16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Geitekaas

iTunes library van NAS naar interne schijf verhuizen

Mensen, in een zeer recent topic hier ging het over precies het tegenovergestelde en bij iCulture gaat een heel artikel over het kopiëren en verplaatsen van je muziekbestanden. Maar toch vind ik niet het antwoord op mijn prangende vraag.

Ik heb meer dan een terrabyte aan muziek. Veelal verzameld door aankopen, CDrips, platenrips en HD tracks. Dit is allemaal netjes geordend op mijn NAS in mapjes en submapjes van stijlen, periodes en artiesten. Op mijn eigen harde schijf staat een verwijzing naar deze mappen, dus iTunes denkt dat de files op de eigen harde schijf staan, maar ze staan op mijn NAS.

Ik wil al mijn muziek terug naar mijn eigen harde schijf. De NAS gaat eruit. Ik ga op een andere manier backuppen. Muziek terugzetten is vrij simpel: ik verplaats de map ‘Muziek’ van de NAS naar de map iTunes/Media. Maar ik wil de menustructuur waar ik vele maanden over heb gedaan in iTunes zelf (met artwork en de juiste beschrijving etc) bewaard houden.

De vraag is dus: hoe kan ik de muziek van mijn NAS terugplaatsen naar mijn interne harde schijf ZONDER de menustructuur in iTunes zelf aangemaakt te verliezen?

Dit zou echt een ramp zijn om opnieuw te moeten doen. Ik hoop dat jullie een goede tip hebben. Voor alle duidelijkheid: in iTunes staan dus allerlei playlists en die verwijzen naar muziek op de NAS; en die structuur wil ik behouden. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen. De muziek opnieuw importeren in iTunes is geen optie. iTunes maakt daar een zooitje van en ik ben dan mijn playlists kwijt. Dank voor alle antwoorden alvast.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat jij wilt, daar heeft iTunes een speciale optie voor: Consolidate / Verzamelen. Dat kopiëert alle muziek die niet lokaal staat, naar je lokale iTunes map.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204668

https://support.apple.com/kb/PH19507?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik zou het zo doen:

1. Kopieer alles van de NAS naar je HD, zelfde mapstructuur
    2. Check of je ook alle iTunes files hebt meegekopieerd (iTunes Library.itl, de xml’s, de .itdb etc etc ) want die kunnen ergens anders staan, zet die dan in dezelfde hoofdmap
    3. Start iTunes met Alt en kies de nieuwe Bieb op de HD.
    4. Check in de Voorkeuren bij Geavanceerd of “Werk bij” UIT staat, want dat wil jij.
    5. als een track niet gevonden wordt (omdat dit mogelijk niet hetzelfde pad is als voorheen) dan kun je bij 1 track dat aanpassen en moet hij de rest automatisch vinden.

Moderator
    Night

Het probleem met de oplossing van @thebigz is dat je dan wel je hele mappenstructuur kwijt bent en alles door iTunes laat regelen qua opslag. Ik weet niet of dat gewenst is.

Bijdrager
    Geitekaas

Tja, daar zit precies mijn probleem!

Ik wil mijn playlists behouden. Dat is 1!

Het andere probleem is dat ik niet wil dat iTunes mijn mappenstructuur gaat veranderen. iTunes zet een plaat zomaar in compilations. Slaat nergens op. Soms zelfs splitst het programma een plaat in tweeën! En als je dan een andere speler gebruikt, ben je de sjaak!

nu staat alles perfect. Bv. Music/Classical/Bach/Weihnachtsoratorium/Weihnachtsoratoria – Herreweghe enz…

in iTunes heb ik dan playlists aangemaakt maar de cd staat op mijn NAS. Vanuit daar naar iTunes gesleept.

Dus ik wil mijn muzik van d NAS weg halen maar de links in de playlists ‘herstellen’. Ik ga niet alle duizenden files opnieuw alloceren……

Maar begrijp ik nu dat dat Consolideren dat doet?

oh, aan allen: fijn dat jullie meedenken! Dank daarvoor!

