3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

iTunes vindt bestanden niet terug

Dit onderwerp is hier al vaker aan bod gekomen, maar helaas vind ik er mijn ding niet in.
    De laatste weken of maanden heb ik wat problemen met de bibliotheek van iTunes.
    Het probleem is dat deze tamelijk groot is, met heel wat album illustraties en afspeellijsten.
    Ik kan het me niet veroorloven dat hier iets mis gaat. Vandaar deze oproep.

Mijn iTunes bibliotheek staat al een tijdje op een Mac mini die ik ook als server gebruik. Het is een vrij recent model, dus ik veronderstel dat de harddisk in orde is. Er zijn géén andere problemen met deze Mac mini.
    Regelmatig verdwijnen er nummers na het bijvoegen. Na het bijvoegen sluit ik iTunes en open ik hem terug, om nog eens te checken. Alle nummers zitten er dan nog in, alles kan afgespeeld worden. Maar na een tijdje, na een paar weken, verdwijnen de nummers. Er komen uitroeptekens voor de nummers te staan. Album illustraties zitten er nog in.
    Met oudere nummers zijn er geen problemen, die blijven er allemaal in zitten.

Nu komt het gekke : ik open de bib via het netwerk op mijn Macbook Pro, en ik kan niet de toegevoegde muziek van 8 juli afspelen, maar wél die van 24 juli.
    Open ik de bib rechtstreeks op de Mac mini, dan kan ik die van 24 juli ook niet afspelen.
    Een aantal nummers van 8 juli heb ik al eens opnieuw toegevoegd en zijn weer verdwenen.
    Is er iets mis met één of ander bestand in die iTunes map? Ik blijf altijd netjes uit die map. Ik ken er ook niks van.

Hoe kan dit nu? Hoe kan ik dit oplossen zonder dat er iets fout gaat met al mijn muziek?
    Alle hulp is welkom, want ik zit met de handen in het haar.

(Systeem : Lion 10.7.4 op alle Macs, iTunes laatste versie)
    Hieronder een screenshot van de volledige iTunes map :

[IMG]http://i113.photobucket.com/albums/n201/Sylvesterke/Schermafbeelding2012-08-06om223706.png[/IMG]

Bijdrager
    FotoDirk

Het probleem dat je geen verlies van data kan permiteren zal je moeten oplossen door een backup op te zetten. Zorg ervoor dat die Mac Mini regelmatig een backup kijgt. Zo kan je terugvallen op een vorige backup moest er ooit iets mis gaan.

In iTunes heb je onder Prefrences ergens een advanced optie.
    Daar staat een optie om aan te duiden of de muziek in de iTunes folders moet gekopieerd worden. Staat deze vink wel op?

Als die af staat (of even af stond) dan worden de muziek files niet naar de iTunes folder gecopieerd. Als je dan de file op de originele plaats delete, dan kan je hem niet meer afspelen.

Als die op staat dan wordt er een kopij van de file gemaakt en in de iTunes folder geplaatst. De originele kan je daarna deleten. De file blijft dan alsnog in iTunes staan.

Bijdrager
    Sylvester

Inderdaad, die optie was de oorzaak.:o
    Nochtans ken ik deze optie, maar hieraan heb ik helemaal niet gedacht.
    Ik heb een tijdje geëxperimenteerd met appleTV, en heb daarbij een paar keren die optie af/aan geschakeld.
    Bedankt.

Wat die back-up betreft : daar had ik uiteraard al een oplossing voor.
    Maar ik wilde vermijden dat er door experimenteren en door dit probleem fouten in de back-up terecht zouden komen. Een back-up is maar zo goed als het origineel.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.