3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    iAgree

Itunes CDDB is er een alternatief ??

Ik kan met de cddb in itunes een hoop muziek (hele lp’s) niet vinden nu vraag ik me af kun je nog op een andere plek terecht om je tracknames op te halen dit zou namelijk heel veel typ werk schelen?!

Bijdrager
    GIJay

Tiens,
    Ik heb overlaatst een hele hoop rommelcd’s gekocht en ik vond toch dat hij de meeste wel vond. Eigenlijk alle cd’s die ik heb vindt hij wel. Zijn al je instellingen wel juist?

Bijdrager
    ckuijjer

Eigenlijk wordt de CDDB server van de originele ontwerpers, Gracenote, niet meer zo veelvuldig gebruikt. Gracenote legde namelijk een erg restrictieve licentie op over materiaal dat door hun gebruikers bijeen verzameld werd (door middel van het toevoegen van cd’s). Daarom is op http://www.freedb.org begonnen met het nabootsen van een CDDB server waar je ook de database kan downloaden en die vrijelijk gebruiken. Intussen is de database van freedb groter dan die van Gracenote. iTunes gebruikt helaas de database van Gracenote; een reden hiervoor zal kunnen zijn dat Apple op zeker wil spelen en freedb misschien in strijd is met mogelijke patenten van Gracenote.

Om nu je vraag te beantwoorden, ik vrees dat het niet makkelijk is om iTunes gebruik te laten maken van de database van freedb, een kleine zoektocht in de preference bestanden die iTunes achterlaat leverde niks op. Via de Terminal kan het dan wel geregeld worden, door de aan te geven dat bij het omzetten van de naam van de Gracenote server naar het bijbehorende IP-adres je Mac die naam omzet naar het IP-adres van een freedb server. Een kleine zoektocht op internet verteld dat dit inderdaad kan. Hieronder een uitleg en vertaling van het engelse artikel te vinden op http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021028054405526

Voor de mensen die geen zin hebben in een lang verhaal, helemaal onderaan vat ik alle stappen nog even heel kort samen

In het bestand /etc/hosts kan combinaties van IP-adressen en URLs (als http://www.macosx.nl) aan elkaar koppelen. Aangezien dit bestand behoort niet via de Finder te vinden is en alleen te bewerken valt als de gebruiker root moet eerst de terminal gestart worden (te vinden in de map Hulpprogramma’s als je via de Finder naar je Programma’s gaat). In het kader dat start moet je vervolgens intikken sudo pico /etc/hosts (sudo zorgt ervoor dat je als root bezig bent, pico is een (nog) redelijk makkelijke teksteditor, /etc/hosts het bestand dat verandert moet worden). Voordat de teksteditor start moet je eerst toegang geven door het password van een user met Administratie rechten (meestal ben je dat zelf, anders het password dat je tijdens de installatie moest invoeren) in te voeren.

In de teksteditor moet je weinig aandacht besteden aan de woorden dat je het mag veranderen maar dat het toch niet werkt, aangezien dit niet waar is. Ga met de pijltjes toetsen naar de onderste regel, en voeg op die lege regel toe: 194.97.4.18 cddb.cddb.org (het eerste is het IP-adres van een freedb server in Duitsland, het tweede de server van Gracenote die je niet meer wil gebruiken. Ik het voor een andere server gekozen dan in het originele engelse bericht aangezien deze dichter ligt en sneller is, meer mirrors op http://www.freedb.org/modules.php?name=Sections&sop=viewarticle&artid=9, als je een andere mirror wil kan je door bijvoorbeeld ping freedb.freedb.de in de Terminal het bijbehorende IP-adres vinden. ping is te stoppen door Control-C)

Sluit de teksteditor door Control-X, er komt dat een vraag of je wilt bewaren, toets y, en toets Enter om het te bewaren als /etc/hosts. Sluit vervolgens de teksteditor af met het commando exit. Het mooie is dat het nu per direct in iTunes moet werken, (als je wilt testen of het werkt kan je door ping cddb.cddb.org voor en na het veranderen van /etc/hosts kijken of het IP-adres naar de goede server is veranderd.

Ik moet overigens ook maar toegeven dat de eerste cd die ik teste meteen een beetje jammere resultaten gaf (verkeerd ingevoerde tracknummers), en dat iTunes geen manier heeft om tussen dubbele cd’s op freedb te kiezen. En voor de goede orde, een kleine samenvatting van het bovenstaande

Start de Terminal, te vinden via de Finder onder de map Hulpprogramma’s tussen je programma’s. Toets sudo pico /etc/hosts. Voer het wachtwoord dat je bij installatie van OS X hebt gekozen in. Ga met de pijltjes naar de onderste regel en voeg daar 194.97.4.18 cddb.cddb.org toe. Toets Control-X, daarna y en vervolgens Enter. Sluit de Terminal nu af met exit

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.