9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    merijn

iTunes Mediaserver?

Ik ben van plan om een Synology Disk Station DS107+ aan te schaffen, aangezien deze de mogelijkheid van een itunes mediaserver heeft.
    Nu heb ik hier wel wat vragen over…

Ik werk op een lokatie waar meerdere iMacs (1 x Intel en 3 x G4) via Airport en Ethernet op een Airport Extreme zijn aangesloten. De iMacs worden voornamelijk voor muziek gemaakt. Nu is het de bedoeling om zowel Garageband/Logic bestanden als iTunes (mp3, aiff enz.) centraal op te slaan zodat ze vanuit 1 lokatie op alle imacs benaderbaar zijn en de inhoud voor iTunes overal het zelfde is.

Als ik nu vanuit Garageban/Logic een nummer exporteer naar iTunes, wordt deze dan automatisch op de externe mediaserver gezet of moet dit nog handmatig gebeuren. De bedoeling is namelijk dat de bestanden allemaal extern opgeslagen worden, niet meer lokaal op iedere iMac.

Is het verder handig om de iMacs via Airport aan te sluiten of kan ik beter een Ethernet Switch gebruiken?

Graag hoow ik van jullie wat tips over de beoogde HD en de opzet.

Thanx!

Bijdrager
    Pieterr
    ”merijn”

Nu is het de bedoeling om zowel Garageband/Logic bestanden als iTunes (mp3, aiff enz.) centraal op te slaan zodat ze vanuit 1 lokatie op alle imacs benaderbaar zijn en de inhoud voor iTunes overal het zelfde is.

Als ik nu vanuit Garageban/Logic een nummer exporteer naar iTunes, wordt deze dan automatisch op de externe mediaserver gezet of moet dit nog handmatig gebeuren. De bedoeling is namelijk dat de bestanden allemaal extern opgeslagen worden, niet meer lokaal op iedere iMac.

Ja dat kan als je de complete iTunes Library opslaat op de netwerk schijf.

Om audio te streamen is AirPort snel genoeg, dus die ethernet kabels heb je niet persé nodig.
    Het is misschien wel handig om de ene iMac vanwaar je de iTunes Library beheert/aanvult via ethernet aan te sluiten ipv AirPort.

Bijdrager
    merijn

De bedoeling is om vanuit iedere iMac de centrale iTunes Library aan te vullen. Het beheer zal over het algemeen vanuit 1 iMac gaan, maar is dat ook mogelijk vanuit meerdere?

Bijdrager
    Pieterr

Ja. Is overigens ook recentelijk hier besproken: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=132686

Als je iedereen op die manier zijn iTunes laat inrichten (wijzend naar de library op de netwerk schijf) heb je niet persé een NAS met een iTunes Server aan boord nodig. De iTunes Server levert “read-only” toegang tot de audio. Overigens is de DS 107+ een prima keuze.

Bijdrager
    merijn

NAS… Read Only… wat houden deze zaken in…? :wink:

Bijdrager
    Pieterr

Zie NAS (NL) en NAS (EN). ZIe ook http://www.synology.nl/products/ds-107+/
    “read-only”: alleen lezen, niet schrijven. In deze context: alleen luisteren, geen audio toevoegen aan de library.

Bijdrager
    merijn

Als de iTunes server ‘read-only’ toegang geeft tot de audio, hoe kan ik dan audio plaatsen vanuit verschillende iMac’s en verschillende gebruikers?

Bijdrager
    Pieterr

Dat doe je ook niet via de iTunes Server.
    De iTunes Server moet je beschouwen als een muziekkiosk die aan iedereen die daarom vraagt een liedje serveert.

Het toevoegen van liedjes doe je gewoon met het iTunes programma dat op je iMac staat.
    Het enige verschil in jouw geval (als je een NAS gebruikt) is dat de iTunes Library niet op je lokale harde schijf staat maar op de netwerk schijf van je NAS.

Bijdrager
    Jens

@Pieterr, is het ook mogelijk om beide te combineren? Ik bedoel hiermee: zowel de library op de netwerkharde schijf als op je macbook en dat deze dan met elkaar synchroniseren? Stel ik ben thuis, dan is de library op mijn netwerkharde schijf ideaal, maar als ik mijn macbook gebruik buitenshuis, dan kan ik theoretisch gezien geen muziek afspelen (aangezien de muziek zich op het lokale netwerk bevindt). Hoe kan ik zowel binnen- als buitenshuis muziek afspelen? Alvast bedankt!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.