16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Ilios

Itunes vervanger

Omdat ik niet veel schijfruimte heb op mijn macbook heb ik al mijn mp3s verplaatst naar een netwerk harddisk.. alleen als ik ze nu wil afspelen in itunes kopieerd deze de files weer naar mijn macbook.. is er een handig mooi en soortgelijk programma die dit niet doet? of moet ik gaan quicktimen

Bijdrager
    driesdk

Stel iTunes zo in dat hij een map gebruikt op je externe disk?

Bijdrager
    Ilios

kan dat?

Bijdrager
    driesdk

ja, bij voorkeuren kan je gewoon aangeven op welke schijf je library moet staan.

Bijdrager
    Ilios

dan ga ik dat proberen

Bijdrager
    pinkie

Of bij het opstarten van iTunes de ALT toets indrukken en dan de library kiezen. iTunes onthoudt dat dan.

Bijdrager
    trabant

In de voorkeuren van iTunes:
    >geavanceerd
    >tab algemeen
    >vinkjes weg bij >Werk map iTunes bij en bij > Kopieer bestanden naar iTunes Music bij toevoegen aan bieb.

iTunes speelt de bestanden nu vanaf de oorspronkelijke locatie.

Bijdrager
    JBStudio

Zoals Trabant zegt …vinkjes weg…..

Ik heb ook nooit begrepen waarom deze functie standaard aan staat…. net zoals in safari ‘open veilige bestanden na downloaden’ UIT die functie!!!!

Bijdrager
    Oppie

Beide opmerkingen snap ik niet, dus ben wel benieuwd naar je argumentering, ter lering…

Bijdrager
    Pieterr

De manier om je iTunes bibliotheek te verplaatsen naar een andere lokatie (bv van je interne naar een externe (netwerk) schijf) is al vele malen op dit forum beschreven.

(1) Sluit iTunes af.
    (2) Kopieer de hele “iTunes” map naar de nieuwe lokatie (kopieer alles, inclusief “iTunes Library” en “iTunes Library.xml”, dus niet alleen de map “iTunes Music”).
    (3) Start iTunes opnieuw op terwijl je de Alt toets ingedrukt houdt (op Windows: de Shift toets).
    (4) Browse naar de nieuwe lokatie van je “iTunes Library” bestand, en selecteer dat bestand.
    (5) Klaar. iTunes zal van nu af aan bij het opstarten de iTunes bibliotheek gebruiken van de nieuwe lokatie.

Tip: laat de beide vinkjes AAN staan:

Bovenstaande procedure werkt perfect, onder de aanname dat je de vinkjes aan hebt (laten) staan.

Als je niet de vinkjes aan had staan, zul je de inhoud van je iTunes bibliotheek bij elkaar moeten verzamelen (“Consolideren”). Je dient dat de procedure te volgen zoals beschreven op de Apple website: iTunes voor Mac: uw iTunes-muziekmap verplaatsen.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Even voor de duidelijkheid, er zijn dus 2 oplossingen:

1. Stel iTunes zo in dat hij de bibliotheek op de externe schijf moet beheren

of

2. Stel iTunes zo in dat hij de nummers niet naar de bibliotheek moet verplaatsen, de bibliotheek blijft op je interne schijf staan, de nummers op je externe schijf

Persoonlijk zou ik voor 2 kiezen omdat je iTunes dan tenminste ook werkt als je de externe schijf niet hebt aangesloten.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Ilios”

Omdat ik niet veel schijfruimte heb op mijn macbook heb ik al mijn mp3s verplaatst naar een netwerk harddisk.

”Zeekomkommer”

Persoonlijk zou ik voor 2 kiezen omdat je iTunes dan tenminste ook werkt als je de externe schijf niet hebt aangesloten.

De TS geeft aan ruimtegebrek te hebben op zijn interne schijf, en optie (2) lost dat probleem niet op.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Optie 2 lost het probleem zeker wel op. Je nummers hoeven namelijk niet in je bibliotheek te staan. Die kan je gewoon in een mapje muziek op die externe schijf zetten. Zoals gezegd is het voordeel van optie 2 dat itunes gewoon nog werkt als de externe schijf niet is aangesloten (behalve natuurlijk dat je de muziek die op die schijf staat dan niet tot je beschikking hebt).
    Vinkje bij ‘werk itunes music bij’ en vinkje bij ‘kopieer bestanden naar itunes music..’ die zet je uit en vervolgens sleep je die map met muziek op het icoontje van itunes.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Zeekomkommer”

Zoals gezegd is het voordeel van optie 2 dat itunes gewoon nog werkt als de externe schijf niet is aangesloten (behalve natuurlijk dat je de muziek die op die schijf staat dan niet tot je beschikking hebt).

Tja. Alles werkt, behalve dan dat je niet naar je muziek kunt luisteren… :?

Ik snap je suggestie wel. Maar hetzelfde kun je ook bereiken door een “lege” iTunes Library op je interne schijf te hebben, en die te gebruiken (via Alt) in het geval je externe schijf (waar je echte iTunes Library op staat) een keer niet is aangesloten. Voordeel van deze aanpak is dat je de data (muziek) en de metadata (iTunes Library) bij elkaar (op dezelfde schijf) houdt.

Bijdrager
    Hansfree

Je kan ook libra downloaden die werkt op een beetje dezelfde manier waarbij je kan kiezen welke library je neemt voor je opstart.

Of gewoon een grotere schijf er in zetten :innocent:

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”Pieterr”
    ”Zeekomkommer”

Zoals gezegd is het voordeel van optie 2 dat itunes gewoon nog werkt als de externe schijf niet is aangesloten (behalve natuurlijk dat je de muziek die op die schijf staat dan niet tot je beschikking hebt).

Tja. Alles werkt, behalve dan dat je niet naar je muziek kunt luisteren… :?
    .

Ja nogal wiedes, het gaat er juist om dat je je muziek kan verdelen over twee schijven zodat je wél muziek kan luisteren als die externe schijf los is. Ik heb zelf een gedeelte van mijn muziek op de HD van mijn iBook staan en een ander deel op een thuisserver. Als ik nu weg ben van thuis dan werken de liedjes op de interne HD nog, zonder dat ik meerdere libraries nodig heb, alle info (playlists, playcounts etc.) dus netjes bijelkaar.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.