12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    solutions

iTunes Match vragen

Beste mensen,

Ik heb al heel wat gelezen over iTunes Match. Toch nog een paar vragen:

1. Als ik iTunes Match activeer op mijn Mac, verdwijnt dan meteen alle muziek van mijn iDevices? Of gebeurt dat pas als ik Match inschakel op iPhone en iPad?

2. Kan ik na inschakeling van iTunes Match, handmatig videos (muziekvideos) toevoegen? Of worden deze ook geupload?

3. Als alle muziek is geupload of gematched, speel ik dan muziek vanaf iCloud af (stream) of download ik eerst de nummers op mijn iPhone/iPad?

Thanks

Bijdrager
    Targaryen

1. Dat gebeurt pas als je het ook activeert op je iPhone.

2. Alles wordt geüpload naar de iCloud. Dat gebeurt automatisch (iTunes checkt om de zoveel tijd of er nieuwe content werd toegevoegd).

3. Je streamt de nummers (feitelijk ook downloaden, in je cache). Je favoriete muziek kun je downloaden zodat je niet al je mobiele data opgebruikt onderweg.

Bijdrager
    solutions

Cool. Bedankt voor je snelle reactie.

Bijdrager
    McMeller

Toevoeging aan punt 3: klopt, je streamt de gematchte of geüploade nummers vanuit iCloud (en aangeschafte ook). Op je Mac niet direct: zolang het nummer nog lokaal aanwezig is, gebruik je die versie. Wanneer de gematchte versie dus van betere kwaliteit is dan jouw oorspronkelijke versie, maak je daarvan geen gebruik totdat je het nummer uit iTunes verwijdert (let op: niet van iCloud verwijderen) en opnieuw downloadt.

In theorie doe je er uiteindelijk dus goed aan om alle lokale nummers te verwijderen en alles opnieuw te downloaden. Ook als je je abonnement op iTunes Match niet vernieuwt, behoudt je de rechten op de nummers. Je had ze namelijk al, dus aan de licentie verandert niets. Wat van jou was blijft van jou, en illegale muziek wordt hiermee niet legaal. Je moet dan natuurlijk wel een lokale kopie hebben.

Om eventuele fouten te filteren heb ik zelf vier slimme afspeellijsten gemaakt (voldoen aan alle regels):
    – Soort is Muziek, iCloud-status is Aangeschaft.
    – Soort is Muziek, iCloud-status is Gematcht.
    – Soort is Muziek, iCloud-status is Geüpload.
    – Soort is Muziek, iCloud-status is niet Aangeschaft, iCloud-status is niet Gematcht, iCloud-status is niet Geüpload.

De eerste drie geven inzicht in hoeveel nummers je hebt gekocht, gematcht of geüpload en de laatste laat je zien of er iets niet wordt geaccepteerd. Feitelijk moet die afspeellijst dus leeg zijn: dan is alles kennelijk aangeschaft, gematcht of geüpload en dus aanwezig op iTunes Match, dus kun je het met een gerust hart lokaal verwijderen en opnieuw downloaden, zodat je voor alle nummers over de hoogst beschikbare kwaliteit beschikt. Zelf houd ik überhaupt geen lokale kopie op mijn Mac bij.

Wat ik me trouwens zelf nog afvraag, puur theoretisch… Wat nou als mijn versie van hogere kwaliteit is dan de versie die Apple voor me heeft? Vindt er dan een upload plaats in plaats van een match zodat ik die kwaliteit niet inlever? Of rekent Apple erop dat ik dit zelf in de gaten houd en een lokale kopie van de betere kwaliteit behoud?

Bijdrager
    joostdenengelsman

Beste allemaal,

Ik sta op het punt een nieuwe Mac aan te schaffen maar hik aan tegen de migratie van mijn iTunes muziek (downloads en uploads) van mijn oude (zeer trage) pc naar een nieuwe Mac. De oude pc zou ik definitief willen wegdoen. Is migratie mbv iTunes Match inmiddels een goede manier en hoe gaat dat in zijn werk?

Alvast veel dank voor jullie moeite.

Bijdrager
    McMeller

Goedemorgen!

Gefeliciteerd met dit goede voornemen. Het migreren van je iTunes-media naar je nieuwe Mac met behulp van iTunes Match is op zich een prima oplossing. Echter, als je zegt dat de oude PC zeer traag is verwacht ik dat hij daar een zwaardere kluif aan heeft dan aan het kopiëren van al je media naar een externe opslag.

