19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Dr. Maddox

iTunes Store: Voorwaarden gebruik diensten

Het is een actueel onderwerp waar ik nogal wat vraagtekens bij zet. Het is niemand vreemd dat voorwaarden voor het gebruik van software vaak lange lappen tekst zijn. Laatst kocht ik een programma via de App store op de iPhone en kreeg ik een voorwaarden pop-up voor mijn neus. Een aantal pagina’s verder heb ik een schermafbeelding gemaakt:

Zoals je ziet bevat de tekst 109 (!!!) pagina’s met juridische tekst. Ik heb even uitgerekend hoeveel tijd het in beslag neemt om te lezen en ik schrok er nogal van. Even een korte rekensom:

Redelijke leestijd per pagina: +/- 40 seconden.

40 x 106 pagina’s gedeeld door 60 seconden is ongeveer 73 minuten. Nu heb ik vrij vlot gelezen en ik ga er vanuit dat, wanneer je oprecht en begrijpelijk door de teksten heen leest, dit nog een stuk langer zal zijn. Dan laat ik het bladeren en inladen van alle pagina’s even buiten beschouwing.

Wanneer je op akkoord klikt krijg je de volgende (lachwekkende) bevestiging te zien:

“Weet u het zeker?” Zou hier wel op zijn plaats zijn!

Wat denken jullie? Hoeveel procent van de gebruikers zal daadwerkelijk de hele tekst lezen en ook nog eens alles begrijpen en accepteren? Ik gok op 0%. Ik heb zelf de slechte gewoonte om altijd maar snel op “Akkoord” te klikken. Dit terwijl een stemmetje me influistert dat ik mezelf diskwalificeer van alle privacy en data rechten. Voor Apple is het een dichtgetimmerd verhaal waar geen speld tussen te krijgen is. Toch vind ik het een rare gang van zaken. De overeenkomst is wettelijk geldig maar hoever kan je gaan? Wat is redelijk om voor te schotelen? Wanneer niemand deze teksten volledig leest, wat is dan de juridische waarde ervan?

We weten allemaal dat Amerika geleefd wordt door regeltjes en betutteling. Stickers met waarschuwingen, dat je je huisdier niet in de magnetron mag drogen, geven aan hoe bizar de voorlichting van de consument is. Dit is in mijn ogen minstens zo bizar!

Hieronder nog wat leuke getallen over de inhoud van de tekst:

voorkomen woord:

Recht: 210x
    Voorwaarden 129x
    Persoonlijk: 66x
    Privacy: 57x

Mocht je de tekst willen afdrukken dan kom je snel uit op 30 A4 pagina’s vol met kleine tekst. Voor de liefhebber heb ik er snel een html bestandje van gemaakt: Voorwaarden iTunes

Om te illustreren wat er nu precies aan de hand is en wat je doet heb ik de openings foto gemaakt. Op “Akkoord” klikken is wettelijk een overeenkomst met de voorwaarden dus eigenlijk komt het neer op het ondertekenen van een ontzettend lang contract. Ik vond het de moeite om dit in een nieuw topic te plaatsen en hier de discussie te beginnen over de regels, wetten en rechten waar Apple blijkbaar erg veel waarde aan hecht. Ik ben me er absoluut van bewust dat een bedrijf niet zonder voorwaarden kan en dat de eindgebruiker hiermee dient in te stemmen. Dan nog vind ik de onwerkelijke lengte van de tekst reden genoeg om het eens kritisch te bekijken. Quotes uit de voorwaarden zijn welkom! Ik daag jullie uit om de meest grappige, opvallende, spraakmakende en bezwaarlijke punten in dit topic te plaatsen en hierover te discussiëren!

Bijdrager
    Evil Otto

ik heb gewoon op akkoord gedrukt zonder de tekst te lezen. niet zo slim, zo blijkt nu.

Bijdrager
    xionix

ik heb ook vanwege het feit dat het allemaal veel is gewoon akkoord ingeklikt. Waar ik me nu zo bedenk had ik het maar niet gedaan eerlijk gezegd!
    vind het goed dat er door zoveel landen kritisch op wordt gereageerd.

Bijdrager
    Brainy

Ik denk dat al was het maar 1 pagina met voorwaarden nog steeds het grootste gedeelte van de gebruikers zonder te lezen op akkoord drukt.

Het blijft ook juridische tekst en dat leest (net als verzekeringspolissen en hypotheken) nu eenmaal niet lekker als je er geen verstand van hebt.

Misschien moeten ze daar eens wat aan doen in Europees verband, duidelijke en in leken taal geschreven voorwaarden.

Bijdrager
    Evil Otto

Apple vat het gebruikelijk samen, wat er veranderd is in de agreement. Alleen snapte ik nu al de samenvatting niet.

Bijdrager
    Miss. Maddox

Ik heb ook niet de moeite genomen om die hele lap tekst te lezen. Na de eerste paar zinnen had ik er al genoeg van.

Die tekst is onleesbaar en ingewikkeld!

Hier en daar een extra punt zou dan ook geen overbodige luxe zijn…
    Zie het geel gemarkeerde puntloze stukje tekst hieronder.
    [IMG]http://i61.photobucket.com/albums/h56/denice_87/foto2g.jpg[/IMG]

Bijdrager
    Evil Otto

@miss maddox: Wow… Dat is niet zomaar iets…

Bijdrager
    Jsbskwnljwbow xso6847384!!!

Lijkt me niks om dat allemaal te gaan lezen! Zoveel pagina’s, dat is toch gewoon absurt! Wie dat leest is, vind ik, is te lang bezig.

Bijdrager
    1984

En wat doen de meeste…..

Bijdrager
    Dr. Maddox

Juist!:grin:

Bijdrager
    lucschram

Ik lees van Apple niet door omdat ik weet dat je geen rare dingen gaan doen. Maar van software dat ik zomaar download lees ik het meestal snel even door. Ik denk trouwens dat 2,9999999999999999999999% het leest ;).

Bijdrager
    jf

Voor de grap moet je ook eens kijken hoveel tekst “in het voordeel van” Apple is en hoeveel in het voordeel van de gebruiker.

Over het algemeen is de balans volledig zoek.

Maar goed, uiteindelijk klik je toch op “I agree”, omdat je anders verstoken blijft van die app die je zo graag wilt…;)

Bijdrager
    TandMac

Als we dit niet willen…. en terug grijpen naar een ouder versie (want de nieuwe wil niet openen) …. krijgen we dan ook de toen bijhorende voorwaarden…?

Bijdrager
    Evil Otto

@jf: De gebruiker hoeft ook niet veel rechten te hebben. Zij gebruiken het product immers vrijwillig. Daarom kan Apple dit stellen. Als je er niet mee akkoord gaat, koop je het gewoon niet. Beetje raar natuurlijk, maar wel legaal.

Bijdrager
    Jsbskwnljwbow xso6847384!!!

Je kunt er voor zorgen dat Apple je positie niet weet, door op je iPod of iPhone naar oo.apple.com

Bijdrager
    lucschram

Dit is toch voor dt de advertenties bij iAd naar juo worden aangepast?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Vreemd.. ik kan mijn eigen post niet meer bewerken?! :slant:

Bijdrager
    Brombeer

Oh, maar Apple kan die voorwaarden wel elk gewenst moment aanpassen…
    Die ‘derde’ in dat ingegeelde stukje van Miss. Maddox, is natuurlijk iedereen die Apple genoeg betaalt ‘om het uit te leggen’

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hoe dan ook, je geeft ze rechten waar je geen weet van hebt. Dat klopt natuurlijk niet…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.