30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 59)
  • Q:

Bijdrager
    KarelWillem

iTunes 12.5.1.21 – Wat vinden we er van?

Gisteren iTunes geïnstalleerd.

Dat het er nou persé mooier op is geworden? Wat is jullie ervaring?

Onderstaand is de Playlist-weergave Artiest op een Full-HD scherm. Tsja.:roll:

Moderator
    Night

Ik persoonlijk denk dat Apple weer eens zijn doel voorbij is gestreefd door eye-candy te verkiezen boven overzichtelijkheid en functionaliteit.

Bijdrager
    Blieper

Ik vind het wel mooier:-D

Bijdrager
    iMachia

Vorm wordt belangrijker dan inhoud. En het moet elke keer weer anders, zodat je als gebruiker blijft zoeken; zelfs naar de belangrijkste knoppen.

Behalve voor het incidenteel huren of kopen van films en boeken gebruik ik iTunes niet meer. Na de verdwijning/verminking van mijn muziekbibliotheek als gevolg van (de introductie van) Music en Match ben ik er helemaal klaar mee.

Bijdrager
    KarelWillem

A: Als we geen plaatjes meer te zien krijgen bij artiesten, laat dan ook dat kut-icoontje weg.
    B: Serieus nog geen twee CD’s op het scherm?? Dat is alleen nog bruikbaar als je 5K hebt?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Brinkige

Eerste indruk: best mooi, maar de ontbrekende afbeeldingen bij artiesten vind ik wel een dingetje…

Bij mij staan bij sommige artiesten wel een afbeelding, dus het moet kunnen. Voorheen stond bij iedere artiest in m’n library een afbeelding. Weet iemand wat de logica achter die afbeeldingen is? Match’ed iTunes die zelf vanuit hun database, of haalt ie de afbeeldingen ergens van je eigen computer op? Voor zover ik kon zien kan je nergens zelf de afbeelding van een artiest instellen, dus dan zou je denken dat iTunes het zelf allemaal regelt.

Bijdrager
    KarelWillem

Een rondje Internet leert dat er maar bitter weinig plaatjes tevoorschijn komen.

Als de keus is gevallen op een database bij Apple, dan zou dat wel heel slecht zijn.
    Uiteraard kun je artiesten hebben die Apple niet in haar catalogus heeft.

Maar ook de artiesten waar Apple wel mee handelt, zijn bij mij niet als plaatje terug te vinden.

https://discussions.apple.com/thread/7663488?start=0&tstart=0

Bijdrager
    Niels

A: Vreemd, bij mij zie ik toch voor ongeveer de helft wel artiesten plaatjes staan. Nog vreemder is dat op iOS10 zo goed als alle artiesten een afbeelding hebben. Lijkt me eerder een bug dan een tekort in de database. Overigens vind ik de kwaliteit albumcovers vanaf Apples servers sowieso kut, zeker op grotere schermen als iPad en Mac.

B: Dat ligt meer aan hoeveel nummers een album heeft, bij mij passen er bijna 3 op een scherm.
    Edit: was even vergeten dat ik op een 2560×1440 scherm werk:) Geeft natuurlijk wel iets meer schermruimte.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Niels.

Bijdrager
    Brinkige

After some digging around, I found out that the artist photo only shows up if you’ve purchased an album from that artist from the Apple Music store.

So in order for our library to not look like garbage, the music needs to come from Apple. A real shame.

Dit zou wel heel nasty zijn… Lijkt bij mij helaas wel redelijk te kloppen, hoewel ik ook bij sommige artiesten opeens wel een afbeelding zie, terwijl ik daarvan vrij zeker geen muziek bij Apple gekocht hebt.

Bijdrager
    KarelWillem
    NielsDam op 14 september 2016

A: Vreemd, bij mij zie ik toch voor ongeveer de helft wel artiesten plaatjes staan…

Ik heb letterlijk niet één nummer bij Apple aangeschaft. Daar zal uiteraard ook het verschil in zitten.

Het blijft echter een stevige bug dus.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 14 september 2016

Een rondje Internet leert dat er maar bitter weinig plaatjes tevoorschijn komen.

Bij mij staat er in die weergave welgeteld één foto, en dat is van de artiest van het enige album dat ik ooit in de iTunes-store gekocht heb. Bij alle artiesten die ikzelf in iTunes gezet heb, staat er dat icoontje van een microfoon.

Niet dat ik er last van heb, want ik sorteer normaal gesproken op nummer en dan blijkbaar op illustratie (die snap ik even niet, maar goed).

Bijdrager
    Facundo

OMG! Alwéér heeft iTunes m’n artwork vernield. Ditmaal had itunes er Apple Music niet bij nodig.
    iTunes haalt me de laatste jaren echt het bloed onder de nagels vandaan. Maar snel weer terug naar backup.

