14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Mausy

iTunes-server?

Hoi,

Ik lees regelmatig over NAS-drives die een iTunes-server hebben. Dat klinkt interessant, maar ik betwijfel of mijn idee van wat ik me daar bij voor *mag* stellen ook strookt met de werkelijkheid. Ik heb al wat gegoogled maar kan niet echt een goede definitie vinden.
    Kan iemand eens in normaal nederlands uitleggen wat een iTunes-server is en wat ik er van mag verwachten, maar (natuurlijk) vooral ook wat zo’n ding (nog) niet kan.

UIteindelijk ben ik op zoek naar een NAS waar ik mijn iTunes-bibliotheek en mijn iPhoto-bibliotheek naar kan verhuizen zodat ik vanaf elke Mac in huis dezelfde muziek en playlists kan benaderen en bewerken. Liefst met meedere accounts (maar ik begrijp dat dat voor Apple nog een uitdaging is;-) ).

Geblokkeerd
    Anoniem

Een Time Capsule misschien?:)

Bijdrager
    iMad

Je hebt altijd een Mac computer nodig waarmee je de iTunes Libary op de NAS kan delen in je netwerk.
    Ik gebruik dus een MacMini o.a. voor iTunes die dan constant aan staat, met Thuisdeling kan ik met elk Mac apparaat bij die iTunes Libary komen.

Bijdrager
    rivake

Beste Mausy,

Ik heb een LaCie 2Big Network NAS in mijn netwerk. Op de doos stond dat het ook
    een Media server is. Dit houdt in dat ie het uPnP protocol ondersteund. Daar moet je
    op letten bij aanschaf van een NAS. (bv uPnP compatibel of DLNA )

Als ik de MediaServer activeer verschijnt de NAS in iTunes onder Gedeeld.
    Op de NAS staat een mapje met MP3’s, die ook netjes in iTunes getoond
    wordt.
    P.S. Dit staat los van mijn iTunes library.

Enige nadeel is dat ie bij iedere opstart van iTunes 10-20 seconden bezig is
    om te verbinden met de NAS. Voor de rest werkt het perfect.

Als je vertelt wat jij je er bij voorstelt, kan ik je wel vertellen of het overeenstemt
    met de werkelijkheid.

Groetjes,

Rick

Bijdrager
    rcheduke

Je habt steeds een opslag en een afspeelmedium. Als opslag kan je een TimeCapsule of een Extreme met USB harde schijf gebruiken. Alle Macs kunnen van deze schijf lezen, je hebt dus geen aparte NAS nodig. Wil je die muziek nu afspelen op een stereo kan je een Airport Express als afspeelmedium gebruiken, Airport Express heeft echter geen versterking, dus je moet hem steeds via een versterker aan je luidsprekers hangen. Bijkomend geeft de Airport Express enkel geluid door, je moet dus ook steeds één computer aan hebben staan. Wat me niet duidelijk is of dit anders zal worden met Airplay. Deze nieuwe functie is ingebouwd in de apple tv2, ik denk dat je dan muziek kan afspelen vanop je harde schijf zonder dat er een ander Mac aan staat. Omdat de techniek ‘relatief’ open is komen er nu ook toestellen op de markt van andere merken, vb receivers met ingebouwde Airplay. De techniek is nieuw, er zijn nog niet veel receivers, luidsprekers of tv’s die dit hebben. Hoop zelf dat dit zich verder ontwikkeld en dat je je muziek kan bedien zonder ander computers of airport expressen of apple-tv’s ertussen

Bijdrager
    Mausy

Wat ik wil (en wat ik zonder OSX Server niet zal krijgen) is twee of meer Macs waarop 5 mensen op een willekeurige Mac kunnen inloggen en dan al hun bestanden en *1* gesynchoniseerde iTunes bibliotheek en *1* gesynchroniserde iPhoto-bibliotheek kunnen benaderen.

MAAR ik heb geen zin in, noch geld voor OSX Server.

