10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Scrobz

iTunes eigenwijs

Ik heb weer een gevalletje waar er sprake is van een ‘eigenwijze’ iTunes. Nu zullen er vast antwoorden komen als ‘computers en macs doen enkel wat hen opgedragen wordt’, etc. Toch frustreert het mij op dit moment de pan uit.

Ik hou van een nette iTunes lijst en wil graag dat alles juist gesorteerd is. Nou kom ik soms songs tegen die buiten een album vallen ondanks dat alles goed is ingevoerd. Zelfs als ik voor het hele album alle id3 tags opnieuw invoer blijft dit probleem zich voor doen. Opvallend is dat het altijd gaat om de eerste track van een album en altijd maar een album per artiest. Dit zou bijna suggereren dat het om een bug gaat?

Kan iemand dit ontkrachten en zo ja heeft deze persoon dan een oplossing?

Bijdrager
    Pieterr

iTunes is nogal kieskeurig hiermee. Als je bij één track nog een extra vinkje hebt aanstaan (bv “onderdeel van verzameling”) wat bij de andere tracks niet aanstaat, dan krijg je dit effect. Heb je dit soort opties al langsgelopen?

Een omslachtige manier om te zien wat er anders is aan die track is om het “iTunes Library.xml” bestand te openen in een tekst of XML editor, en te kijken welke tags er extra (of minder) toegevoegd zijn bij die ene track, in vergelijking met de andere tracks van dat album.

Bijdrager
    Лукас

Het zou inderdaad een bug kunnen zijn, maar inderdaad best wel raar dat het gebeurd. Wat iTunes ook belangrijk vind is of je een albumartiest invuld. Als dit bij het ene nummer niet is en het andere wel, worden ze al los van elkaar gehouden.

Bijdrager
    Rup.

Ik heb zoiets geloof ik ook wel eens meegemaakt als de verschillende lied’ren van een album een verschillende extensie hebben (dus: mp3, aac etc.). iTunes maakte dan van elke extensie een ander album.

Bijdrager
    Cenobyte

Ik heb dit nog nooit gezien?

Bovenstaand zijn inderdaad volgens mij alle tips om op te letten. Open van alle tracks die je op één album wil het info scherm en check het volgende:

– “Albumartiest” hetzelfde of leeg gelaten (in het laatste geval moet “Artiest” overal hetzelfde zijn!)
    – “Album” hetzelfde?
    – “Deel van verzameling” overal uitgevinkt? (is nodig als het een album van één artiest betreft)

Bijdrager
    Drexciyan

Ik heb het soms ook en als ik de info dan bekijk klopt alles wel.
    Wat ik dan altijd doe is de albumnaam van de track die “buiten het album” valt, even wijzigen en daarna nog een keer wijzigen naar de originele naam. Dan zet iTunes hem zo weer terug.

Heb er al een tijdje geen last meer van overigens.

Bijdrager
    Jello

Let ook op spaties (na album/artiest etc).

Geen idee hoe het met de huidige iTunes is maar een vorige was spatie gevoelig dus

‘ArtiestA’ en ‘ArtiestA ‘ waren 2 verschillende artiesten… en zulke dingen zie je niet 1-2-3 maar misschien fixten ze dit al ondertussen.

Bijdrager
    Drexciyan

Nou, het is de goden verzoeken.
    Het gebeurde daarnet weer.

Mijn eerdergenoemde oplossing did the trick.

Moderator
    unSOUND

Wat je in dergelijke gevallen meestal kunt doen, is ALLE nummers
    van het album selecteren, en dan de info opvragen.

Dan krijg je een dergelijk venster:

ALLE tags in dit venster kunnen je probleem veroorzaken. Wat je daarom het beste kunt doen, is niet alleen de velden goed nalezen, maar ook bij alle opties de vinkjes aanzetten ( met uitzondering van tracknummer, schijfnummer en beoordeling, die horen immers verschillend te kunnen zijn )

Nu worden al die tags bij alle nummers hetzelfde, en zou het probleem weg moeten zijn, omdat alle eventueel verschillende info weg is.

Bijdrager
    Drexciyan

Nou, het gebeurde toen ik een release had toegevoegd.
    Ik had alle tracks geselecteerd en de info toegevoegd zodat elke track dezelfde tag heeft.
    Daarna op OK geklikt en iTunes zet dan doodleuk 1 track buiten het album. Het is wel op te lossen gelukkig.

Je artiest en albumartiest zijn niet hetzelfde:wink:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.