10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Burt Big

iTunes wijze van taggen + sorteren beheren?

Dag,

Ik heb 2 vraagjes over het beheren en sorteren van MPS’3 en ID3-tags door Itunes. Ik las hier al vele topics over. Helaas is er nog steeds niet een écht goed ID3-tagprogramme voor Mac zoals Tag & Rename…

Ik heb een album geïmporteerd en daarvan zijn alle songtitels in kleine letters. Is er een snellere manier om deze om te zetten in hoofdletters op ieder woord, dan dit handmatig song voor song te doen?

De tweede vraag gaat over de sortering van de bestanden op de harddisk. Is de wijze van benoemen van de bestandsmappen in Finder te beïnvloeden. Prima dat Itunes het voor me sorteert en ordent, maar ik stoor me bijvoorbeeld aan het feit dat hij (anders dan op een Ipod!!) alle bands die beginnen met “The” bij de t sorteert…. Ik zou bijvoorbeeld willen dat hij die als “Beatles, The” bijvoorbeeld sorteert.

Alvast veel dank voor de reacties!

Bijdrager
    TheBigZ

Antwoord 1: http://dougscripts.com/itunes/scripts/ss.php?sp=tracknamestowordcaps

Antwoord 2: Niet op letten. Wat je in de Finder ziet boeit niet.

Bijdrager
    Burt Big

Dank voorhet supersnelle antwoord! Scriptje werkt perfect ook!

Op zich boeit het niet wat je in finder ziet. Tot je je bestanden op een windowsmachine gaat bekijken… Gebeurt zelden, maar toch. Is het mogelijk?

Bijdrager
    KarelWillem

The Beatles heten The Beatles.

Niet Beatles, The.

Die sorteerwijze dateert nog uit de vorige eeuw.
    Gauw vergeten dus.

Bijdrager
    Burt Big

The Beatles heten inderdaad The Beatles…. Maar in iedere platenzaak, op iedere iPod en in iedere iTunes-bibliotheek staan ze (gelukkig!) bij de B…. Die sorteerwijze uit de vorige is is dus nog best wel 2013.

Ik zou hem overigens graag willen leren dat ook met “de” (De Staat, De Kift) of “Het” (Het zesde metaal) te doen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ah, je bedoelt platenzaken zoals deze:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/28/free-record-shop-officieel-failliet-verklaard/

Tsja, hoe zou dat nou komen.;)

Maar inderdaad op mijn iPhone e.d. is die sortering ook nog gebruikelijk.
    Dus ik geef me over.:)

Bijdrager
    Burt Big

En nee, platenzaken als die mogen wmb failliet. Platenzaken als deze: http://www.platomania.eu liever niet;-)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 09 juni 2013

Die sorteerwijze dateert nog uit de vorige eeuw.
    Gauw vergeten dus.

Ik mag hieruit opmaken dat jij de familie De Boer in een Nederlands telefoonboek ook onder de D zoekt?

Moderator
    Night

Oooooooh, dáárom wordt ik nooit gebeld door hem:P

Bijdrager
    Ruben

Als je iTunes je bestanden laat sorteren krijgt iedere map steevast de naam van het album, binnen de naam van de artiest, daar verander je helaas niets aan. Tenzij een album is gemarkeerd als “compilatie / verzameling” dan komt de map met de naam van het album binnen de folder “compilations / verzamelingen” (of zoiets, weet niet precies hoe de Nederlandse versie werkt).

Wel kan je (op een Mac, niet bij Windows) de naam van de folder handmatig aanpassen zonder dat iTunes de link verliest (mist de library en de fysieke bestanden op dezelfde schijf staan). Je kan dus prima “The Beatles” in “Beatles, The” veranderen in Finder en alles blijft gewoon werken.

Helaas (voor jou) bepaald iTunes bij iedere wijziging in een nummer waar dit thuis hoort in het bestandssysteem, dus zodra je ook maar IETS veranderd in de ID3 tags van de getroffen nummers zet iTunes ze net zo hard weer terug in een map “The Beatles”.

De enige permanente oplossing is dus -of- wat hierboven al werd aangedragen, ze in iTunes “Beatles, The” noemen -of- het handmatig ordenen in iTunes helemaal uitzetten. Dan kan je de mapjes namen geven zoals je zelf wilt zonder dat iTunes daar iets aan gaat veranderen.

Een alternatieve oplossing die niet de schoonheidsprijs verdient maar misschien voor jou wel dé oplossing is, is misbruik te maken van het album-artiest veld op een manier zoals dat eigenlijk niet de bedoeling is maar waarmee je wel kunt manipuleren hoe iTunes de bestanden opslaat.

Zodra er een album-artiest veld is ingevuld zal iTunes dat veld gebruiken voor de map in Finder. Je zou dus voor alle nummer van een bepaald album bij artiest gewoon “The Beatles” in kunnen vullen en bij de album-artiest “Beatles, The”. In Finder komt dit album dan bij “Beatles, The” te staan en in een lijst in iTunes gewoon “The Beatles”. Dit geldt echter alleen in lijsten per nummer. Zodra je een lijst van albums met album-art bekijkt zal er ook bij de artiest “Beatles, The” staan.

http://ituneshelp.net/how/how-itunes-sorts-your-files/

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.