14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    chonazz

iTunes dj verbeteren

Beste mensen,

Sinds de laatste update van iTunes heb je nu iTunes dj, hiervier bestond dit al onder een andere naam (die ben ik even kwijt) en gebruikte ik het zelden of nooit, maar nu je met je iPhone kan stemmen en heel makkelijk nummers toevoegen en verwijderen wil ik het nog eens een kans geven. Alleen stoot ik weer tegen hetzelfde probleem als ervoor, er sluipen altijd nummers tussen die helemaal niet bij het vorige nummer passen, je gaat van harde techno naar chopin, of er wordt een volledige show van youp van’t hek afgespeeld, nu niet bepaald muziek die de iTunes dj zou moeten draaien.
    Je kan natuurlijk een smart playlist aanmaken en daar instellen wat hij vooral niet moet afspelen en wat wel. Maar dan nog ben je naar mijn mening te beperkt in mogelijkheden. iTunes zet vaak 10 nummer van eenzelfde artiest en cd achter elkaar terwijl ik juist afwisseling wil als ik de iTunes dj gebruik, anders zet ik wel gewoon een album op.
    Ik ben dus opzoek naar een manier om iTunes dj gevarieerde muziek te laten afspelen, waarbij de nummer wel bij elkaar passen, hij niet plots extreem van genre veranderd en de nummer op een mooie manier shuffeld, zodat je niet een heel album van dezelfde artiest gaat afspelen.

Heeft iemand hier ervaring mee, kent iemand een mooi alternatief dat ik hier voor kan gebruiken? Of ben ik gewoon zo dom dat ik het niet voor elkaar krijg met de mogelijkheden die iTunes dj me nu geeft?

Ik zou verwachten dat iTunes nu met genius wel beschikt over informatie om passende nummers na elkaar af te spelen, en zelf “weet” dat techno en chopin niet samen gaan. Maar blijkbaar wil dit nog niet helemaal lukken.

Moest het hierbij ook nog eens mogelijk zijn dat hij de nummers een beetje mooi in elkaar over laat lopen zou het helemaal perfect zijn, maar ik snap ook wel dat ik van een computer programma niet kan verwachten dat hij plots een automatische dj wordt.

Wie heeft er een paar tips voor me?

Groeten,
    jonas

Bijdrager
    petervl57

Heb je het al wel eens geprobeerd met Genius.

Bijdrager
    sanius

Gewoon zelf playlists aanmaken of aan de gang gaan met DJ-software… Vooral het laatste is erg leuk, maar kost oefening. Je kunt dan echter wel je eigen mixjes maken en deze vervolgens op feestjes afspelen.

Het maken van een goede playlist is nu eenmaal erg lastig. Dit is ook wat goede DJ’s van slechte onderscheid en voorlopig zie ik nog geen brood in het automatisch laten genereren van DJ mixjes.

Mocht je erin willen verdiepen, download eens traktor pro of ableton live… Lastige software in eerste instantie maar na het volgen van een paar tutorials op internet kom je een heel eind! De software is uiteraard ‘niet voor gratis’, maar trials zijn eenvoudig te verkrijgen.

Veel succes!

Moderator
    Mac Daddy

Je noemt zelf al Genius. Die doet dat toch al? Genius kijkt naar jouw muziek, maar ook iedere andere persoon die naar via iTunes muziek lusitert. Ik gebruik het zelden, maar heb vorige week nog even een testje gedaan. Een willekeurig nummer genomen en op de Genius knop gedrukt. En de nummers die hij koos zaten niet allemaal in 1 genre, maar hadden allemaal wel dezelfde feeling vond ik.

En nummers in elkaar over laten lopen kan met iTunes. Ga naar je preferences/voorkeuren en dan het 2e tabje. Daar kan je instellen of nummers in elkaar overlopen en hoeveel seconden die dat doet.

Bijdrager
    chonazz

Heb traktor hier wel ergens liggen, maar het gaat er niet om om op feestjes te draaien, gewoon lekker in de woonkamer langs de airtunes speakers.
    De bedoeling is om iTunes Dj iets beter te laten werken het nu doet.
    Heb al met genius geprobeerd, zelf een playlist maken is niet de bedoeling, heb 60 000 nummers en de bedoeling is juist dat iTunes automatisch nummers bij elkaar zet die bij elkaar passen.

Genius werkt aardig maar blijft wel bij hetzelfde genre en ik zou het juist leuk vinden als hij af en toe even van genre wisselt.

Jonas

Bijdrager
    MrAcid

Genius blijft niet alleen bij hetzelfde genre, dat is nou juist de kracht ervan. Dat een deel van de nummers uit hetzelfde genre komt is natuurlijk logisch.