Moderator
    Night

Zoals @thebigz al zegt: consolideren zorgt ervoor dat alle muziek naar de interne iTunes bibliotheek wordt gekopieerd (op de iTunes manier). Dat wil je dus niet, want je hebt zelf al een complete externe mappenstructuur opgezet. Ik denk dat je je meer wil gaan verdiepen in de oplossing die @aartjan aanbood.

Zie ook hier bij Een nummer is niet langer zichtbaar in iTunes

Bijdrager
    Geitekaas

Oke!

ik ga dat dan doen. Alle iTunes mappen staan gewoon op de normale plaats in de map iTunes van mijn harde schijf. Alleen de data zelf staat inderdaad met structuur en alle cover art reeds embeded (?). Iedere  nieuwe CD sleepte ik na het rippen in XLD gelijk van de NAS naar iTunes maar niet de data zelf:-)

deze week komt de set binnen om een tweede HDD in de mini te zetten. Ik maak er een fusion van. 256 Gb SSD en 4 Tb HDD (Jammer dat dat nieuwe sshd systeem maar tot 2 Tb gaat. Dat is net de ondergrens…) tesamen en dan zet ik alles na een clean install over en ga doen wat Aartjan zegt.

ik ben benieuwd. De Nas gaat er uit. Ik ga een 4Tb usb schijfje aan mijn Airport hangen voor Timemachine en een cloud opslag (iets als dropbox of Apples cloud zelf) voor het Timemachine file als extra, extra backup.

Mijn mini wordt dan een dedicated music player!

over een tijdje meld ik mij met de voortgang. (Als er anderen zijn die nog iets zinnigs hier over te melden hebben, schroom niet!)

Bijdrager
    TheBigZ

Geitekaas op 15 april 2018 om 01:43
    Het andere probleem is dat ik niet wil dat iTunes mijn mappenstructuur gaat veranderen. iTunes zet een plaat zomaar in compilations. Slaat nergens op.

Dat kun je zelf bepalen, door bij een album het vinkje voor Compilations ‘uit’ te zetten.

Over het algemeen is het verreweg het makkelijkst om iTunes wel de opslagstructuur te laten bepalen. Als je toch zelf een eigen mappenstructuur wilt gebruiken, moet je je muziek NIET naar de iTunes Library laten kopiëren bij importeren. Ook daar is een vinkje voor, wat zo te horen bij jou al uit staat (dwz geen kopie maken).

Bijdrager
    e.abrahamse

Bij mij staat alles naar volle tevredenheid in Raid1 op een Synology NAS. Voor het afspelen zijn DSAudio en Remote handig, omdat ik ook een Google Chromecast gebruik voor het comfortabel afspelen van muziek 2 verdiepingen lager. Zinvolle oplossingen om iTunes met ChromeCast te koppelen (Airfoil) blijken je helaas wel tot gedownsampelde 44.1 CD-kwaliteit te beperken. Ook steamen via een Airport Express levert max. CD kwaliteit. DSAudio kent deze beperking volgens mij niet. Wanneer je muziek met hogere resolutie overaf wilt afspelen is dit een belangrijke overweging. Positieve (andere) ervaringen van audiofiele OMT-leden zijn van harte welkom.

Zorg wel voor een goede dagelijkse back-up, want het opnieuw opzetten van een 1TB muziekcollectie vergt héééél veel tijd.

Ik weet niet hoe jij je Mac Mini dedicated gaat gebruiken. Zal deze ook rechtstreeks op een audioset worden aangesloten? Voor het afluisteren via een stereo installatie of via koptelefoon is het gebruik van Audirvana (versie 3) aan te raden. Vooral rechtstreeks aan de Mac Mini gaat er een muzikale wereld voor je open.

Ik  wens je veel succes en hoor graag je ervaringen!!

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  e.abrahamse.

Bijdrager
    TheBigZ

e.abrahamse op 15 april 2018 om 12:25

Ook steamen via een Airport Express levert max. CD kwaliteit.

