17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    MadSven

iTunes bibliotheek automatisch updaten

Mensen,
    Mijn iTunes bieb staat centraal op een NAS schijf die door elke computer in huis te benaderen is. Vanzelfsprekend staat op elke computer ingesteld dat iTunes daar ook de informatie (muziek) vandaan moet halen.
    Is er een manier om ervoor te zorgen dat als ik via mijn MacPro muziek toevoeg aan de bieb, dat ook te zien is op bijvoorbeeld de laptop van mijn dochter? Nu moet ik dat handmatig toevoegen, maar dat lijkt me een beetje raar. Gewoon een knoppie waarbij je de iTunes bieb kunt updaten…

Alvast bedankt weer!

Bijdrager
    Pieterr

Heb je alleen de muziek op de NAS staan, of de hele iTunes map?

De hele iTunes map is te prefereren. Beheer doe je dan vanaf één Mac (jouw Mac Pro). (De bekende itunes-opstarten-met-alt-toets-ingedrukt aanpak).

Als de NAS dan ook nog een iTunes Server kan draaien, kan je dochter alle muziek afspelen in haar iTunes via “gedeeld” zonder dat jouw Mac Pro hoeft aan te staan.

En als de NAS geen iTunes Server kan draaien, kun je iTunes op de Mac Pro aan laten staan, en die delen.

Bijdrager
    KarelWillem

Bij thuisdeling krijgt iedere computer toch gewoon de actuele iTunes bibliotheek te zien?

Handmatig toevoegen? Hoe bedoel je dat?

Bijdrager
    MadSven

Ja, de hele iTunes map staat daar, inclusief Artwork, apps en de hele mikmak.
    Ik ga eens kijken of ik van die NAS een servertje kan maken… moet wel lukken denk.

Bijdrager
    Pieterr

Welke NAS heb je?

EDIT: ik zie het al: Lacie NAS.

Bijdrager
    MadSven

Wat ik eigenlijk wil is, ongeacht van welke computer ik muziek toevoeg op de centrale bibliotheek ik dat te zien krijg op de andere computer, danwel dmv een herstart van iTunes ik puur de recent toegevoegde muziek bijwerk. Zonder dat ik 20.000 nummers opnieuw moet inladen, aaneensluitend afspelen e.d. … dat duurt een eeuwigheid namelijk;)

Bijdrager
    MadSven

@KarelWillem
    Thuisdeling hield toch in dat je de muziek lokaal op je HD moet hebben staan? of ben ik nou abuis?

Bijdrager
    gIzMo01

Dit is toch standaard, je voegt op mac 1 muziek toe aan de itunes op de Nas en je dochter leest iTunes uit vanaf de NAS en daar staan de nieuwe liedje in.

Het enige wat naar mijn mening niet ging, is met 2 samen liedjes luisteren vanop de NAS

Bijdrager
    KarelWillem
    madsven op 05 januari 2011

…Thuisdeling hield toch in dat je de muziek lokaal op je HD moet hebben staan? of ben ik nou abuis?

Nee hoor. Mijn hele filmbibliotheek staat bijvoorbeeld op een extra externe harddisk.
    Maar alle aangesloten Macs kunnen met thuisdeling deze films kijken.

Bijdrager
    MadSven

@glzMo01
    Dat dacht ik ook, maar zo standaard is dat dus niet, want als ik op mijn MacPro beneden muziek toevoeg op die NAS kan mijn dochter ze pas zien als ze ze of handmatig toevoegd, of haar hele bibliotheek bijwerkt en dat duurt dus wel een uurtje of twee…. ik vraag het niet zomaar;)

Thuis deling is ook niet een suc6, dat is eigenlijk gewoon je bibliotheek delen via het netwerk en daar kun je de layout van je lijst niet aan veranderen…

Bijdrager
    gIzMo01

Hoe opent je dochter dan deze iTunes? Dit gebeurd natuurlijk niet live en staat de volledig mag op de NAS en opent je dochter deze map volledig via ALT ….

Staan de instellingen in je itunes ook correct dat hij nieuwe muziek toevoegd aan de server map?, Itunes, Voorkeuren, geavanceerd,….

Bijdrager
    MadSven

Zoals ik het nu heb:

Een NAS schijf, en daar de hele iTunes library op gezet. Vervolgens op elke computer bij de voorkeuren de Library aangegeven van de NAS schijf. Zo komt de muziek gewoon in de normale muziek map ipv een ‘gedeeld’ mapje in iTunes

Niets met ‘alt’ opstarten, want dan begint ie alles opnieuw in te laden en info voor aansluitend afspelen te verzamelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens mij kan dat helemaal niet.

Dat is net zoiets als allemaal tegelijk aan hetzelfde tekstdocument werken.
    Dat gaat standaard niet. De aanpassingen die de een doet, zullen niet live bij de andere tevoorschijn komen.
    Je blijft dus altijd het probleem houden dat wat je doet binnen de ene iTunes, NIET wordt geüpdate op de andere.

Daar is thuisdeling voor uitgevonden.

Bijdrager
    Pieterr

Zoals je het nu hebt is niet handig.

Pieterr op 05 januari 2011

De hele iTunes map is te prefereren. Beheer doe je dan vanaf één Mac (jouw Mac Pro). (De bekende itunes-opstarten-met-alt-toets-ingedrukt aanpak).

Als de NAS dan ook nog een iTunes Server kan draaien, kan je dochter alle muziek afspelen in haar iTunes via “gedeeld” zonder dat jouw Mac Pro hoeft aan te staan.

En als de NAS geen iTunes Server kan draaien, kun je iTunes op de Mac Pro aan laten staan, en die delen. (De “thuisdeling” die KW al aangaf).

Bijdrager
    MadSven

Shit, ik wil dus altijd dingen die weer niet kunnen;)
    Het leek zo mooi. Nadeel wat ik vind van die thuisdeling:

Dat komt binnen in een mapje ‘gedeeld’, en als een gigantische lijst van nummers zonder album artwork e.d. het is gewoon niet aan te passen. Dat vind ik vervelend.

Bijdrager
    Pieterr

Dat is inderdaad een beperking van het delen in iTunes. Maar als je voornaamste zorg is om naar muziek te luisteren valt daar mee te leven.:wink:

Bijdrager
    MadSven

Ok, dan laat ik de MacPro gewoon linken naar de NAS, en deel mijn bieb dmv thuisdeling naar alle andere clients in mijn netwerk.

Thanx voor de info!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.