22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    HorridCrow

iTunes Library zelf beheren

Hallo, sinds iets meer dan een half jaar ben ik de trotse bezitter van een 13″ MacBook.
    Hier luister ik echter nooit muziek op, omdat het voornamelijk een laptop is voor school en dergelijke.

Nu heb ik gister mijn Windows PC’tje de deur uitgeflikkert en een 24″ iMac daar voor in de plaats gezet (wat een geweldig ding!) en ik heb wat probleempjes met iTunes…
    Ik zou graag de iTunes Music folder zelf willen beheren, dus zelf mappen aanmaken enzo.
    Verder wil ik dat iTunes de bestandsnamen van de liedjes ongewijzigd laat.

Als ik nu vanaf mijn externe harde schijf mijn muziek in iTunes sleep, verandert hij de bestandsnamen en zet ze in allerlei verschillende mappen etc.
    Ik heb de optie ‘Werk map iTunes Music bij’ al uitgevinkt maar het probleem blijft bestaan.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.:)

Bijdrager
    KarelWillem

Verandert iTunes bestandsnamen? Nee toch?

En voor wat betref het zelf willen aanmaken van mappen e.d.; waarom wil je dat?

Daar is iTunes eigenlijk juist voor bedoeld.

Bijdrager
    HorridCrow

Omdat ik het zelf erg onoverzichtelijk vind nu.
    Alle muziek stijlen enzo staan in 1 lange lijst in iTunes.

En ja iTunes verandert de namen wel.
    Op mijn PC had ik al mijn muziek geordend in mappen en dan met bestandsnamen als [Artiest] Nummer.
    Maar iTunes pakt de naam die is aangegeven in de eigenschappen van het nummer.

Bijdrager
    Nietzman

Misschien zit je er niet op te wachten, maar ik zou je toch echt aan willen raden het zo snel mogelijk uit handen te geven. Ik heb zelf ook nog tijden lopen kloten met m’n eigen mappenstructuur, maar nadat ik een half dagje had uitgetrokken om al m’n muziek goed te taggen was ik maar al te blij dat ik zelf niet meer met mapjes hoefde te kutten.

Je moet die hele folder-view eigenlijk vergeten. Als je later muziek van bepaalde genres zoekt hoor je dat gewoon via de library van iTunes of er met een smart playlist te doen. Veeeel simpeler en sneller, je moet het alleen uit handen durven te geven. En da’s ergens best eng, voor mij was het het iig wel. 8).

Moderator
    Mac Daddy

Je moet niet in je mappen kijken. Als je iTunes je mappen laat beheren, dan kun je alles vanuit iTunes regelen. Als je het op genre wilt, dan selecteer je die kolom en als je het op atiest wilt, selecteer je die.

En verder voer je de artiestennaam, titel, album en genre enzovoorts in. Als je het album bij een liedje invoert, dan maakt hij bij de bepaalde artiest een mapje aan en daar zet hij het liedje in.

Bijdrager
    HorridCrow

Ja het is nogal een beangstigend gevoel, als ex-Windows gebruiker.:P
    Heb je misschien dan een tip om in ieder geval de bestandsnamen ongewijzigd te laten?
    Dat is eigenlijk mijn grootste ergernis op dit moment, omdat sommige nummers gewoon hele andere namen hebben gekregen (track 04 bv. ipv de naam van het nummer) en dit maakt het moeilijk nummers terug te vinden.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”HorridCrow”

Omdat ik het zelf erg onoverzichtelijk vind nu.
    Alle muziek stijlen enzo staan in 1 lange lijst in iTunes.

En ja iTunes verandert de namen wel.
    Op mijn PC had ik al mijn muziek geordend in mappen en dan met bestandsnamen als [Artiest] Nummer.
    Maar iTunes pakt de naam die is aangegeven in de eigenschappen van het nummer.

iTunes doet het eigenlijk op de juiste manier en jij op de Windows-manier.

Oftewel; iTunes vult de juiste MP3-tags in en jij zit zelf in de namen te rommelen.

Als je eenmaal alles juist hebt ingevuld in iTunes en je blijft dat gewoon doen zoals het hoort, is iTunes oneindig veel makkelijker en overzichtelijker als jij met je zelfgebouwde mappenstructuur.

Dat al je genres in één lange lijst staan komt waarschijnlijk ook simpelweg doordat de MP3-tags van je nummers een zootje is.

In iTunes is het hele genre-gebeuren juist ongelooflijk goed georganiseerd en is het een kwestie van een enkele klik om van genre naar gene te hoppen en het overzicht te krijgen.

