30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

[Opgelost] iTunes bestanden verplaatsen naar (externe schijf of) Synology NAS

Je kan in iTunes kiezen om toegevoegde muziek te bewaren in de bibliotheek zelf (iTunes folder) of je kan de muziek elders plaatsen (eventueel externe harde schijf of NAS of…)

Dat doe je door in de voorkeuren te kiezen : geavandeerd >  verander iTunes Media folder locatie.

Vanaf dan wordt alle nieuwe geïmporteerde muziek in die nieuwe locatie geplaatst. Reeds geïmporteerde muziek blijft in de bibliotheek staan.

Is er een mogelijkheid om ALLE muziek over te zetten naar die nieuwe locatie?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Sylvester.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Sylvester

Dat is heel iets ander hé. Die kende ik. Deze geven aan hoe je reeds geplaatste muziek op een NAS kan beluisteren op een iTunes client, en hoe je muziek die reeds op een NAS staat kan importeren in je iTunes.

Mijn vraag was heel anders. Ik heb een volledige iTunes bib op mijn Mac en wil de media omzetten naar een ander volume om mijn interne HD van mijn Mac te ontlasten. De (lege) bib zelf blijft dan op de Mac staan.

Ik weet dat dit kan, maar ik weet niet hoe je alles in één keer kan omzetten van je interne HD naar een ander volume.

Bijdrager
    erwinde

Je kan simpelweg de hele bibliotheek naar een NAS volume kopiëren. (Wel doen als iTunes afgesloten is.) Vervolgens iTunes opstarten met de alt-toets ingedrukt en met ‘Kies’ de nieuwe plek op de NAS van de bibliotheek aangeven.

Werkt prima, doe ik al jaren zo. Niet in verleiding komen om de bibliotheek op de NAS vanaf meer dan 1 Mac te benaderen. Dat werkt niet.

Bijdrager
    Afroman

Wat omslachtig.

Ik zou gewoon een iTunes server draaien op je NAS. Kan je ook nog eens vanaf meerdere apparaten afspelen, en als je de juiste apps hebt ook overal ter wereld met je telefoon. Soort eigen Spotify.

Bijdrager
    Afroman

Wat omslachtig.

Ik zou gewoon een iTunes server draaien op je NAS. Kan je ook nog eens vanaf meerdere apparaten afspelen, en als je de juiste apps hebt ook overal ter wereld met je telefoon. Soort eigen Spotify.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>erwinde op 12 april 2018 om 08:02</p>
    Je kan simpelweg de hele bibliotheek naar een NAS volume kopiëren. (Wel doen als iTunes afgesloten is.) Vervolgens iTunes opstarten met de alt-toets ingedrukt en met ‘Kies’ de nieuwe plek op de NAS van de bibliotheek aangeven.

Werkt prima, doe ik al jaren zo. Niet in verleiding komen om de bibliotheek op de NAS vanaf meer dan 1 Mac te benaderen. Dat werkt niet.

Ik doe het ook zo. Maar waarom werkt het niet om de bibliotheek gedeeld te gebruiken (lees: te benaderen vanaf meer dan één Mac)? Dat kan toch best? Zolang het maar niet tegelijkertijd is… Lijkt me althans. Mja, ik hoef het niet te doen, want ik héb maar een Mac…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Sylvester op 11 april 2018 om 21:56</p>
    Is er een mogelijkheid om ALLE muziek over te zetten naar die nieuwe locatie?

Ja, door in iTunes te klikken op het menu Archief → Bibliotheek → Orden bibliotheek. Je krijgt dan dit venster te zien:

Selecteer de opties die je wilt, klik op OK en ga de komende uren wat anders doen:)

Bijdrager
    Sylvester

En dat laatste was eigenlijk mijn vraag. Zo ver was ik. Maar dan zegt hij ‘de originele bestanden blijven op de huidige locatie staan.

Als ik dit goed  begrijp laat hij de muziek op je interne harde schijf staan én kopieert het naar de nieuwe locatie.

En dat wil ik nu net niet. Ik wil dat alleen op de nieuwe locatie de muziek komt te staan en de library ZONDER muziek op je interne harde schijf.

Waarom is die tweede optie grijs? Bij mij is dat ook zo.

