11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    boomkikker

Itunes bibliotheek (lichtgrijs) kan niet meer aangewezen worden

Beste mensen,

Op mijn MacBook Pro macOS High Sierra 10.13.3 gebruik ik Itunes veel. Ik heb een grote bibliotheek met meer dan 100 dagen aan muziek.
    Nu liep Itunes gisteren vast (dat doet ‘ie anders nooit). Ik stopte het draaiende wieltje door “forceer stop Itunes” te kiezen.

Toen Itunes opnieuw op ging starten was ie zijn bibliotheek kwijt. Nu zie ik de juiste bibliotheek wel staan maar deze is lichtgrijs en kan ik dus niet kiezen als bibliotheek. Een paar oudere bibliotheken kan ik wel aanwijzen en gebruiken maar dan mis ik dus van alles.
    Als ik de “Itunes Library” van 18.3 MB in de finder opzoek dan lijkt het bestandje op het oog in orde. Ik kon hem kopiëren en een andere naam geven maar dan nog is ie bij “selecteer bibliotheek” lichtgrijs.

Hoe nu verder?

Ik heb niet te lang geleden een Time Machine backup gemaakt van de hele computer maar weet ook niet of ik daar alleen de bibliotheek weer uit kan halen. Dan mis ik nog steeds wel iets maar niet jaren aan verzamelde muziek.

Dank!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt ook iTunes openen met tegelijk de option toets ingedrukt. iTunes vraagt dan om de locatie van een bibliotheek. Mogelijk moet je dit doen omdat iTunes corrupte data heeft. Het is daarom ook aan te bevelen om ook de voorkeuren (“itunes.plist”) terug te zetten vanuit TM. Die voorkeuren staan in de thuisbibliotheek in de map “preferences”. De thuis bibliotheek bereik je door in het Finder menu op “Ga” te klikken terwijl je de option toets ingedrukt houdt.

Je kunt de iTunes bibliotheek (of de voorkeuren) gewoon terugzetten van af de TM backup. Open de map “muziek” op je opstart drive en selecteer de “iTunes” map (niet openen dus).

Klik in de menubalk rechts op het TM icon en kies daarna “Activeer Time Machine”.

Je kunt dan de datum kiezen van de laatste backup met een correcte bibliotheek en deze terugzetten.

Doe het zelfde met de voorkeuren.

Stel TM gelijk zo in dat deze reguliere backups maakt en niet alleen als jij dat wil. Op die manier hoef je niet ver terug in de tijd te gaan en verlies je minder gauw data.

Bijdrager
    boomkikker

Hallo Hendrik,

Dank voor je reactie! Ik heb het nu via Time Machine geprobeerd. En het teruggezet zoals jij zei. Weer wat geleerd. En zie ook keurig de bibliotheek staan die ik terug heb gezet. Nu start ik Itunes op (met “alt” ingedrukt om de bibliotheek aan te wijzen) maar de bibliotheek blijft lichtgrijs. Ik kan wel nog steeds een oude bibliotheek kiezen van 2012 Maar dan mis ik wel heel veel van mijn muziek.

Sowieso staan er misschien wat te veel bestanden in mijn “Itunes” map:

map: Album Artwork
    file: Itunes Library (deze zou ik graag weer toe kunnen voegen)
    file: Itunes Library Extras.itdb
    file: Itunes Library Genius.itdb
    file: Itunes Library.itl (deze is bij het kiezen van de bibliotheek gewoon te gebruiken. van 2012)
    file: Itunes Library.xml
    map: Itunes Media
    file: Itunes Library.xml
    map: Previous Itunes Libraries

Zit hier nu iets tussen wat ik weg kan gooien en wat de boel zou kunnen verstoren?
    Ook jammer om een nieuwe bibliotheek aan te maken en alles opnieuw te importeren want dan ben ik mijn afspeelgeschiedenis en alles kwijt.

Klopt idd hoor dat reguliere backups een goed idee zijn!

Nog tips?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door boomkikker.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik begrijp dat je nog niet de iTunes voorkeuren hebt teruggezet? Doe dat eerst op de wijze zoals ik beschreven heb. Aangezien de thuis-bibliotheek in eerste instantie niet direct te benaderen is moet je dat doen zoals hierboven beschreven en dan de voorkeuren terugzetten vanuit de TM backup op de zelfde wijze als de iTunes bibliotheek (bij voorkeur dus de zelfde datum kiezen.)

