21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

iTunes map op externe HD, hoe werkt dat?

Mijn harde schijf van mn iMac raakt vol. Ik heb daar mn iTunes muziekbibliotheek op staan en die breidt zich steeds verder uit. Ik maak ook gebruik van iTunes Match. Ik wil de muziekbibliotheek eigenlijk op een externe harde schijf plaatsen die dan aan de iMac gekoppeld wordt. En dan de muziekbibliotheek op de iMac leegmaken. Hoe kan ik het beste dat verhuizen? Kan ik gewoon hele map kopiëren naar de externe HD en dan in iTunes aangeven bij “geavanceerde instellingen” de locatie wijzigen naar de externe HD? En hoe zit dat dan met iTunes Match? Herkent iTunes Match dan ook gelijk dat de bronlocatie gewijzigd is?

Bijdrager
    tarun

Dat zou moeten werken. Maak eerst een backup en probeer het dan uit.

Bijdrager
    Leander

Ja, dat kan, ook met iTunes Match.
    1. iTunes stoppen
    2. Heel de map ‘iTunes’ naar je externe HD verplaatsen d.m.v. kopiëren. Verifieer of de map inderdaad volledig gekopieerd is door middel van ‘get info’, ofwel command plus ‘i’.
    3. Nadat het kopiëren gereed is, gooi je de oorspronkelijke map ‘iTunes’ op je iMac in de prullenmand en leeg je deze.
    4. Maak een alias van de map ‘iTunes’ op je externe HD en verplaats deze alias terug naar de oorspronkelijke locatie op je iMac (in de map ‘Muziek’/’Music’.
    5. Hernoem deze alias naar ‘iTunes’ (exact zoals de oorspronkelijke naam van de map)
    Klaar

Bijdrager
    Sidje

Zoals je zegt gewoon de map kopieren en in iTunes de locatie wijzigen.
    Normaal moet iTunes match dan gewoon werken.

hier vind je nog eens alle stappen om je bibliotheek te veranderen

Bijdrager
    websania

Maar maak vooral een backup eerst…..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ga niet zelf zitten rommelen met gewoon verplaatsen, aliassen aanmaken, enz. Ja, in principe kan dat wel, maar als je pech hebt en er gaat wat mis wordt het één grote bende waarin iTunes niks meer kan vinden. Volg in plaats daarvan deze instructies van Apple.

Bijdrager
    websania

Vandaar vooral eerst een backup…. Dat wat Jakko schrijft is mij al eens overkomen.

Bijdrager
    avanti

Leander, ik kan toch een map aanmaken op mijn externe HD die “Muziek” heet zoals ook op de iMac? Ik begrijp niet wat betreft die alias? Alleen van de map zonder inhoud toch? Ik zit ook net even te kijken op Youtube waar het ook in een filmpje te zien is. Daar wordt echter niet gesproken over aliassen

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon de hele map Muziek kopiëren naar je externe harddisk.
    Uit die nieuwe map kan je dan alles weggooien behalve iTunes.

Dan wijs je in iTunes de nieuwe locatie aan.
    Kijk of alles werkt in iTunes.

Pas als alles goed is, verwijder je de map iTunes op je interne harddisk.

Bijdrager
    avanti

Oke, bedankt allemaal!

Bijdrager
    Martin67

Hoi Avanti, op iCulture staat een handige workaround, hoe je het moet doen. Hier is het

http://www.iculture.nl/tips/itunes-externe-schijf/

.

Bijdrager
    Martin67

Sorry verkeerde knop. hier is de link

Bijdrager
    TheBigZ
    KarelWillem op 04 juni 2015

Gewoon de hele map iTunes kopiëren naar je externe harddisk.

Dan wijs je in iTunes de nieuwe locatie aan van het iTunes Library bestand.

Dat laatste doe je door iTunes op te starten met de Option-toets ingedrukt, niet door zelf in de iTunes preferences te wijzigen.

