus dat is misschien een optie. Daarnaast kan je lekker snel sorteren etc. Ik vroeg me meer af wat de praktijk bevindingen zijn met iView.

Kortom: voor archiveren zou iPhoto nog kunnen, maar ik zoek iets om lekker snel full screen mee door foto’s te bladeren en te vergelijken. Snellere computer kopen is geen optie.

Exporteren naar galleries en zo doe ik niet met dit programma. Heb ik een eigen systeem voor.

Bijdrager
    MacFloo

Nog een optie is de software die meegeleverd wordt door diverse fabrikanten
    bijv. Nikon levert software mee, waarmee je echt razendsnel kunt zoeken en bewaren
    vooral makkelijk omdat daar de RAW bestanden ook snel op hr kwaliteit te zien zijn.

Ik heb afgelopen week ook Portfolio 8.1 zien draaien en mee gewerkt in demo versie (van Extensis). Werkt ook als een sneltrein en kan goed overweg met allerlei types RAW etc. Heb dit ook nog overwogen om te kopen, maar iview voldoet nog steeds. Maar als ik zou moeten veranderen is dit een seriuse kandidaat.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.