23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    3voBlanche

Itunes is in de bonen?

Hallo allemaal,
    Hier spreekt een nieuwe trotse eigenaar van een ipod nano 8GB Rood….
    Met de MP3 speler is alles prima, maar met itunes niet helemaal denk ik!
    Ik heb dus mijn hele muziekbibliotheek die op mn pc staat geimporteerd in itunes (tot dusver alles prima, heb trouwens de nieuwste itunes). Muziek op MP3 speler zetten gaat prima. Het gaat pas fout als ik dingen verplaats, bijvoorbeeld: Ik heb net een lied gedownload, die komt dan dus eerst als MP3 file in mijn normale muziek bibiliotheek, waar alle gedownloade (of gekochte) muziek terechtkomt. Dan importeer ik hem naar itunes *nog steeds geen probleem*. Nu staat hij dus ook in de itunes bibliotheek! Maar als ik het nummer zelf bijvoorbeeld van de Download map, naar Complete downloads *is maar een voorbeeld* verplaats (dat doe ik dus niet in itunes, maar gewoon als MP3 files) dan raakt itunes dat nummer kwijt, en moet ik hem weer opnieuw zoeken, voordat hij weer bruikbaar is met itunes. Ik koop en download veel muziek, nou komt dat dus allemaal in de verzamelbak terecht, dan voeg ik het aan itunes toe, en ga ik het in de juiste mappen zetten. Alleen ik moet dan dus telkens dat verplaatste nummer of cd, weer opnieuw zoeken met itunes omdat hij hem dan niet meer vindt!!!!
    Dit is de hel voor elk normaal persoon, stress in de hoogste vorm. Heeft iemand hier een oplossing voor?
    Alvast heel erg bedankt mensen!
    :cry:

Bijdrager
    Pier

Misschien je werkwijze een klein beetje aanpassen. Dus eerst de bestanden op de juiste plek zetten en dan pas in itunes importeren.

Bijdrager
    3voBlanche

Maar dat is wel heel omslachtig toch? Want ik heb dus laten we zeggen iets van 100 cd’s en op mijn pc….Die cd’s bewegen natuurlijk niet, en als die eenmaal geimporteerd zijn is er geen probleem…Maar die kleinen losse bestandjes, tja dan kan je toch bezig blijven?Telkens weer nummertje voor nummertje zoeken wat nog niet in itunes geimporteerd was enzo!
    Er zal toch wel een oplossing zijn?Of moeten jullie dit allemaal doen?

Bijdrager
    klaus

Er zijn 2 manieren om je muziek te beheren in iTunes.

1) laat iTunes alles beheren, hij zal dan je files bewaren in de iTunes map, en dan kan je de originele bestanden verwijderen.
    2) Je laat de files staan waar ze stonden toen je ze toevoegde. Op die manier voeg je enkel een referentie (pad) naar het muziekbestand toe in iTunes, maar dan moet je wel achteraf niet meer dat bestand verplaatsen, want dan is het maar logisch dat iTunes je muziek kwijt speelt.

Bijdrager
    www.project-euh.com

Als een bestand in je iTunes lijst staat, staat ie nog niet per se in de de iTunes map op je harde schijf, elk programma kan een verplaatst bestand niet meer vinden. Wat je zou kunnen doen is alle liedjes automatisch (of handmatig via “cosolidate library”) naar je itunes library laten kopieren. Probleem is dan wel dat je alles dubbel hebt op je harde schijf.

Bijdrager
    hansilan

ken hier geen oplossing voor maar waarom zou je je nummers gaan verplaatsen naar een andere map.
    (gebruik je windows of mac osx)
    itunes en andere muziekprogramma’s gebruiken links naar de muziek als je een bestand verplaatst dan klopt de link niet meer en kan hij het bestand dus niet vinden.
    je kan bevoorbeeld wel al je muziek in een apparte map zetten als kopie en itunes zijn muziek daar laten zoeken.

Bijdrager
    3voBlanche

Ik gebruik windows. Maar als ik het dus goed snap is er geen echte oplossing voor mijn probleem?
    Wat ik had verwacht van itunes, was dat er ook wel een functie zou kunnen zijn waardoor je af en toe (wanneer je maar wil) kan synchroniseren met je pc. Dus dat itunes zoekt naar nieuwe bestanden die daarvoor nog niet in je itunes bibliotheek stonden. Stond het nummer er al wel in maar is het verplaatst, dan zou hij de nieuwe toevoegen en de oude verwijderen. Dat is toch niet zo vreemd om dat te hebben.
    Als je echt niet kan wat ik nu net voorstel, dan is itunes toch een ramp voor Windows (niet macosx gebruikers?)??

Bijdrager
    klaus

Het probleem dat jij omschrijft heeft niets te maken met Windows of Mac OS X.

