14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    ReneSegers

iTunes en iPhoto delen en door meerdere gebruikers laten bewerken

Ik had tot vandaag mijn iTunes en iPhoto op een externe schijf staan en zo konden zowel mijn vrouw als ik die bibliotheek lezen en bewerken in onze eigen aparte gebruikersomgeving op een en dezelfde MacBook.

We hebben nu een MacBook Pro en omdat ik daar meer dan voldoende schijfruimte op heb heb ik beide bibliotheken weer gewoon naar de harde schijf van de Mac verplaatst zodat we niet steeds dat externe ding eraan hoeven leggen om muziek of foto’s te zien.

Het is me gelukt om de iPhoto bibliotheek zichtbaar te maken voor mijn vrouw in haar gebruikersomgeving, door de map te delen. Met Itunes lukt dit echter niet. Ook al geef ik haar bevoegdheden te lezen en schrijven, toch krijg ik een beveiligingsmelding dat de map niet door haar gebruikt kan worden. Bij iPhoto is dit dus wel gelukt, maar daar is het zo dat als zij er een foto in importeert, hij daarna bij mij en bij haar (als ze afsluit en weer opstart) niet te zien is.

Maw: iTunes lukt helemaal niet en iPhoto alleen maar lezen en niet schrijven.

Is dit op te lossen?

Bijdrager
    GuijVRIENDS

Als jullie toch beide de zelfde bibliotheek willen hebben, waarom dan op 2 accounts? Maak er een van en probleem opgelost?!

Bijdrager
    ReneSegers

Als jullie toch beide de zelfde bibliotheek willen hebben, waarom dan op 2 accounts? Maak er een van en probleem opgelost?!

We hebben iedere onze eigen gebruikersaccount op de MacBook Pro om gewoon je eigen documenten, mail, enz te kunnen gebruiken, maar we delen de muziek en onze foto’s.

Bijdrager
    ReneSegers

Ik heb nu beide bibliotheken in de map Gedeeld gezet. Zelfde liedje: iTunes start niet op bij mijn vrouw, maar geeft een foutmelding. iPhoto start wel op, maar als ze er een foto in importeert dan staat ie er de volgende keer niet meer in.

Bijdrager
    Stirf

iTunes opstarten met de option toets ingedrukt. Vervolgens de bibliotheek selecteren.

Bijdrager
    ReneSegers

iTunes opstarten met de option toets ingedrukt. Vervolgens de bibliotheek selecteren.

Ik weet dat het zo werkt om een bibliotheek te selecteren. Ik had immers altijd de bibliotheek op een externe schijf staan. Maar als ik de iTunes bibliotheek in mijn vrouw’s gebruikersaccount selecteer dan krijg ik dus een foutmelding dat het een beveiligde map is. Maar de map is gedeeld en zij mag er in lezen en schrijven.

Moderator
    unSOUND

Mappen die je deelt met andere accounts kun je het beste helemaal buiten de Thuismappen zetten, dan heb je ook minder snel gedoe met rechten. Maak bijvoorbeeld een map “Data” aan op de root van de schijf, en gebruik die om gedeelde documenten in te plaatsen.

Bijdrager
    ReneSegers

@unSOUND:

Na jouw tip heb ik een map rechtstreeks op de Macintosh HD gezet (moest met wachtwoord ingeven) en die map heb ik voor zowel mijzelf als mijn vrouw de bevoegdheid ‘lezen en schrijven’ meegegeven.

Maar helaas exact dezelfde problemen: geen foto in iPhoto kunnen bewaren en iTunes niet te openen.

De foutmelding van iTunes is trouwens: Het bestand ‘iTunes Library’ is beveiligd, bevindt zich op een beveiligde schijf of u hebt geen bevoegdheden om naar dit bestand te schrijven.

Bijdrager
    Ir.Bob

Zo moet dat, omdat dit de enige manier is om de permissies continu goed te houden.

De enige andere goed werkende methode is met een externe schijf (of tweede partitie).

Bijdrager
    ReneSegers

Zo moet dat, omdat dit de enige manier is om de permissies continu goed te houden.

Veel dank! Klinkt vrij ingewikkeld, maar heb Terminal al vaker gebruikt.

Vraag me alleen nog wel af of je dan niet je HD belast me meerdere kopieën van je bibliotheken, omdat er expliciet bij staat dat je de bibliotheken moet kopiëren naar die shared folder.

Bijdrager
    Ir.Bob

Als je door hebt wat er gebeurd is het niet bijzonder ingewikkeld.

Je maakt een nieuwe gebruiksgroep aan met daarin de gebruikers die rechten moeten hebben.
    Vervolgens geef je met ACL deze groep alle rechten op een nieuwe folder, en stel je in dat deze rechten overerft moeten worden naar alle inhoud van die folder (dus ook subfolders etc).

De reden waarom je moet kopiëren naar die map, is omdat dan die permissies overerft worden. Anders heb je gewoon weer dezelfde iPhoto map, met dezelfde permissies alleen op een andere plek. En loop je dus weer tegen hetzelfde probleem aan. Als je kopieert worden de nieuwe rechten erop toegepast.

Nadat je gekopieerd hebt (en getest hebt of alles werkt) kun je de originele iPhoto map weggooien. En zodoende dus geen onnodige belasting voor de schijf.

Bijdrager
    ReneSegers

@Ir.Bob: heb het zojuist geprobeerd en de groep en map “Muziek & Foto’s” genoemd. Maar toen liep ie stuk bij de ‘sudo chown’ (ook omdat ik in jouw link niet precies begreep of hij nou bewust ‘Friday’ een keer met en een keer zonder hoofdletter gebruikte…

Ik dacht dat het wel zou liggen aan de naam met een ‘&’ teken en spaties. Dus heb ik vervolgens de groep weggegooid in systeemvoorkeuren en een groep genaamd BiebRMSH gemaakt. Daarna zelfde in Terminal gedaan. Map en groep dezelfde naam gegeven en toen kreeg ik eerst na de ‘sudo clown’ de vraag om een password. Ik tikte mijn login password in maar daar reageerde Terminal niet op en daarna kreeg ik: ‘chown: admin: Invalid argument’

Maw: dat gaat niet echt goed. Ook omdat de Terminal commando’s niet echt heel goed beschreven staan in die link.

Daarnaast vraag ik me af of ik nu nog iets moet herstellen via Terminal. Want er zijn twee keer mappen gemaakt met het commando ‘mkdir’. Moet ik dat nog herstellen? En zo ja hoe?

Bijdrager
    ReneSegers

Heb gewoon de mappen in shared weggegooid en de groep weggegooid en ben helemaal opnieuw begonnen, nu maar exact hetzelfde gedaan als in de link, maar dan Bieb en bieb genaamd (ipv Friday en friday). Kreeg nog steeds de foutmelding van Invalid argument. Maar nog wat verder naar beneden gescrolld in het artikel bleek dat je ‘admin’ beter kunt vervangen door je eigen inlognaam. Toen kreeg ik geen foutmelding meer en de groep en map zijn gemaakt. Ben nu de libraries aan het kopiëren en ga zo checken of het gelukt is!

Bijdrager
    ReneSegers

GELUKT!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.