Moderator
    Mac Daddy

Als je iTunes je bestanden laat beheren, dan gebeurt dat waarschijnlijk niet meer.
    En je moet niet meer in die mappen kijken. Als je een iPod hebt, dan werkt die perfect met iTunes, maar zelfs als je een ander soort MP3speler hebt en je wilt er muziek op zetten, dan kan dat ook via iTunes. Gewoon slepen.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”HorridCrow”

….Heb je misschien dan een tip om in ieder geval de bestandsnamen ongewijzigd te laten?
    Dat is eigenlijk mijn grootste ergernis op dit moment, omdat sommige nummers gewoon hele andere namen hebben gekregen (track 04 bv. ipv de naam van het nummer)…

Dat is helaas een beetje je eigen schuld. Ik snap het ook niet helemaal.

Als ik een MP3 met een bepaalde naam importeer – waar ik dat ook vandaan heb – heb ik nog nooit meegemaakt dat iTunes daar een compleet andere naam aan gaf.

Don’t Want You Women.mp3 geïmporteerd in iTunes blijft gewoon netjes zo heten.

Dus wat heb jij met je nummers gedaan, dat iTunes daar van in de war raakt is de vraag.

Moderator
    Mac Daddy

Ik denk dat je het best ff je muziek ergens anders neerzet. Dan haal je je iTunes bibliotheek leeg en dan importeer je weer alles opnieuw. Voordat je importeert, zet je het vinkje van bibliotheek weer aan.

Bijdrager
    HorridCrow
    ”KarelWillem”
    ”HorridCrow”

….Heb je misschien dan een tip om in ieder geval de bestandsnamen ongewijzigd te laten?
    Dat is eigenlijk mijn grootste ergernis op dit moment, omdat sommige nummers gewoon hele andere namen hebben gekregen (track 04 bv. ipv de naam van het nummer)…

Dat is helaas een beetje je eigen schuld. Ik snap het ook niet helemaal.

Als ik een MP3 met een bepaalde naam importeer – waar ik dat ook vandaan heb – heb ik nog nooit meegemaakt dat iTunes daar een compleet andere naam aan gaf.

Don’t Want You Women.mp3 geïmporteerd in iTunes blijft gewoon netjes zo heten.

Dus wat heb jij met je nummers gedaan, dat iTunes daar van in de war raakt is de vraag.

Niets, Windows kwaaltjes denk ik…
    Ik downloadde gewoon mijn muziek, en als de naam niet helemaal goed was veranderde ik de bestandsnaam.

Ik denk dat je het best ff je muziek ergens anders neerzet. Dan haal je je iTunes bibliotheek leeg en dan importeer je weer alles opnieuw. Voordat je importeert, zet je het vinkje van bibliotheek weer aan.

Ja, hier ben ik nu mee bezig.
    Het zal wel even duren voor ik al mijn nummers de correcte naam enzo hebben gegevens binnen iTunes, maar het zal vast lonen.:)

Ik heb overigens een iPod ja (een Nano).

Bijdrager
    Nietzman

http://www.feedface.com/software/tritag.html

TriTag. Daarmee kun je tags genereren aan de hand van de bestandsnaam. Ti’s vaak eventjes een neukwerkje om alles goed te krijgen, maar dna heb je ook wat.

Bijdrager
    Nietzman
    ”KarelWillem”

Dan waren dat vast nummers zónder enige vorm van tag. Een tag als ‘untitled track’ zal helaas de filename overrulen. 

Bijdrager
    KarelWillem

Nog een tip: alleen goede downloads gebruiken.

War vind je muziek zonder tags? Dat zijn dan wel erg beroerde plekken waar jij je muziek vandaan haalt. :wink:

Bijdrager
    HorridCrow

Waar download jij je muziek dan? :innocent:
    Oh, en even nog een dom vraagje, hoe verander ik bijvoorbeeld de genre-naam van meerdere nummers tegelijkertijd? :|

Bijdrager
    Nietzman
    ”KarelWillem”

Nog een tip: alleen goede downloads gebruiken.

War vind je muziek zonder tags? Dat zijn dan wel erg beroerde plekken waar jij je muziek vandaan haalt. :wink:

Alles van nieuwsgroepen, torrents of soulseek, en allemaal complete albums. Maar vooral bij obscure albums die niet door de grotere groepen zijn geript wil je nog wel iets slecht getagged tegenkomen.

Bijdrager
    Nietzman
    ”HorridCrow”

Waar download jij je muziek dan? :innocent:
    Oh, en even nog een dom vraagje, hoe verander ik bijvoorbeeld de genre-naam van meerdere nummers tegelijkertijd? :|

Meerdere nummers selecteren en Appletje+i hè.

Bijdrager
    HorridCrow

Hartelijk bedankt.:D

Bijdrager
    Fester

Meerdere nummers selecteren en dan wijzigen onder knopje info.

Bijdrager
    Nietzman

Neah, volgens mij moet het heel anders hoor!

Bijdrager
    KarelWillem

Appeltje-i en dan Info dan maar?

We komen er wel…

Bijdrager
    HorridCrow

Ja dat was hem.;)
    Bedankt mensen, ik heb nu een weekendje met iTunes gewerkt, mijn nummers hernoemd en alles werkt goed en fijn.:)

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.