Bijdrager
    TheBigZ

De oplossing die erwinde heeft gegeven doet precies wat jij wilt. Nadat je je gehele iTunes map gekopiëerd hebt naar je NAS, en getest hebt dat de bieb inderdaad op die andere locatie staat (testen door iTunes met alt/option ingedrukt op te starten etc.) kun je de iTunes map op je locale schijf verwijderen. Je hebt dan weer meer vrij op je schijf/ssd.

Bijdrager
    TheBigZ

Sylvester op 12 april 2018 om 14:05
    Ik wil dat alleen op de nieuwe locatie de muziek komt te staan en de library ZONDER muziek op je interne harde schijf.

Dat moet je niet willen. Ik spreek uit ervaring. Ik had dat eerst ook op die manier. Probleem is dat als er een keer een mount-probleem optreedt met je NAS, iTunes je muziek niet meer kan vinden, en je iTunes bieb op je locale schijf/ssd reset naar een “lege” versie.

Als alles (dwz gehele iTunes map) op je NAS staat, heb je dat probleem niet. Als de NAS dan niet gemount is, vindt iTunes helemaal niks, en zal je vragen waar je iTunes locatie is. Dan kun je weer de NAS kiezen nadat je die opnieuw gemount hebt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Sylvester op 12 april 2018 om 14:05</p>
    En dat laatste was eigenlijk mijn vraag. Zo ver was ik. Maar dan zegt hij ‘de originele bestanden blijven op de huidige locatie staan.

Als ik dit goed  begrijp laat hij de muziek op je interne harde schijf staan én kopieert het naar de nieuwe locatie.

Dan wis je ze daarna met de hand? Eerst ordenen, kijken of alles blijft werken, en dan die lokale bestanden de prullenmand in.

En dat wil ik nu net niet. Ik wil dat alleen op de nieuwe locatie de muziek komt te staan en de library ZONDER muziek op je interne harde schijf.

Dat heb ik ook zo: de muziek e.d. op m’n NAS, en de bibliotheekbestanden op de interne harde schijf van m’n computer.

Waarom is die tweede optie grijs? Bij mij is dat ook zo.

Dat staat eronder:) De bestanden zijn al gesorteerd, dus kun je die optie niet kiezen.

<p class=”cite”>TheBigZ op 12 april 2018 om 17:55</p>

Sylvester op 12 april 2018 om 14:05
    Ik wil dat alleen op de nieuwe locatie de muziek komt te staan en de library ZONDER muziek op je interne harde schijf.

Dat moet je niet willen.

Hoezo niet? iTunes ondersteunt het en het werkt gewoon.

Ik spreek uit ervaring.

Ik ook.

Ik had dat eerst ook op die manier. Probleem is dat als er een keer een mount-probleem optreedt met je NAS, iTunes je muziek niet meer kan vinden, en je iTunes bieb op je locale schijf/ssd reset naar een “lege” versie

Dat is inderdaad een probleem, maar niet met het effect dat je beschrijft. Wat er voornamelijk gebeurt als de externe schijf niet gevonden wordt, is dat er geen muziek afspeelt en er een uitroeptekentje (als ik het me goed herinner) komt te staan bij elk nummer dat iTunes probeert te spelen maar niet kan vinden. Door iTunes dan te stoppen, de schijf aan te koppelen en iTunes weer te starten is dat probleem opgelost.

Een tweede probleem is dat soms wanneer je nieuwe dingen importeert, ze tóch op de interne schijf belanden, op de standaardlocatie van de bibliotheek. Waarom? Schiet mij maar lek — dit gebeurt af en toe zelfs wanneer je importeert terwijl iTunes gewoon doodleuk muziek staat te spelen van de externe schijf waar het dan toch geen nieuwe nummers/films/enz. naartoe schrijft. Ik denk dat Apple dit ook weet maar ook niet weet waarom dat niet werkt, en vandaar die optie om de bibliotheek te ordenen.

Bijdrager
    Sylvester

TheBigZ, wat uw eerste antwoord betreft : blijkbaar kan je een complexe en grote bibliotheek niet integraal kopiëren naar een NAS (Synology).

