29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Roozie

iTunes bibliotheek verplaatsen

Beste mensen,

Ik heb laatst een externe harde schijf gekocht om o.a. Mijn Documenten op te plaatsen, omdat mijn interne harde schijf de hoeveelheid mp3’s niet meer aankon. Gisteren heb ik gewoon met het ‘Mijn Documenten verplaatsen’ een andere doellocatie bepaald voor die map en alles erin is dus naar die andere schijf gegaan. Ik heb echter niets met iTunes gedaan, maar nu leest hij mijn bibliotheek niet meer in. Deze staat gewoon in zijn geheel op de andere schijf, maar ook als ik hem terugkopieer doet ie niks.
    Er stonden o.a. (gekochte) programma’s voor mijn iPod Touch bij, een hele hoop films en natuurlijk veel muziek incl. artwork e.d. Het zou zonde zijn als ik dat allemaal kwijt was en weer van voor af aan zou moeten beginnen.
    Is er een mogelijkheid dat ik mijn iTunes-bibliotheek weer kan importeren of iets dergelijks waardoor ik alles weer terug heb?

Bij voorbaat dank,

Roozie

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    Roozie

Ik kan niet helemaal vinden wat ik moet doen. Ik heb gewoon Windows XP, zijn er dan dingen anders?
    Daarnaast heb ik al wat geimporteerd om iets uit te proberen, nu weer verwijderd, maar kan ik nu nog steeds mijn andere bibliotheek invoeren?

Bij voorbaat dank,

Roozie

Bijdrager
    Yaris

Probeer dit:

”unSOUND”

Gewoon de hele map “iTunes” verplaatsen naar de externe schijf en klaar ben je.

De eerste keer dat je iTunes opstart druk je de ALT toets in, en krijg je de mogelijkheid om de nieuwe locatie aan te wijzen.

Zie ook http://support.apple.com/kb/HT1751?viewlocale=nl_NL (ook voor Windows).

Bijdrager
    jv65

En voor Windows druk je i.p.v. de ALT toets de SHIFT toets in.

Zie: http://docs.info.apple.com/article.html?path=iTunesWin/8.0/nl/15502.html

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Roozie

Dank je wel jv65, ik heb nu mijn bibliotheek terug.
    Ik heb nog rondgezocht op de verschillende topics maar ik kon niets vinden over het volgende (in Windows dan):
    De liedjes incl. artwork e.d. staan er in, en ik zou de filmpjes evt. handmatig kunnen zoeken, maar 4700 nummers handmatig zoeken is gekkenwerk. Hoe kan ik in 1 keer alle liedjes de goede bestandslocatie geven?
    (Ze staan nu op G:/MIjn Documenten/MIjn muziek/(letter) en stonden gewoon op C:/ etc.).
    Dat kon ik niet echt vinden. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Bij voorbaat dank,

Roozie

Bijdrager
    Pieterr
    ”Roozie”

Hoe kan ik in 1 keer alle liedjes de goede bestandslocatie geven?

Door het niet zelf te doen, maar door het iTunes te laten doen!

iTunes voor Mac: uw iTunes-muziekmap verplaatsen.

iTunes voor Windows: uw iTunes-muziekmap verplaatsen

Bijdrager
    Roozie

Dank je wel, ik heb inmiddels de goede beschrijving gevonden. Ik heb ook gewoon ingesteld dat de map bijgewerkt mag worden. Daarna moet ik volgens de stappen:

5. In het venster “Locatie muziekmap wijzigen” dat verschijnt, navigeert u naar de locatie waarin u de nieuwe muziekmap wilt aanmaken. Uw map iTunes Music heeft standaard de naam “iTunes Music” in ~/Music/iTunes/ waarbij de tilde “~” uw home-directory vertegenwoordigt.
    6. Klik op de knop ‘Nieuwe map’ in het venster ‘Locatie muziekmap wijzigen’.
    7. In de Nieuwe map die dan verschijnt voert u de naam van de nieuwe iTunes-muziekmap in.

Hier raak ik het een beetje kwijt. Ik heb een venstertje met die locatie van mijn iTunes-muziekmap. Ik heb zelf dus een map met de letters A t/m Z e.d. waarin alle muziek staat. Welke map moet ik nou precies opgeven? Ik hoef waarschijnlijk geen nieuwe map te doen, want ik heb al een map met allemaal muziek. Het enige wat ik wil is dat iTunes ze herkent op mijn externe harde schijf.
    Sorry als ik een beetje naïef bezig ben, maar ik snap het niet helemaal.

Bijdrager
    Pieterr

Probeer het eens met de Windows versie van deze Apple help pagina:
    iTunes voor Windows: uw iTunes-muziekmap verplaatsen

Bijdrager
    Roozie

Dat heb ik gedaan en die stappen heb ik gevolgd. Wat ik in mijn vorige bericht postte kwam uit dat stappenplan. Maar welke map moet ik opgeven bij stap 5? Er staat dat ik een nieuwe map aan moet maken, maar waar is dat voor? Ik heb al een hele map met mijn muziek, wordt de muziek automatisch naar de goede locatie gekopieerd als ik de map D:/Mijn documenten/Mijn muziek/iTunes/iTunes Music/ aangeef?