Als ik mijn bibliotheek als referentie behou, en ik verplaats m’n muziek, hou kan dat programma dan weten waar het staat? Zowel op mac en op windows zal je dan problemen krijgen.

Je werkwijze is gewoon wat eigenaardig volgens mij.

Bijdrager
    Osiso

Wat ik zelf doe is iTunes gewoon helemaal mijn muziek laten beheren en om de zoveel tijd gooi ik de downloads map van mijn download programma even leeg. Muziek staat dan alleen nog in de iTunes bibliotheek.

Bijdrager
    petermac

Inderdaad. Laat al je muziek maar gewoon netjes in die download map staan. Onder je iTunes voorkeuren, ga naar geavanceerd, en zorg dat daar onder het kopje “algemeen” deze twee dingen zijn aangevinkt.

-werk map iTunes music bij
    -kopieer bestanden naar iTunes music bij toevoegen

Die twee dus. Als je nu iets toevoegt in iTunes, zal iTunes dus zelf dat nummer plaatsen in een map “iTunes music” die door iTunes zelf helemaal beheerd wordt. De bestanden in DIE map zijn de bestanden waar iTunes mee zal werken. (Zorg dus dat je die map niet verplaatst of verwijderd, want dan zit je dus wel met de gebakken peren)
    Voor de rest hoef je helemaal niet om te kijken naar die map, iTunes doet alles voor jou. Namen wijzigen, afbeeldingen toevoegen… Kan je allemaal in iTunes zelf doen, en die map komt vanzelf wel in orde.

Dan hoef je dus enkel de nummers die je download toe te voegen aan iTunes, en dan je download map zo nu en dan gewooon leeg te maken.
    Om al je nummers die nu al in iTunes staan in die map te krijgen, klik je op “verzamel inhoud bibliotheek” of in het engels “consolidatie library”. Die optie vind je ergens onder file of option of een van die dingen vanboven in je menubalk van je venster… Ik weet niet hoe het heet onder windows.
    Als je dat hebt gedaan (kan even duren) heb je dus een map iTunes music waar al je muziek uit itunes mooi in staat.

En vanaf dan is het allemaal zoooo gemakkelijk… Je denkt gewoon te moeiljk, iTunes maakt het je allemaal echt veeeel gemakkelijker als je eenmaal je oude denkwijze kan verlaten:)

Peter

Bijdrager
    sypie

Samengevat:

Op de manier zoals TS zijn muziek in iTunes zet wordt er alleen maar een referentie gemaakt naar het bestand. Zodra dat bestand dus verplaatst wordt klopt de referentie niet meer.

Handigste wat de TS kan doen is de instellingen van iTunes doorlopen en er voor zorgen dat iTunes alles naar de map van het programma kopieert. Op deze manier hoef je NIETS te verplaatsten en weet iTunes altijd waar het staat. Het maakt op dat moment NIET uit in welke afspeellijst het nummer staat, iTunes weet dat zelf wel.

Ik heb geen screenshot van iTunes onder Windows, wel van OSX. Hier kun je zien hoe de instellingen voor het beheren door iTunes moeten staan. Als je deze optie gemaakt hebt maak je de hele iTunes lijst leeg en zoek je met windows op *.mp3. De meeste bestanden kun je in iTunes zetten.

Bijdrager
    3voBlanche

Ha!
    Dat is allemaal heel mooi!Ik ben dankbaar voor jullie hulp, maar nou nog een probleem.
    Ik heb dus geen mac ofzo…gewoon een Windows XP pc, als ik al die dingen doe die jullie zeggen, raak ik dan niet de originele bestanden kwijt. Worden het dan niet ineens allemaal Apple bestanden?Want dat is niet de bedoeling, ik gebruik itunes alleen maar om nummers op mijn ipod te zetten. Ik wil het niet als vervanger hebben voor WMP en al die files!
    Dus even samenvatten:
    Als ik
    -werk map iTunes music bij
    -kopieer bestanden naar iTunes music bij toevoegen
    Selecteer, dan gaat dus alles automatisch.
    Raak ik dan mijn originele MP3 Of wma bestanden kwijt?Word itunes dan ineens de vervanger voor Windows media player (wat ik gebruik)?

Bijdrager
    petermac

Goh… Ik heb al heel lang niet meer met WMP gewerkt… Maar dat zou kunnen… Ik ben er eigenlijk niet zeker van.

Je MOET die originele bestanden natuurlijk niet weggooien… Maar dan heb je ze dubbel op je HD staan en dat is ook zo stom hé…
    Maar volgens mij kan WMP ook om met de bestanden in de map iTunes music.
    Probeer het eens, je originele bestanden blijven gewoon op hun plek staan hoor, maar ze gaan gewoon gekopieerd worden naar die iTunes music map.