Wat ik me herinner, is dat voor het streamen via AirPlay gebruik gemaakt wordt van Apple Lossless encoding. Maar inderdaad wel 44.1kHz maximaal. (Voor mij goed genoeg.)

Bijdrager
    Geitekaas

Ik heb een Chord2Qute. Audioquest carbon USB kabeltje en NortOst RCA naar mijn Quad set met Magnapan (ook NortOst kabels hier). (Dit als info voor alle audiofiele fanaten)

hoofdtelefoon vind ik niet prettig. Als musicus gebruik ik ze ook al niet.

Prima geluid.

Jriver voor alle DSD files. (Wellicht in de toekomst alle muziek) Audirvana integrated via iTunes. Ik koop files bij HDtracks, rip mijn platen in HiRes en heb mijn CD verzameling 1 op 1.

ik denk dat ik misschien 25 MP3tjes heb…..

iTunes is handig voor de remote. En het werkt makkelijk.

De Mini wordt verder gebruikt voor een incidentele Netflix serie, documentaire of film. TV kijken doe ik (bijna) nooit.

1 Tb overzetten via USB 3 of thunderbolt is niet zo’n probleem, vind ik. Hoe vaak gebeurt dat nu toch echt?

@thebigz. Dat kan natuurlijk pas NA het delict😀 eerst moetje zoeken waar iTunes het allemaal wegzet. Heel vaak op een rare plek.

Bijdrager
    e.abrahamse

Vooral voor muziekliefhebbers die een hogere resolutie dan CD (méér dan 16 bits en 44.1) willen luisteren is een vaste verbinding aan te bevelen om downsampling te voorkomen.

Probeer ook eens Audirvana in combinatie met DSD en de nieuwe SOX renderer. In Audirvana kun je specifieke bestanden in een separate map zetten en ‘native’ (zonder iTunes) afspelen. iTunes speel ik ‘integrated’ af. Vooral authentiek opgenomen muziek is een feest voor zowel oren als geest.

Heb nog even de specificaties van de Chromecast Audio nagekeken. Deze speelt Flac bestanden in 24/96 af. Voor de Flac-puristen onder ons.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Je schreef in je eerste bericht “Op mijn eigen harde schijf staat een verwijzing naar deze mappen, dus iTunes denkt dat de files op de eigen harde schijf staan, maar ze staan op mijn NAS.” Wat bedoel je daar precies mee?

Als de iTunes bibliotheek en je muziek op je Mac lijken te staan vanwege symlinks naar je NAS, dan zullen de paden ook gewoon “lokaal” lijken.

Als je iTunes afsluit, je symlinks verwijdert en de muziek van je NAS zodanig kopieert dat deze paden precies gelijk blijven, kun je iTunes weer opstarten en zal alles gewoon blijven werken. Toch zou ik eerst wel even een backup van je iTunes bibliotheek maken (.itl).

Persoonlijk laat ik iTunes wel de muziek organiseren, scheelt een boel extra werk in mijn ogen, maar inderdaad je bent dan minder flexibel in waar alles precies opgeslagen wordt op je schijf.

Bijdrager
    jv65

Is het niet gewoon een kwestie van op de ‘Herstel’ knop klikken? Of denk ik nu te simpel?

Moderator
    Night

…Of denk ik nu te simpel?

Ja en nee.

De hele opzet van iTunes is om de gehele opslag door iTunes zelf te laten verzorgen. In dat geval zou je dus gelijk hebben, ware het niet dat je bestanden ook extern kun bewaren en iTunes dus eigenlijk alleen een link naar de juiste bestanden in de bibliotheek op laat slaan. Aangezien TS zelf al een zeer uitgebreide en doordachte mappenstructuur heeft opgezet voor zijn muziek, is het in zijn geval niet raadzaam dit alsnog door iTunes te laten overnemen.

In dit geval is de Herstel functie dus niet de oplossing.

Bijdrager
    Geitekaas

Damn….😀

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.