7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Japes23

iTunes en netwerkschijf

Ik heb een probleem(pje). Ik heb een sonos systeem voor muziek door mijn huis, deze maakt gebruik van een netwerkschijf om zijn muziek op te halen, nu is dit een kopie van mijn itunes map in mijn thuismap. Geeft niet, ruimte zat op de harde schijven, maar als ik de netwerkschijf in itunes instel als de locatie van mijn bestanden, is hij na een herstart, weer terug in naar de originele locatie in mijn thuismap.

suggesties iemand??

Bijdrager
    Pieterr
    ”Japes23″

maar als ik de netwerkschijf in itunes instel als de locatie van mijn bestanden,

Hoe heb je dat precies gedaan?

Als je de Alt toets ingedrukt houdt tijdens het opstarten van iTunes (en de Shift toets als je Windows gebruikt), dan krijg je de mogelijkheid om naar de iTunes Library op je netwerk schijf toe te browsen, en die als standaard te in te stellen.
    Bij een volgende keer opstarten wordt die lokatie dan weer gebruikt door iTunes, onder de aanname dat je netwerk schijf aanstaat, en reeds gemount is. Als je vergeet te mounten, vindt iTunes de Library op de netwerk schijf niet.

Bijdrager
    McDirk

Er van uitgaande dat je een Mac hebt: Itunes opstarten met de appel toets ingedrukt, dan de library op je netwerkschijf selecteren als locatie van je bibliotheek. De volgende keer dat je opstart haalt Itunes daar zijn bieb vandaan.
    Wat ik echter wel ondervind is dat als de netwerkschijf (hangt bij mij als airdisk via USB aan een airport extreme) soms eerst even op toeren moet komen. Dit duurt itunes dan iets te lang en opent dan de lokale bibliotheek.

Ik heb overigens ook een sonos en heb om die reden alle muziek op de externe schijf gezet. Ik vond het vervelend om twee bijna identieke bibliotheken te hebben. Je moet ze dan automatisch laten synchroniseren ofzo, want je weet echt niet meer in welke bibliotheek je je nieuwe cd hebt geïmporteerd die je met je sonos wil beluisteren…

Bijdrager
    Japes23

Ik heb inderdaad een aantal mac’s in een netwerk hangen, de hard disk is een Western Digital, die via ethernet aan een 3com switch hangt. dus is altijd aan.

De netwerkschijf is inderdaad de vaste plaats voor mijn iTunes library, inderdaad vanwege syncen en één opslagplaats. overigens wel gemirrored

Bijdrager
    pch

Bij een vriend van mij die ook sinds kort Sonos heeft en Apple en een nieuwe Buffalo Linkstation gaat iets niet goed:
    Hij gebruikt iTunes voor de muziek en wil de muziek niet op zijn Apple zetten maar op de Buffalo Linkstaton, maar dara begint het al, de Linkstation is goed geinstalleerd en te zien in het netwerk, alleen in iTunes kun je hem niet zien en kiezen.
    In Sonos kun je uiteindelijk na lang gerommel de Linkstation vinden maar vullen met muziek vanuit iTunes lukt dus nog niet.
    Wat moeten hij doen?
    Hij heeft o.a. Windowsdeling al aan gezet op “SMB”.
    Verder nog suggestie om iTunes de Linkstaion te laten zien?

Gr. Paul.

Bijdrager
    MIVE

Inmiddels is het 2012 en de problemen die hier omschreven worden zijn er nog steeds. Ik heb iTunes verteld dat de muziekbestanden (de itunes map) op een NAS staat (de time capsule) maar het komt geregeld voor dat de NAS niet gemount is als itunes start. En dan krijg je dus foutmeldingen omdat iTunes bij het opstarten wisselt naar de locale default locatie (waar uiteraard geen muziek te vinden is…). Ik heb andere NAS systemen geprobeerd, maar mijn advies zou toch zijn: geen itunes folder op een NAS plaatsen, want tenzij je consequent na opstarten controleert of Itunes de juiste folder heeft geselecteerd blijft dit van tijd tot tijd verkeerd gaan. De reden om de muziek op een NAS te plaatsen was de aanschaf van een sonos systeem.

Bijdrager
    Franky Mac

Ja, dat werkt niet helemaal lekker, maar je moet toch wat als je een SSD hebt.;-)

Ik heb een script dat de share van mijn NAS mount als de computer start. Dit voorkomt al een aantal problemen. Bij iTunes heb ik alleen de map iTunes Media (in de map user/Muziek/iTunes) naar de NAS verplaatst en in de iTunes map op de Mac een symlink naar deze map op de NAS gezet. Als je nu iTunes start terwijl de NAS niet gemount is, dan start het programma gewoon op, maar krijg je een melding dat het nummer niet gevonden wordt als je iets wilt afspelen. Handmatig de NAS mounten lost dit op. Ik werk nu al een aantal maanden zonder problemen zo.

Het moet een symlink zijn en geen alias, te maken met het terminal commando “ln -s”
    Bijv. ln -s “/Volumes/nasdrive/iTunes/iTunes Media” “/Users/frank/Music/iTunes/iTunes Media”

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.