Dus zoek ik voor elk probleempje een oplossing. Een belangrijke component van de eind-oplossing is volgens mij een NAS.
    Maar dat even terzijde, daar gaat het nu even niet om.

Nu lees ik op diverse sites (forums maar ook op de site van bijv. Synology) over “iTunes server”. Maar, *niemand* die erbij vertelt wat dan wel een “iTunes server” is! Wat doet zo’n ding dan? En wat kan ik er in iTunes mee? Welke functionaliteit wordt geleverd?
    Als ik toch gewoon alle MP3s in een folder op een NAS knal, of in een folder op een HD aan mijn Airport Extreme; en dan iTunes daar uit laat putten dan vraag ik me dus af wat een iTunes server toevoegt.
    Ik vermoedt (door @rivake) dat iTunes hier iets subtieler mee omgaat. Blijkbaar ziet iTunes zo’n ding als een aparte bibliotheek. Maar kan ik daar dan ook playlists uit trekken? En hoe werkt dat als ik op een andere Mac inlog? Heb ik dan dezelfde playlists weer ter beschikking?

Bijdrager
    mark-a-mac

Wil je nou dat die vijf gebruikers ook van alles in die bibliotheken kunnen gaan veranderen? Want dat wordt inderdaad wat lastiger (los van de vraag of je dat moet willen). Ik ga ervan uit dat je de ‘deel’- functie van iPhoto en iTunes kent (toch?), wel de meest eenvoudige manier om de bibliotheken van die programma’s beschikbaar te maken op andere Macs (en vwb iTunes uiteraard ook op Windows). Van een iPhoto-server op een NAS heb ik echter nog niet gehoord, dus ik vrees dat je bent aangewezen op een Mini of zoiets.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals mark-a-mac zegt.

Een iTunes Server op een NAS kan tracks streamen naar iTunes (clients) die op andere computers draaien. Je iTunes bibliotheek vanaf _meerdere_ computers beheren moet je niet willen.

Bijdrager
    Muziekfan

MacOSX server biedt geen oplossing voor je probleem. Zodra je namelijk met twee gebruikers gelijktijdig iTunes of iphoto database gaat gebruiken zie ik corrupte metadata opdoemen.
    Periodiek syncen lijkt me een betere benadering. Bijvoorbeeld met Chronosync. Maar ja, de hoeveelheid data kan flink oplopen en syncen kost dus steeds meer tijd.

Bijdrager
    Mausy

iPhoto heeft er geen moeite mee. Die bewaart z’n metadata in de Photo Library zelf. iTunes is inderdaad een ander verhaal.

Blijft de vraag: Wat is de definitie van een iTunes Server en welke functionaliteit biedt die?

Bijdrager
    Pieterr

iPhoto en iTunes werken precies hetzelfde wat betreft metadata.

iTunes Server is al uitgelegd.

Bijdrager
    Mausy

@Pieterr: Bedankt voor de link.

Mmmm. Als iPhoto en iTunes inderdaad op dezelfde manier werken (hoewel deze webpagina iets anders beweert: http://is.gd/f6oqVl), kan ik dus alle gebruikers toegang geven tot dezelfde library net als ik nu in iPhoto doe (http://is.gd/g7gEa9). … Da’s interessant. Ga ik eens uitproberen.

Bijdrager
    Pieterr

Een link naar een 7 jaar oud artikel? Misschien dat er ondertussen toch iets veranderd is.:wink:

Zowel iTunes als iPhoto plaatsen metadata in specifieke bestanden, los van de eigenlijke data (muziek dan wel foto’s). Zaak is om alles goed bij elkaar te houden, dwz in dezelfde map, op dezelfde locatie.

Verplaats dus alleen de complete iTunes map en nooit alleen de media. Idem iPhoto.

Bijdrager
    mark-a-mac

@Pieterr
    Wat is jouw avatar uitgebleekt zeg!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.