Zie ook dit topic: http://www.onemorething.nl/community/topic/muziek-in-itunes-vanaf-externe-hard-disc/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 04 juni 2015

Gewoon de hele map Muziek kopiëren naar je externe harddisk.

Of je laat het iTunes zelf doen …

Bijdrager
    avanti

Bedankt voor jullie tips allemaal!

Bijdrager
    Leander
    avanti op 04 juni 2015

Leander, ik kan toch een map aanmaken op mijn externe HD die “Muziek” heet zoals ook op de iMac? Ik begrijp niet wat betreft die alias? Alleen van de map zonder inhoud toch? Ik zit ook net even te kijken op Youtube waar het ook in een filmpje te zien is. Daar wordt echter niet gesproken over aliassen

Na het verplaatsen van je iTunesmap naar een andere locatie zoals bijvoorbeeld op een externe hd, moet je iTunes duidelijk maken dat de locatie van de map veranderd is. Dat kan je in iTunes zelf doen via de iTunesvoorkeuren of in de Finder dmv een alias.

Een alias maak je in de Finder van een map (of bestand). Een alias is niets meer of minder dan een verwijzing, ofwel een snelkoppeling naar de eigenlijke map (of het eigenlijke bestand). Wanneer iTunes opstart dan verwacht het programma de map ‘iTunes’ te vinden in de map ‘Muziek’/’Music’. Wanneer daar de alias staat, dan weet iTunes door deze verwijzing de verplaatste map alsnog te vinden.
    De map ‘iTunes’ op je externe hd kan je, als je dat wil, in een map ‘Muziek’ zetten. Of nog dieper: map in map in map etc., de alias blijft gewoon werken.

Inactief
    Anoniem

Je kan ook alleen de “iTunes Media” map verplaatsen. De iTunes map (incl. iTunes Library.itl, iTunes Library.xml etc) laat je gewoon staan. Zo wil Apple graag dat je het doet. Voordeel is dat er dan geen nieuwe lege iTunes-bibliotheek (op de oorspronkelijke locatie) wordt aangemaakt als de externe HD niet is aangesloten wanneer je iTunes opstart. Dit probleem heb je ook niet als je een alias aanmaakt. Je sluit/zet de externe HD alsnog aan en je kunt direct weer verder.

Bijdrager
    avanti

Dus als ik het goed begrijp, kopieer ik de hele iTunes map naar de nieuwe locatie, vervolgens gooi ik de iTunes map op de oude locatie weg, van de iTunes map op de nieuwe locatie maak ik een alias map aan en plaats die vervolgens op de oude locatie in de muziek map? Ik neem aan om dan gewoon alias map te maken van de iTunes alleen? Dus een lege map?

Inactief
    Anoniem

Een alias map is altijd leeg, maar als je erop klikt ga je naar de echte volle map. Wel even het woord alias weghalen nadat je de map hebt verplaats.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    avanti op 08 juni 2015

Dus als ik het goed begrijp, kopieer ik de hele iTunes map naar de nieuwe locatie

Nee, je laat iTunes de map kopiëren.

Inactief
    Anoniem

Dat zijn instructies om de map “iTunes Media” te verplaatsen. Niet de complete iTunes map. Je kan het zo wel doen, maar dan bereik je in feite hetzelfde als de complete iTunes map verplaatsen. Alleen een stuk omslachtiger.

Apple wil graag dat de iTunes map (met library bestanden) blijft staan zodat andere programma’s bv. de iTunes Library.xml kunnen uitlezen.

Over het bestand iTunes Library.xml
    Dit bestand bevat bepaalde (maar niet alle) informatie die ook in het bestand iTunes Library wordt bewaard. Het doel van het bestand iTunes Library.xml bestaat erin muziek en afspeellijsten beschikbaar te maken voor andere programma’s op een computer. In Mac OS X wordt dit bestand door andere iLife-programma’s (zoals iPhoto, iDVD en iMovie) gebruikt zodat u muziek uit de iTunes-bibliotheek eenvoudiger aan projecten kunt toevoegen.

Zie: http://support.apple.com/kb/HT1660?viewlocale=nl_NL

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.