In eerste instantie gaat het wel, maar na dagen of weken deze te gebruiken komen er stilletjesaan problemen met de bibliotheek. Ik ben er nog altijd niet uit wat precies de oorzaak is, er zijn genoeg gebruikers die hetzelfde ervaren. Ergens loopt er iets fout. Ik denk ook dat iTunes dit niet ondersteunt.

Dus eigenlijk ben ik er nog niet uit wat ik nu moet doen. Misschien moet ik helemaal van die iTunes afstappen en de software van Synology zelf gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    TheBigZ

Sylvester op 12 april 2018 om 19:19
    TheBigZ, wat uw eerste antwoord betreft : blijkbaar kan je een complexe en grote bibliotheek niet integraal kopiëren naar een NAS (Synology).

Sylvester, ik zou niet weten waarom niet. Net als erwinde gebruik ik zo’n opzet al jaren naar volle tevredenheid.

Bijdrager
    Sylvester

Dat is wat ik ook zei : ik weet niet waarom het niet werkt.

Genoeg ervaringen op internet te vinden en heb het zelf ervaren. Ik heb het toch ‘voorzichtig’ geprobeerd ondanks dat ik wist dat het fout kon lopen. En het liep ook fout. Op een gegeven moment liep het zodanig fout dat ik niet eens meer de library open kreeg.

Ergens heeft die problemen met naamgevingen denk ik. Daarmee heeft het iets te maken.

Daarna heb ik een test gedaan om mijn totale bibliotheek IN een disk image op de Synology te plaatsen. Daarmee geen problemen gehad. Uiteraard gaat dit goed, want de Synology ziet maar één document : die disk image.

Maar zo wil ik het niet laten, want dan moet je ook nog extra die image mounten.

Mijn idee om de feitelijke muziek te scheiden van de bibliotheek files, is het volgende : als ik dan de muziek in het volume ‘music’ kan zetten, kan ik ook de audio software van de synology gebruiken om overal (buitenland) naar mijn muziek te luisteren. Voorwaarde is natuurlijk dat je NIETS manueel aanpast IN dat volume want dan werkt iTunes niet meer correct. Dat weet ik.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Sylvester.

Bijdrager
    Optizien

Dit zou dan ook moeten kunnen werken op mijn Apple TimeCapsule 2 Tb?

Bijdrager
    Sylvester

Voor dat ik deze Synology had, had ik de volledige bib op een TimeCapsule staan. Dus ja, dat werkt.

Bijdrager
    Borgmonster

Ik heb ook gedaan wat hierboven door erwinde werd gezegd: de hele map iTunes verplaatsen naar een andere (interne) harde schijf.

Overzetten is goed gegaan.

De reden dat ik dit deed is overigens dat de gegevens op de ssd schijf staan en aangezien die vol raakte de gegevens op de interne HDD gezet.

iTunes opgestart met alt ingedrukt. Gaf geen sjoege. De iTunes bibliotheek was leeg. Geen mappen links in het venster te zien. Toen bij “Voorkeuren” de locatie aangepast aan de HDD (E-schijf).

Echter, die deed niets. iTunes bibliotheek bleef leeg.

Wat kan ik nu doen om de bibliotheekstructuur terug te halen?

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Borgmonster.

Bijdrager
    TheBigZ

Borgmonster op 13 april 2018 om 16:23
    iTunes opgestart met alt ingedrukt. Gaf geen sjoege. De iTunes bibliotheek was leeg.

Als je iTunes opstart met alt/option ingedrukt, krijg je de keuze om een locatie te kiezen. Als je dat popup venster niet te zien krijgt, heb je iTunes niet goed opgestart.

Daarna ga je naar de nieuwe locatie waar je iTunes map staat, en daar selecteer je de “iTunes Library.itl” of een dergelijke naam (varieert over iTunes versies). Pas als je die geselecteerd hebt, krijg je weer je hele iTunes bibliotheek te zien.

Moderator
    Night

Meestal (normaal gesproken) gaat die selectie al vanzelf, zo gauw je de iTunes Music-map aanklikt en kiest voor Open.