Ik zou er zelf dus voor kiezen om de media via een externe opslag te migreren naar je Mac. Dat kan op twee manieren.

In Windows tref je in je map ‘(Mijn) muziek’ een map ‘iTunes’. Sluit iTunes af en kopieer die volledige map naar je externe opslag. Plaats deze map vervolgens in de map ‘Muziek’ op je nieuwe Mac: een één op één kopie van je volledige bibliotheek dus. Voordeel hiervan is dat je op deze manier alle gegevens van iTunes behoudt: hoesjes, beoordelingen, aantal malen afgespeeld/overgeslagen. Je iPhone/iPad/iPod zal zelfs naadloos blijven synchroniseren zoals je dat nu doet, omdat het als dezelfde computer wordt herkend. Het is raadzaam de apparaten vervolgens niet weer aan te sluiten op de oude PC: stap in één keer over.

Wat ook kan, is een nieuwe bibliotheek aanmaken en daar al je muziek opnieuw in importeren. In dit geval hoef je alleen de map ‘Music’ vanuit de map ‘iTunes’ op je PC te behouden en deze op je Mac naar iTunes te slepen. Alle muziek wordt dan opnieuw ingedeeld op basis van de informatie in de bestanden, maar alle andere informatie (hoesjes, beoordelingen, aantal malen afgespeeld/overgeslagen) gaat verloren. Ook je randapparatuur zal volledig opnieuw moeten worden gesynchroniseerd.

Als je dat om andere redenen nog steeds wil, kun je vervolgens iTunes Match op je Mac inschakelen. Mocht je toch met iTunes Match willen migreren, help ik je graag verder op weg.

Bijdrager
    joostdenengelsman

Dank McMeller. Echter, juist omdat mijn oude windows pc zo traag is wilde ik een fysieke backup maken voorkomen. Match draait al op de oude pc. Kan ik daarom niet op de Mac iTunes Match aanzetten en alle afspeellijsten incl muziek downloaden uit de Cloud op de Mac? Ik stel me zo voor dat als mijn iPod dan aansluit op de nieuwe Mac de iPod de Mac niet zal herkennen en volledig opnieuw moet synchroniseren maar dat lijkt me geen probleem. Of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt weer!

Bijdrager
    McMeller

Sorry, dan deed ik onterecht de aanname dat je een abonnement op iTunes Match wilde nemen om alles over te zetten. Je bent dus al gebruiker en alles is al aanwezig op iCloud. Volgens mij staat niets je dan in de weg en is iTunes Match op je Mac aanzetten inderdaad alles wat je moet doen! Wat je zegt over de herkenning van je iPod klopt ook.

Bijdrager
    joostdenengelsman

Superveel dank voor je snelle reactie McMeller! Weet je misschien ook of er in iTunes Match een optie is om alle muziek ineens te downloaden of kan het niet sneller dan afspeellijst voor afspeellijst?

Ik zal voor de zekerheid de oude pc nog even bewaren totdat ik 100% zeker weet dat alle muziek overgezet is.

Bijdrager
    McMeller

Geen dank, leuk! Jazeker, je kunt al je muziek downloaden door alles te selecteren en met de rechter muisknop de download te starten. Je kunt je echter afvragen waarom je van al je muziek nog een lokale kopie wilt bewaren. Ik stream mijn muziek altijd vanuit iCloud, hoe fijn dat werkt is natuurlijk wel afhankelijk van je internetverbinding.

Zie mijn lange post hierboven hoe je nu al zou kunnen nagaan of alles op iCloud aanwezig is.

Bijdrager
    joostdenengelsman

De enige reden waarom ik lokaal zou opslaan omdat ik kennelijk nog zo traditioneel ben dat ik ergens “mijn muziek” ook fysiek opgeslagen wil hebben. Noem me ouderwets. Daarnaast is me gebleken dat het streamen beter gaat wanneer de muziek fysiek op de machine staat (ondanks het duurste Ziggo abonnement!). Mocht ik onverhoopt op problemen stuiten bij het overzetten, dan meld ik me weer!

Bijdrager
    McMeller

Dat is niet ouderwets maar een kennelijk prima overwogen keuze.:-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.