15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Groentenboer

iTunes: Cd's van apart label weergeven

Ik heb een groot aantal cd’s van Popgroep A uitgebracht op hun reguliere label.. Nu is er ook een groot aantal cd’s uitgebracht op een speciaal collectors label.

Wat ik nu graag wil is dat ik in iTunes een overzicht heb van deze collectors cd’s in de volgorde dat deze zijn uitgebracht.

Is dit te realiseren in iTunes?

Het liefste zou ik dus een lijst van de collectors cd’s en dat ik dan zo’n cd selecteer en ik dan de tracks van de desbetreffende cd zie en kan afspelen.

Bij voorkeur gebruik ik niet het genre omdat ik voor deze band al de genre’s studio, soundtrack, live opname etc. gebruik en ik deze collectors cd’s wel graag ook in mijn afspeellijsten “live”, “studio”, “soundtrack” wil blijven zien.

iemand tips hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bijdrager
    Brombeer

Er zijn toch ook de categorieën ‘Groepering’ en ‘Opmerkingen’?

Kijk eens onder de weergaveopties (⌘J).

Bijdrager
    TheBigZ

Gewoon een “slimme afspeellijst” maken, op basis van Label.

https://support.apple.com/kb/PH19487?locale=nl_NL&viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ware het niet dat je geen label toe kunt wijzen in de info van de nummers in iTunes … Maar wat je wel kunt is, zoals Brombeer al zegt, opmerkingen toevoegen. Zet daar bijvoorbeeld de naam van het label in (eventueel met „Label:” ervoor) en dan kun je daar weer op filteren met een slimme afspeellijst.

Bijdrager
    Groentenboer

Bedankt voor de reacties. Erg nuttig.

Nu rest nog: “een overzicht heb van deze collectors cd’s”.

Ik heb nu een lijst van alle tracks op de collectors cd’s. Maar ik wil een lijst van alle cd’s…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je in iTunes naar de afspeellijst gaat, staat daar links bovenaan, onder het icoontje van de lijst, een popup-menuutje:

Klik daarop en je krijgt verschillende keuzes te zien voor de sortering van de lijst:

Bijdrager
    Groentenboer

Moet ik iets doen om dat menuutje zichtbaar te maken?

Ik kan wel via Weergave – weergave opties instellingen aanpassen.

Dit begint er wel op te lijken. Nu moet ik nog uitvinden hoe ik de cd’s kan sorteren op datum van verschijningsdatum. De mogeijke opties in het menu zijn:

• jaar
    • titel
    • artiest
    • genre
    • beoordeling

Ik kan niks anders verzinnen dan de titels van de cd’s te laten voorafgaan door het volgnummer van verschijning. Niet ideaal omdat de titel dan niet meer overeenkomt met de daadwerkelijke titel van de cd.

Iemand nog andere ideeën?

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Groentenboer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Eh … hoe ging dat ook alweer? Aha, zo:

Menu Weergave → Toon als. Bij de optie Nummers heb je dat popup-menu, bij andere zo te zien niet.

Bijdrager
    Groentenboer

Ook bij Toon als nummers heb ik het menu niet:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vreemd … ik kan geen manier vinden waarmee je dat weg kunnen doen of weer tevoorschijn zou moeten halen.

Of toch: het zit in de weergaveopties (menu Weergave → Toon weergaveopties, of ⌘J). Zet daarin Toon als op „Nummers” en Sorteer op op „Illustratie”. Ik weet ook niet waarom je op illustratie kunt sorteren, maar doe je dat, dan krijg je een kolom links met albumillustraties, en bovenin dat popup-menu.

Bijdrager
    Groentenboer

Klopt helemaal. Bedankt!

Nu moet ik nog uitvinden hoe ik de cd’s kan sorteren op volgorde van verschijnen.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 3 weken geleden door  Groentenboer.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>Groentenboer op 21 februari 2018 om 12:20</p>
    Nu moet ik nog uitvinden hoe ik de cd’s kan sorteren op volgorde van verschijnen.

Workaround, if all else fails: verwijderen en dan in de juiste volgorde weer toevoegen. Dan kun je ze op de kolom “Toegevoegd” sorteren.

Bijdrager
    Groentenboer

Bedankt voor de tip. Die zal ik achter de hand houden. Maar is wel een hoop werk.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Groentenboer op 21 februari 2018 om 12:20</p>

Ze worden op jaar gesorteerd. Als er meerdere van hetzelfde jaar zijn, dan is de sortering op albumtitel, geloof ik, dus misschien dat je die van getallen kunt voorzien? Of je gebruikt ook hier weer de opmerkingen voor, en begint die met bijvoorbeeld de datum van verschijnen in JJJJ-MM-DD-notatie (zoals 2018-02-21); dan kun je in de lijst de kolom „Opmerkingen” zichtbaar maken en daarop laten sorteren.

Bijdrager
    Groentenboer

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. Ik heb er weer van geleerd.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.