Bijdrager
    Pieterr

Als je zelf al je hele iTunes map verplaatst hebt (van je interne naar een extrerne schijf) dan kun je simpelweg iTunes opnieuw opstarten terwijl je de SHIFT toets ingedrukt houdt. iTunes zal dan bij het opstarten vragen waar je iTunes bibliotheek staat. Browse dan naar de nieuwe lokatie, en kies het “iTunes Library.itl” bestand.

Bijdrager
    Roozie

Dat heb ik gedaan en daardoor heb ik nu mijn muziek qua ID3-tags en artwork weer terug. Als ik ze probeer af te spelen geeft hij alleen aan dat ze niet gevonden worden en of ik wil zoeken naar de goede locatie. Ik wil dus gewoon dat iTunes ze niet zoekt in C:/ maar op mijn nieuwe schijf in G:/. Ik heb gewoon de map Mijn documenten in zijn geheel verplaatst, dus in principe is er niet zoveel veranderd, alleen naar een andere schijf. Weet je hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

(Ik hoop niet dat ik je hiermee te lastig val of op je zenuwen werk :innocent: )

Bijdrager
    Pieterr

Misschien eerst een paar vragen:
    Waar stond je iTunes bibliotheek voorheen? (Ik gok op C:)
    Liet je iTunes voorheen de bestanden kopieeren en de namen kiezen? (Twee vinkjes aan)
    Wat heb je precies gekopieerd ? (De hele map “Mijn Documenten” begrijp ik)
    En waarnaartoe? (D:? G:?)
    Waar staat je muziek nu precies?

Bijdrager
    Roozie

Waar stond je iTunes bibliotheek voorheen? (Ik gok op C:)
    Die stond gewoon in de Mijn Muziek-map (tussen de mappen met de liedje) op de C:/ schijf in Mijn Documenten.

Liet je iTunes voorheen de bestanden kopieeren en de namen kiezen? (Twee vinkjes aan)
    Nee, ik kopieerde mijn bestanden altijd zelf naar iTunes toe. Ik paste daarna ook vaak de ID3-tags zelf aan.

Wat heb je precies gekopieerd ? (De hele map “Mijn Documenten” begrijp ik)
    Ik heb de hele Mijn Documenten gekopieerd dmv rechtermuisknop – andere doellocatie gekopieerd naar een partitie van mijn externe harde schijf.

En waarnaartoe? (D:? G:?)
    Dat is nu partitie D, terwijl hij eerst op C stond.

Waar staat je muziek nu precies?
    Mijn muziek staat nu nog steeds in Mijn Documenten, maar dan op D:/Mijn muziek/… ipv C:/Documents and Settings/etc.

Ik hoop dat dit helpt!

Bijdrager
    Pieterr

Als de truc met de SHIFT toets niet werkt, is er blijkbaar iets misgegaan tijdens een van je eerdere pogingen de boel aan de praat te krijgen. Misschien is het nu het makkelijkst om de muziek opniieuw te importeren in je iTunes bibliotheek. Kies daarvoor “voeg toe aan bibiotheek” en selecteer de map op je D: schijf waar je muziek staat.

Bijdrager
    Roozie

Dat was wat ik probeerde te voorkomen (dan verlies ik al mijn artwork en tags e.d.) en moet hij opnieuw al die WMA gaan converteren, maar goed, als er niks anders op zit.
    Bedankt in ieder geval!

Bijdrager
    Pieterr

Je hebt nu toch al je muziek op de D: schijf staan? Dat zijn dan al AAC of MP3 bestanden. Dus converteren van WMA hoeft niet. Verder is het artwork opgeslagen in de muziek bestanden, dus dat krijg je ook terug. Idem ID3 tags.
    Het enige wat je kwijtraakt is hoe vaak je een bepaalde track gespeeld hebt, en de ratings etc.

Bijdrager
    Roozie

Ik heb zomaar het gevoel dat wij langs elkaar heen redeneren. Ik ga gewoon de Mijn muziek-map importeren, maar daar zitten .wma-bestanden tussen. Welke map moet ik anders importeren?

Bijdrager
    Pieterr

Ik neem aan dat je die .wma bestanden ooit al eens eerder in iTunes geimporteerd hebt.
    iTunes (op Windows) zet die bestanden dan om naar .m4a bestanden (of .mp3 als je dat zo ingesteld hebt).
    Dus van alle .wma bestanden die je hebt geimporteerd, heb je ook een .m4a (of .mp3) versie.
    Als je de hele zwik opnieuw importeert, worden alle .m4a (en .mp3) bestanden opnieuw toegevoegd aan je bibliotheek.
    Het enige probleem wat je daarna moet oplossen is het wegknikkeren van de “dubbelen”. Sorteer op “datum/tijd toegevoegd” en bewaar de laatst toegevoegden.