Bijdrager
    jv65

Op een E-schijf? Als het om een Windows PC gaat, dan moet je de shift-toets ingedrukt houden.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Jos Opel

Toeval of niet, maar op iCulture staat vandaag een uitgebreid artikel over dit onderwerp.

https://www.iculture.nl/tips/itunes-externe-schijf/

Moderator
    Night

<p class=”cite”>TheBigZ op 13 april 2018 om 18:29</p>
    @jv65: scherp! 👍🏻

+1

Bijdrager
    Borgmonster

Dank je! Dit heeft geholpen, samen met de instructies van theBigZ. Het werkt! De bibliotheek is terug, de SSD heeft weer 35GB ruimte vrij en ik ben blij.
    Fijn weekend!

Bijdrager
    TheBigZ

👍🏻

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb even wat minder tijd gehad, daarom geen reactie.

In de titel staat ‘opgelost’ maar dat is het eigenlijk niet. Ik vind nog altijd niet de oplossing van mijn vraag. Ik heb nu de volledige iTunes map lokaal staan. Nu wil ik die scheiden : de bibliotheek bestanden lokaal laten staan, en ALLE muziek extern.

De vraag was of het mogelijk is met een bepaalde functie om alle muziek extern te zetten en de bibliotheek bestande lokaal te houden.

Bijdrager
    TheBigZ

Sylvester op 27 april 2018 om 07:43
    De vraag was of het mogelijk is met een bepaalde functie om alle muziek extern te zetten en de bibliotheek bestande lokaal te houden.

Ja dat kan. Dan moet je beginnen met al je muziek extern te zetten, je  iTunes bibliotheek leeg te maken (bv door je gehele iTunes map weg te gooien),  het vinkje UIT zetten om een kopie naar de lokale iTunes map te maken bij importeren, en daarna al je (externe) muziek opnieuw in iTunes importeren.

Maar ik zeg er bij dat het nog steeds slimmer is om, als je je muziek extern wilt opslaan, om dan OOK de iTunes map (metadata) extern op te slaan.

Succes.

Bijdrager
    jv65

Het kan ook eenvoudiger….
    Nadat je de locatie van de ‘iTunes Media’ map hebt gewijzigd moet je de bestanden verzamelen.

Nadat u de locatie van de map wijzigt, worden bestaande bestanden niet verplaatst tenzij u de bestanden verzamelt. Zo verzamelt u de bestanden:
    – Ga naar de menubalk boven in het computerscherm of boven in het iTunes-venster en kies ‘Archief’ > ‘Bibliotheek’ > ‘Verzamel bestanden’. Klik vervolgens op ‘OK’.

Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT204668

Je kan ook zelf de ‘iTunes Media’ map verplaatsen naar de externe HD. Vervolgens ga je in iTunes naar Voorkeuren > Geavanceerd en selecteer je daar de nieuwe locatie van de ‘iTunes Media’ map. Dan hoef je ze niet meer achteraf te verzamelen. Het wijzigen van de locatie via ‘Geavanceerd’ zorgt ervoor dat het pad naar de muziek (en andere media bestanden) in de ‘iTunes Library.itl’ naar de externe HD verwijst.

Maar ook ik zeg dat het slimmer is om de gehele iTunes map naar de externe HD te verplaatsen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  jv65.

Bijdrager
    Sylvester

Ja dat is het. Je kan de  map ‘iTunes Media’ (of iTunes Music voor oudere versie) dus zelf kopiëren naar een andere bestemming en dit aldus aangeven in de instellingen van iTunes als de nieuwe muziekmap.

Ik heb altijd gedacht dat dit met de GANSE iTunes map moest gebeuren, dus ook de bibliotheek bestanden.

Ik heb eerst eens geprobeerd met een test-bibliotheek en dat werkt prima.

Als ik die map in de map ‘Music’ op de Synology plaats dan werkt Audio Station van Synology ook.

Albums worden herkend. Wel had hij problemen met de metadata (album illustratie) van twee van de vijf albums.

In iTunes was het goed, in Audio station niet helemaal.

Nog eens een nieuwe test-bibliotheek aangemaakt en dezelfde albums erin gezet, en nu waren de album illustraties wel aanwezig.

Raar… nog even wat testen.

Tot zover dank voor de hulp.  Dus ‘bijna’ opgelost.:-) Meer info en ervaringen volgt nog.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Sylvester.
30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.