Bijdrager
    chonazz

Genius werkt inderdaad best lekker, maar ik heb nogal wat onbekende muziek, heb m’n genius nu al 100x bijgewerkt, maar de nummers die ik steeds kies om een genius playlist van te maken kent hij gewoon niet… Vandaar dat ik dit niet zo’n goeie oplossing vind.

JOnas

Bijdrager
    kobekes

genius staat of valt natuurlijk met een goed onderhouden iTunes bibliotheek … Correcte benamingen en consequente waarderingen (sterren).

In de help-files van iTunes (stel je voor) heb ik dit gevonden:

U kunt tijdens het afspelen van een iTunes DJ-afspeellijst Genius als de bron (onder ‘Afspeellijsten’) kiezen om een Genius-afspeellijst aan te maken die automatisch wordt bijgewerkt

twee vliegen in één klap he. De functionaliteit van DJ en de intelligentie van Genius.

Bijdrager
    prullenbak
    Bijdrager
    Aanrecht

Ik ben zo iemand die genius heel vaak gebruikt. Ik heb zoals hierboven aangegeven Al mijn muziek correct voorzien van benaming, zelfs de albumart is er ^^

Enfin. Als je je bibliotheek in orde hebt, en dat is slim als je muziekliefhebber bent, kan je op de genius knop drukken en een uur lang genieten van de muziek waar je dan zin in hebt.

Ik heb zelf vrij weinig als ik in genius zit dat ik een nummer skip. Als ik in mijn Muziek bibliotheek zit en ik druk op play/shuffle dan zit ik nog wel vaak te klikken hoor.

Bijdrager
    prullenbak

Ook ik heb alles netjes ingevuld, inclusief album art (al dan niet uit iunes zelf, maar vaak ook van internet). Maar toch kent genius vaak de muziek in mijn library niet. En dat is 2 kanten op onhandig:

1. Als je op de genius knop drukt als zo’n onbekend nummer bezig is, doet ie het neit.

2. die ‘onbekende’ nummers komen nooit in een genius afspeellijst.

Zonde dus.

Bijdrager
    reposte

Overigens kun je in iTunes DJ ook kiezen uit welke afspeellijst hij je muziek moet halen. Dan kun je ook echt alleen nummers uit die lijst aanvragen.

Werkt heel simpel: links onderin staat in iTunes DJ bron, waarachter je je speellijst (of je hele muziekbieb) kunt selecteren.

Bijdrager
    Michaeldw

Hallo Jonas,

Ook ik gebruik iTunes DJ en airport voor muziek in de woonkamer en herken je situatie.
    Wat dit valt me op in je tekst: ‘maar nu je met je iPhone kan stemmen en heel makkelijk nummers toevoegen en verwijderen wil ik het nog eens een kans geven.’
    Ik (en mijn bezoek die een iPhone bezitten), kan alleen maar positief op nummers stemmen (komt er een hartje bij het nummer te staan). Hoe kun je negatief op een nummer stemmen dan?

Groeten,
    Michael

Bijdrager
    SpeedFreakNL

@Michaeldw:

Je hebt bij het koppelen van je iPhone met Remote app en je iTunes 2 mogelijkheden.

1. Je logt in op je WIFI netwerk, start iTunes, ziet je iPhone in de lijst met apparaten en voert het wachtwoord is. Nu gebruik je hem als Remote voor je complete bibliotheek. Niet alleen de iTunes DJ dus. Hiermee kun je dus ook het volume en nummers skippen. Jonas gebruik dus waarschijnlijk deze vorm van remote.

2. Je kan ook bij de iTunesDJ en dan onder instellingen (rechts onder in het iTunes DJ scherm) aangeven dat gasten stemmen op muziek uit mogen brengen.
    Nu moet je uiteraard nog steeds met WIFI verbonden zijn, maar hoef je geen wachtwoord over te tikken (eventueel kan je dat voor iTunes DJ bij de instellingen wel instellen) Wat je nu kan doen is het bronbestand van iTunes DJ doorzoeken en enkel een stem uitbrengen. Dus je kan niet het volume regelen en niet een nummer skippen.

Ik vind het mooie mogelijkheiden waarbij optie 2 gebruikelijk is voor gasten. Wel zo gemoedelijk want anders drukken personen constant een nummer door. Optie 1 is eigenlijk voor de eigenaar van je bibliotheek.

Kijk maar eens onder je remote en dan kun je terug naar instellingen vaak kun je dan kiezen voor of een bibliotheek (nummer 1 hierboven) of voor iTunes DJ (nummer 2 hierboven)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.