17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

iTunes alleen voor iPods? Of ook andere mp3- en mp4-spelers?

AMSTERDAM – De Noorse consumentenombudsman spant een zaak aan tegen Apple bij de marktautoriteiten in het Scandinavische land. Het bedrijf moet zo gedwongen worden zijn muziekwinkel iTunes toegankelijk te maken voor andere muziekspelers dan de iPod.

Dat meldt persbureau Associated Press. Apple verkoopt nummers in iTunes nu niet in het veelgebruikte MP3-formaat, maar als AAC, dat vrijwel uitsluitend door Apples eigen muziekspeler iPod wordt gebruikt. De meeste muziek is bovendien beveiligd tegen kopiƫren met Apples technologie FairPlay, die geen enkele andere fabrikant ondersteunt.

Concurrenten

Volgens de Noorse ombudsman schermt Apple zijn muziekmarkt zo af voor concurrenten. “Consumenten hebben het recht om hun op internet gekochte muziek af te spelen op de apparatuur van hun keuze”, aldus ombudsman Bjorn Erik Thon tegenover AP.

Dwingen

De Noorse marktautoriteit heeft de bevoegdheid om een bedrijf te dwingen zijn beleid aan te passen, als het in strijd handelt met het consumentenrecht.

Voor de Noorse ombudsman is de zaak een proefproces. Ook Finse, Deense, Franse, Duitse en Nederlandse consumentenorganisaties steunen de Noorse klacht. Volgens de Noren kan de zaak daarom internationale gevolgen krijgen.

Dit las ik net op Nu.nl: Noorwegen wil dat iTunes niet alleen werkt met iPods, vanwege het AAC-formaat ipv MP3 enzovoort. Wat vind jij hiervan? Moet iPod+iTunes vast blijven, en de concurrentie niet toelaten in de iTunes Store?

Bijdrager
    .Robin

Muziek in de iTunes store moet voor iPods blijven, anders kan je ook wel bij Amazon.com bestellen…

Bijdrager
    Rolf

Ik mis de keuze dat me dat eigenlijk niet boeit. Waarom zou ik van Apple eisen dat ze hun winkel opengooien, of juist eisen dat ie gesloten blijft ? Als ik wat anders wil, ga ik ergens anders kopen, en omdat ik Apple wil, blijf ik lekker bij Apple. Makkelijk zat toch ?

Bijdrager
    Yeti

“Jamaar iTunes is handig!”

“Dan koop je een iPod!”

“Jamaar dat is duur!”

“Dan jat je er een!”

“Jamaar dat mag niet!”

“Dan moet je niet zeiken!”

:wink:

Bijdrager
    Gastonw
    ”Yeti”

”Jamaar iTunes is handig!”

“Dan koop je een iPod!”

“Jamaar dat is duur!”

“Dan jat je er een!”

“Jamaar dat mag niet!”

“Dan moet je niet zeiken!”

:wink:

Steve zei ooit: Er zijn schoenen die duurder zijn dan een iPod. :wink:

Bijdrager
    z

“Let them eat cake” ( Qu’ils managent de la brioche) zei Marie-Antoinette toen het Franse volk morde dat er geen brood was…

Bijdrager
    Yeti

Moet jij eens kijken hoe duur iPods handgemaakt zouden kosten:)

Bijdrager
    error

Ik neem aan dat je iTunes Plus muziek (dus 256 kbps AAC, zonder ‘Fair Play’ DRM) ook op alle portable players en mobiele telefoons kunt zetten die in staat zijn om AAC bestanden af te spelen.

Bijdrager
    Raridder

Sony heeft toch z’n eigen crappy software om hunn eigen mp3 players te koppelen, muziek te kopen en te rippen. iTunes is iTunes en hoort bij iPod. Wat ik wel zou willen is dat Apple de markt open gooit zodat ik ook vanuit andere landen muziek kan kopen.

Bijdrager
    error
    ”Raridder”

Wat ik wel zou willen is dat Apple de markt open gooit zodat ik ook vanuit andere landen muziek kan kopen.

Ik denk dat Apple dit ook wel zou willen… maar absoluut niet mag.

Bijdrager
    Raridder

En waarom zou dit niet mogen dan? Ik kan via Amazon bestellen via YesAsia, CDUniverse en ga zo maar door. Ik krijg m’n spulletjes gewoon binnen.

Bijdrager
    Rox_NL
    ”error”
    ”Raridder”

Wat ik wel zou willen is dat Apple de markt open gooit zodat ik ook vanuit andere landen muziek kan kopen.

Ik denk dat Apple dit ook wel zou willen… maar absoluut niet mag.

Misschien moeten ze binnenkort wel. Dat was de reden dat Steve Jobs recentelijk in Brussel was. Neelie Kroes heeft met hem gesproken over de verschillende iTunes winkels voor de verschillende landen binnen de EU (wat in strijd is met regelgeving).

Verder is het natuurlijk een interessante discussie. Als je muziek via iTunes aanschaft, koop je de muziek of koop je het gebruiksrecht op een beperkt aantal producten? Dat is waar het om gaat.
    Ik ben van mening dat je het product koopt (ook al ga je akkoord met de voorwaarden!!) en dat er een mogelijkheid zou moeten zijn om het om te zetten naar meer algemeen te gebruiken formaten.

Moderator
    unSOUND
    ”TimN”

…andere mp3- en mp4-spelers…

Bestaan die dan nog ?

Bijdrager
    EmuuuH
    ”unSOUND”
    ”TimN”

…andere mp3- en mp4-spelers…

Bestaan die dan nog ?

denk het dan wel als hij het zo vraagt,,
    misschien heeft hij nog een oude liggen.

Bijdrager
    kolko

Als je in iTunes muziek koopt weet je dat die enkel op iPods kan worden afgespeeld. Zo was hij oorspronkelijk bedoelt en er had geen haan naar gekraaid had de iPod niet zo’n enorm succes gehad.

Moderator
    unSOUND
    ”kolko”

Als je in iTunes muziek koopt weet je dat die enkel op iPods kan worden afgespeeld. Zo was hij oorspronkelijk bedoelt en er had geen haan naar gekraaid had de iPod niet zo’n enorm succes gehad.

De iPod was al lang en breed een succes voor Apple met de iTunes store kwam, dus dat is onzin.

Bijdrager
    Raridder

Trouwens je kan toch de DRM vrije nummers op een andere mp3 speler plaatsen? Dat is toch gewoon een kwestie van sleur & pleur.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.