Ik moet nu wel zeggen dat ik veel mensen ken die iTunes ook enkel gebruikten om hun iPod te vullen, en daarnaast dan WMP ofzo. Naeen tijdje gebruikten ze alleen nog maar iTunes om hun muziek af te spelen en te managen. Het is een heel fijn programma once you get the hang of it… Vooral voor dat managen.

Bijdrager
    sypie

Nee, de bestanden worden geen Apple bestanden, dat is simpelweg niet mogelijk want Apple gebruikt ook MP3, naast AAC nummers die je zelf kunt importeren.

In jouw geval zou ik dan eerst de nummers in de goede mappen zetten en daarna importeren in iTunes zoals je dat gewend bent, dus NIET met de opties aangevinkt zoals hierboven. Op deze manier heb je een lijst met referenties. Op het moment dat je dus gaat verplaatsen of verwijderen klopt de lijst niet meer.

Als je, zoals ik zei, eerst alles in de goede map doet en daarna in iTunes zet, dan kun je de nummers ook nog eens aan WMP lijst toevoegen, heb je 2 programma’s die beide dezelfde bestanden gebruiken uit dezelfde map.

Bijdrager
    3voBlanche

Oké…ik weet genoeg. Ik blijf het gewoon doen zoals ik het eerst deed, gewoon nummertje voor nummertje of mapje voor mapje importeren.
    btw ik heb nu dus itunes 7 opnieuw geinstalleerd, en had mijn itunes bibliotheek verwijderd samen met het deinstalleren…Hoe maak ik ook alweer zo’n itunes muziekbibliotheek.
    Alvast heel erg bedankt allemaal, geweldige support hier!:D
    Dit is een van de weinige fora waar je tegenwoordig níet wordt afgekraakt als je een (enigszins) beginner bent met het product of programma en vragen erover hebt:lol:
    Echt top jongens:)

Bijdrager
    sypie

Nieuwe lijst aanmaken: volgens mij is dat met de rechtermuisknop aan de linkerkant van je beeldscherm.(in iTunes wel te verstaan) Dan krijg je het menu en volgens mij staat daar ergens iets tussen van ” nieuwe afspeellijst maken”.

Bijdrager
    3voBlanche

Nee dat bedoel ik dus niet….ik bedoel dat als ik nu naar bibliotheek>muziek ga, dan staat er nix in die bibliotheek meer….dat is normaal aangezien ik mijn vorige heb verwijderd, ik wil weer een nieuwe maken. Hoe zorg ik dat itunes weer mijn hele pc scant (zoals de eerste keer dat je itunes gebruikt) en weer een muziek bibliotheek maakt

Bijdrager
    petermac

Gewoon je map met al je muziek in naar iTunes slepen?

Bijdrager
    Xigh

Ik moet bekennen dat ik dit probleem nog nooit gehad hebt. Ik verplaats altijd het nummer van de iTunes map en zet hem in m’n map Shared (voor de gedownloade muziek waar niet voor betaald is) en hij blijft het nummer vinden.
    Misschien kun je het nummer laten afspelen terwijl je het verplaatst? Dat is iets wat ik vaak doe met een net gedownload liedje. En verder kun je natuurlijk je iTunes bibliotheek leeggooien en vervolgens de map met alle albums op je iTunes gooien. Dan staat meteen alles weer goed.

Bijdrager
    3voBlanche
    ”petermac”

Gewoon je map met al je muziek in naar iTunes slepen?

Haha bedankt…misschien lijkt het niet zo maar ik kan goed omgaan met pc’s en heb over het algemeen veel inzicht :innocent: ….iig bedankt voor jouw constante suggesties!

Bijdrager
    3voBlanche

maar goed wat ik wou zeggen, is dat ik het gewoon doe zoals ik eerst ook al deed, alleen dan net ietsje anders. IPV toe te voegen aan itunes en daarna te gaan verplaatsen om daarna weer opnieuw te kunnen toe voegen. Sla ik 1 stap over:lol:
    Heel erg bedankt en wat mij betreft kan je dit topicje close (of doen jullie dat niet op dit forum?)

Bijdrager
    sypie

Nee, waarschijnlijk komt er over een dagje of 8 een keer dezelfde vraag voorbij, dan kunnen we dan die persoon naar dit topic doorsturen zodat er op 1 plaats doorgeborduurd kan worden over 1 probleem.

Bijdrager
    3voBlanche

ok dat is prima…..ik heb inmiddels mijn nieuwe systeem toegepast, en handig en snel is het niet (helaas ben nog steeds niet op itunes ”verliefd geworden” zoals 1 van jullie beweerde:wink: , en niet handig en overbodig voor windows gebruikers vind ik het nog steeds, maarja het is niet anders)
    MVG
    3voBlanche

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.