Bijdrager
    Roozie

Wat dat betreft ben ik wel een controle-freakje. Ik heb dus al mijn muziek (incl. WMA) in de Mijn muziek-map staan en het liefst wil ik de bestanden die daar in staan ook gewoon in iTunes hebben. Dan kan ik makkelijk alles terugvinden en uiteindelijk ook makkelijker dingen toevoegen vind ik zelf. Ik denk niet dat ik het op de slimste manier gedaan heb, maar dan begin ik binnenkort wel weer een keer van voren af aan.
    In ieder geval heel erg bedankt voor je tijd en je hulp, jammer dat het niet helemaal gelukt is.

Bijdrager
    Pieterr

We hebben hier wel vaker op het forum mensen die ervoor gekozen hebben om zelf te bepalen waar en onder welke naam hun muziek bestanden opgeslagen moeten worden. De grap van iTunes is nou juist dat je dat werk door iTunes laat doen. Waarom zou je je bezig willen houden met de vraag waar (en onder welke naam) precies je muziek bestanden staan? De enige keer dat dat relevant is om te weten, is als je een backup van je muziek wilt maken. En dan is het handig als alles bij elkaar staat in één map, “iTunes”.

Bijdrager
    Roozie

Kan ik dan het beste overnieuw beginnen door mijn bibliotheek van iTunes te verwijderen en daarna weer al mijn muziek te importeren in iTunes en dan te laten beheren door iTunes? En hoe doe ik dat precies? Staat al mijn muziek dan dubbel op mijn harde schijf?

Bijdrager
    Pieterr

Dat is inderdaad een mogelijkheid.
    Als je al je muziek nu op de D: schijf hebt staan, en je hebt nog genoeg ruimte op je C: (of D:) schijf, zou je een nieuwe iTunes bibliotheek kunnen aanmaken (opstarten met SHIFT, dan kun je dat kiezen) op de C: (of D:) schijf. Check daarna of de beide vinkjes aan staan (zie screenshot vorige pagina), en importeer al je muziek opnieuw vanaf de map op D:. Dit zal enige tijd kosten omdat alle muziek gekopieerd wordt van de D: schijf naar de nieuwe lokatie. Als dat gebeurd is, kun je de oude map waar de muziek staat die je geimporteerd hebt, verwijderen. (Let op: doe dit alleen als je de vinkjes aan hebt staan!)
    Als je nieuwe bibliotheek op de C: schijf staat, en je wilt die eigenlijk op de D: schijf hebben (maar dat kon niet vanwege ruimtegebrek) dan kun je de hele “iTunes” map (op de C: schijf) kopieeren naar de D: schijf. Tenslotte doe je dan de SHIFT truc, en vertel je iTunes dat je voortaan vanaf de D: schijf wilt werken. De map op de C: schijf kun je daarna verwijderen.

Bijdrager
    Roozie

Kan ik nog wel de gegevens van mijn films behouden? Ik heb nu ongeveer 50 films die ik een jaartal, genre en illustratie heb gegeven. Zonde om dat allemaal overnieuw te zoeken.

Het is mij toch nog een klein beetje onduidelijk. Volgens mij moet ik alles heel kant-en-klaar hebben:p
    Ik heb nu dus de muziekmap met de mp3’s en wma’s. Die worden allemaal in de iTunes music map gezet als ik een nieuwe bibliotheek aanmaak? Dan zou ik dus daarna Mijn Muziek kunnen verwijderen ofzo?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Roozie”

Ik heb nu dus de muziekmap met de mp3’s en wma’s. Die worden allemaal in de iTunes music map gezet als ik een nieuwe bibliotheek aanmaak (MET DE VINKJES AAN)? Dan zou ik dus daarna Mijn Muziek kunnen verwijderen ofzo?

Ja.

Bijdrager
    Roozie

Eindelijk is het tot me doorgedrongen. Ik ben een nieuwe bibliotheek gestart en ben eerst mijn video’s gaan toevoegen. Die staan nu in de iTunes-map, dus ik denk dat als ik die bibliotheek nu verplaats dat ze gewoon meegaan. Ik ben alle muziek opnieuw aan het importeren en volgens mij gaan alle gegevens gewoon mee. Wijzigingen, worden die ook gewoon bijgehouden in de bibliotheek op de schijf als ik in iTunes iets verander?
    Het is in ieder geval goed gelukt, de apps heb ik gewoon vanuit die oude Mobile Applications-map geimporteerd. Super bedankt voor je hulp, ik waardeer het erg!

Bijdrager
    Pieterr

Je hebt toch wel de vinkjes aanstaan, mag ik hopen? ;-)

Bijdrager
    Roozie

Ja, ik heb beide vinkjes aanstaan. Het werkt wel ideaal merk ik nu, ik kan gewoon alle liedjes in iTunes importeren en dan verzamelen ze zich automatisch in die map. Als ik eenmaal weer alles verplaats heb ik de applicaties, video’s en muziek in 1 map. Deze is nu wel ontzettend groot, maar ik heb gelukkig ook een erg grote harde schijf gekocht.
    Dat ik de beide vinkjes aan moest laten staan was mij inmiddels wel duidelijk geworden :innocent:

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.