Als dat niet helpt wordt het lastig want ik heb geen ervaring met dieper liggende iTunes problemen…

Bijdrager
    boomkikker

Wederom dank voor je duidelijke reactie! fijn:)

Excuses ik had zo over het plist verhaal heen gelezen. (ik las je berichtje vanuit mijn mail en daar stond de bovenste alinea niet bij :P)

Time Machine kan deze plist niet terugzetten. Die optie kreeg ik niet binnen time machine. De knop daarvoor was niet actief. Ik had op deze HD ook maar drie keer een backup gemaakt en bij oudere kopieën kon ik de knop ook niet aanklikken

Omdat ik mij herinnerde dat ik (om iets anders op te lossen) ook wel eens de tip had gehad om een plist file weg te gooien had ik m even in aparte map gezet. Gek genoeg starte Itunes nu wel op met de juiste bibliotheek en was de afspeelgeschiedenis en de afspeelijsten bewaard gebleven.
    Alleen staat nu voor elk nummer een uitroepteken.  En…. ongeveer 1 op de 5 nummers blijkt ie dan niet te kunnen vinden.
    Dus die plist maar weer teruggezet.

Nog weer geprobeerd om de Itunes bibliotheek (via de option toets ingedrukt houden tijdens opstarten) aan te wijzen maar de “Itunes Library” blijft lichtgrijs en dus niet te kiezen.

Wat denk je er van?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 4 dagen geleden door boomkikker.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Misschien heb je hier iets aan. Wel eerst weer even de originele plist verwijderen zodat iTunes een nieuwe aanmaakt waardoor de bibliotheek bereikbaar is.

Die uitroeptekens verschijnen doordat in de nieuw aangemaakte plist de koppelingen kennelijk ontbreken naar de muziek in kwestie. In de link staat dan hoe je die koppeling herstelt. Er worden drie methoden besproken om de koppeling te herstellen waardoor het uitroepteken verdwijnt waaronder “Orden Bibliotheek”. (De eerste methode werkt alleen per nummer en heb je er veel dan is dat veel werk).

Bijdrager
    boomkikker

Wederom veel dank Hendrik!

Beetje late reactie van mij, want veel andere dingen tussendoor. Wel een paar keer gekeken wat ik nu het beste kan doen. Mijn concentratie voor dit soort dingen is ook niet altijd even goed.

Waar ik nog achter kwam: Hij lijkt nu vooral de nummers niet die ik nog nooit heb afgespeeld (na de laatste keer, jaren geleden, de muziek terug in Itunes terugzetten). Dat is ongeveer een derde van mijn bibliotheek.  Ook nummers die ik langer geleden heb afgespeeld vind ie over het algemeen minder goed. Maar er zijn ook weer genoeg nummers die niet aan mijn ontdekking voldoen:P

Iig heb ik naar je link gekeken.

Via optie drie, kom je bij: “Verzamel bestanden
    Hiermee plaats je kopieen van alle mediabestanden die door Itunes worden gebruikt in de map “Itunes Media” De originele bestanden blijven op hun huidige plaats staan.”

Dan heb ik straks van alles dubbel op mijn schijf staan lijkt het.
    Ik heb vroeger er al eens eerder een progje losgelaten op mijn Itunes om het te ordenen maar toen was het een puinhoop geworden. Dus ben een beetje huiverig hiervoor.

Ik dacht misschien handmatig die “Itunes Library.itl” terug te zetten vanaf mijn Time Machine schijf. Maar daar lijkt de laatste bewerking van 2012 te zijn. Dus dat helpt vast ook niet.

Heb wel vandaag de hele bibliotheek op een andere losse schijf gekopieerd (mocht er wat mis gaan).

Ik denk er nu sterk over om gewoon de hele bibliotheek leeg te gooien en opnieuw te importeren. Dan is het wel jammer van mijn afspeellijsten en volgordes (heb vaak dezelfde soort muziek in een periode geïmporteerd wat maakt dat ik het vaak op importdatum volgorde draai. Ook  kan ik nu zo zien welk veel gedraaide album mijn favoriet is.. bijvoorbeeld) maar dan zou het iig allemaal weer goed moeten zijn zonder raar gedoe.

Hoe zou ik de bibliotheek het beste leeg kunnen halen en wat moet er dan nog meer weg?

Naar andere slimme ideeen durf ik bijna niet te vragen:P

Goed weekend:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In de iTunes map staat een map met de naam “previous iTunes Libraries”. Daarin staan verschillende “.itl” bestanden voorzien van een datum zoals: “iTunes Library 2018-05-08.itl“. Je zou kunnen proberen om de huidige “Itunes Library.itl” te verwijderen en de meest recente uit deze map er voor in de plaats te zetten. (Dus door die datum uit de naam te verwijderen.) Je hebt kans dat dit een recentere is dan die in TM staat.

Een geheel nieuwe bibliotheek maak je aan door iTunes te openen i.c.m. de optie toets.

Bijdrager
    boomkikker

Okey, had gekund dus. Helaas staat er maar één bestand in die map: “iTunes Library 2012-03-26” en is de laatste bewerking ook van die datum.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ben door mijn ideeën heen helaas. Er lijkt niets anders op te zitten dan met een schone lei te beginnen. In de toekomst toch TM gebruiken zoals Apple het bedoeld heeft en niet alleen vanwege iTunes.

Bijdrager
    boomkikker

Dank je Henk! Fijn dat je mee hebt gedacht. Ik ga mijn best er mee doen!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.