8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Picazi

iTunes, de mappenstructuur en verzamelingenvraag

Al jaren nu gebruik ik iTunes; voor mij het programma. Altijd wijst alles zichzelf. Perfect!

Toch loop ik nu tegen 2 vragen op, wellicht kunnen jullie mij hierbij van info voorzien.

1) Rotzooien in de finder in de mappenstructuur onder iTunesMusic; ik weet het nooit doen! Toch kijk ik bij tijd en wijle wel eens; staan mijn nieuwe artiesten er onder de juiste naam in. Tik van mij. Veranderen doe ik daar nooit iets.
    Mijn eerste collectie eigen CD’s die ik importeerde van bijv U2 staan dan ook netjes bovenaan. Onder U2 staan dan alle albums. Als voorbeeld.

Nu krijg ik -legaal!- op een wekelijkse basis een aantal nieuwe songs toegezonden. Daarbij zaten ook een aantal songs van artiesten die ik al keurig in mappen had staan. Zo impoteerde ik via die wekelijkse lijst oa één nummer van U2 die ik ook al had op het laaste album….

Bij het kijken in de mappenstructuur zag ik ook dat het mapje U2 was verdwenen van de plaats waar hij al jaren stond en nu helemaal ‘onderaan’ stond. Met dat nummer erbij.

Dan is de mappenstructuur onder iTunesMusic dus door elkaar gehusselt, snapje?

Ik voel aan dat dit niet echt kwaad kan en ik denk dat het niet verstandig is om in die mappenstructuur mapjes terug te zetten maar ik hoor graag jullie mening hierover………. no problemo?

Dan een 2e vraagje:
    De nieuwe songs die ik -legaal dus he!- nu wekelijks krijg toegestuurd zijn losse songs; ik heb alleen artiest en nummer staan in iTunes. Ik selecteer dan al die songs en via ‘info’ wijzig ik dan het albumnaam in “Nieuwe songs juni 2009”. Om die songs dan in het verzamelmapje onder iTunes te krijgen… krijg ik het niet voor elkaar om in één keer aan te vinken dat ze deel uitmaken van een verzameling. Dat kan alleen als ik per song dan aanvink dat het deel uitmaakt van een verzameling.

Kan dat ook in één keer?

Beetje diep misschien de vragen maar ik ben benieuwd.
    Dank voor je tijd!
    Picazi

Bijdrager
    Pieterr

Vraag 1: Ik vermoed dat het volgende het geval is. Je hebt waarschijnlijk gekeken in de Finder naar de (laatste modificatie) tijd van de map. Omdat je er een nieuw “album” van U2 hebt bijgezet, is de inhoud van de map “U2” gewijzigd, en is derhalve de (laatste modificatie) tijd van die map gewijizigd. Verder niets om je zorgen over te maken. Als je de mappen in de Finder sorteert op naam komt U2 sowieso (bijna) onderaan te staan.

Bijdrager
    St. Mobbs

iTunes slaat ze op die plek gewoon op. In welke volgorde die mappen staan maakt voor iTunes niks uit. En als je ze, zoals Pieterr al zegt, op naam sorteert komen ze netjes op volgorde te staan.

Bijdrager
    Picazi

Cool, thanks
    Iemand nog iets over mijn 2e vraag?

Bijdrager
    PvdO

De nummers die wil verzamelen selecteren, en dan rechter muisknop -> bovenste optie (bij mij Get Info) kiezen.
    Dan krijg je een melding (Weet je zeker dat je de informatie voor meerdere items wilt veranderen?), klik ‘Ja’.

Dan krijg je een schermpje dat vergelijkbaar is met dan van de losse nummers.
    Als ik het goed heb staat daar ook (5e balkje) ‘verzamelingen’ tussen (bij mij staat er ‘groupings’ omdat mijn Mac in het Engels staat). Verzameling invullen en klaar!

Bijdrager
    Picazi
    ”PvdO”

De nummers die wil verzamelen selecteren, en dan rechter muisknop -> bovenste optie (bij mij Get Info) kiezen.
    Dan krijg je een melding (Weet je zeker dat je de informatie voor meerdere items wilt veranderen?), klik ‘Ja’.

Dan krijg je een schermpje dat vergelijkbaar is met dan van de losse nummers.
    Als ik het goed heb staat daar ook (5e balkje) ‘verzamelingen’ tussen (bij mij staat er ‘groupings’ omdat mijn Mac in het Engels staat). Verzameling invullen en klaar!

Bedankt voor je antwoord… maar: bij het schermpje “losse nummers” kan je daadwerkelijk ‘verzameling’ aanklikken. Maar dat kan bij de geslecteerde nummers toch niet. Ik heb daar geen vakje gezien waar je verzameling kan invullen! (zit nu overigens niet achter mijn Mac) Als ik goed bedenk wat je bedoelt is er wel een vak maar daar moet je daadwerkelijk iets invullen. Maar wat dan? De naam van je verzameling? Als ik daar albumtitel invul “nieuwe muziek juni” komt het dan onder mapje verzamelingen te staan onder die noemer?

Bijdrager
    PvdO

Ik neem inderdaad aan de naam van de verzameling, en dan komt hij als het goed is onder die naam in de verzamelingen te staan… maar ik weet het niet zeker omdat jouw Mac waarschijnlijk in het Nederlands staat en die van mij in het Engels en ik niet precies weet hoe Apple alles heeft vertaald.

Bijdrager
    Picazi

did it! Thanks!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.