Bijdrager
    Facundo

Laten we hopen dat Apple het niet als feature beschouwt.

Geblokkeerd
    Carp

Jammer dat je iTunes niet kunt deleten, bout App.

Bijdrager
    Brombeer

… Dat is alleen nog bruikbaar als je 5K hebt?

Heb je ‘m door?

Bijdrager
    iJos

12.5.1.21
    Onoverzichtelijker dan ooit;!
    Ik heb mijn albums in mappen zitten in de zijkolom links.
    Ik selecteer daar een map, dan zie ik rechts in albumweergave de albums.
    Klik aan – start eerste nummer van een album.

Zonder dat ik iets veranderde shuffelt itunes door alle nummers van de hele zijkolommap
    Geen album wordt meer in de normale volgorde afgespeeld.
    Pfff.. Help?
    Groet, Jos

Bijdrager
    Niels
    NielsDam op 14 september 2016

A: Vreemd, bij mij zie ik toch voor ongeveer de helft wel artiesten plaatjes staan…

Ik heb letterlijk niet één nummer bij Apple aangeschaft. Daar zal uiteraard ook het verschil in zitten.

Ik heb van alle albums die ik heb ook maar 3 of 4 aangeschaft via iTunes, de rest komt van elders en heb ik gematcht met iTunes Match. Het vreemde is dat iOS wel in staat is nagenoeg alle artiesten afbeeldingen te laden, je zou toch denken dat dit uit dezelfde Apple Music database moet komen.

Ach ja, zal wel weer een bug zijn, heb nog nooit een release van iTunes op de Mac meegemaakt die geen bugs had.

Apple Music zou ik trouwens zo in de plaats nemen, ware het niet dat ik Spotify gratis via KPN heb.

Moderator
    Mac Daddy

Uit deze reacties begrijp ik dat wachten op de eerste update een goed idee zou zijn. En het dus weer wennen aan een nieuwe interface is.
    Maar goed. Het meest vervelende blijft dat ze Apple Music door je strot blijven duwen en ze er dus nog meer vanuit gaan dat je ál je muziek via de iTunes Store koopt.
    Er was een tijd dat je alles zelf kon beheren in iTunes en dat zij voor je op de achtergrond alles mooi in mapjes verdeelde.

Geblokkeerd
    Carp

Gebruikers zouden Apple eens duidelijk moeten maken wat WIJ wensen, ik ben al jaren afgeknapt op iTunes.
    Je kunt t niet deleten en bent zelfs verplicht de updates te draaien.
    Maar boycotten kan wel!

Mooie verassing in Sierra, starks heb je alleen nog maar de keuze uit DL van de App Store of van Erkende ontwikkelaars.

Bijdrager
    Buzz

A: Als we geen plaatjes meer te zien krijgen bij artiesten, laat dan ook dat kut-icoontje weg.
    B: Serieus nog geen twee CD’s op het scherm?? Dat is alleen nog bruikbaar als je 5K hebt?

Kies dan voor een andere weergave. Als je voor “Songs” kiest, dan krijg je gewoon de weergave die je nog van iTunes 1-9 gewend bent. Met View Options (Cmd-J) kan je sorteren, en van alles en nog wat in de weergave laten meenemen of wegnemen. Met Cmd-B komt de aloude column browser ook weer tevoorschijn.

De weergave “artiest” heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde, wanneer je de selectie op “Alle Artiesten” laat staan, zoals in jouw screenshot. Het is wel een nuttige weergave als je een enkele artiest uitkiest waar je meerdere albums van hebt. Even 5 minuten spelen met de interface, en dit soort zaken worden toch duidelijk, lijkt me. Opmerkelijk dus hoe iedereen gelijk mee doet met klagen, terwijl er toch zo’n simpele oplossing is voor het genoemde probleem.

En of je 5K hebt maakt natuurlijk niks uit voor de hoeveelheid CDs tegelijk op je scherm. Je ziet ze dan alleen scherper ;-).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Shmoo

Ik gebruik het ook nooit of heel zelden maar als ik de screenshots hierboven zie dan oogt het allemaal weer heel erg richting iOS wannabe stijl —> into OS X gepropt uit.

Beetje hetzelfde als ze met Foto’s gedaan hebben. Gewoon de iOS app op OS X gekloond.

Bijdrager
    THX-1138

Waarvoor ik iTunes gebruik, werkt het prima. Dus tevreden.

Moderator
    Mac Daddy
    Buzz op 14 september 2016

Kies dan voor een andere weergave. Als je voor “Songs” kiest, dan krijg je gewoon de weergave die je nog van iTunes 1-9 gewend bent. Met View Options (Cmd-J) kan je sorteren, en van alles en nog wat in de weergave laten meenemen of wegnemen.

Precies. Heb mijn iTunes ook zo ingesteld. Het vervelende is wel dat je dat bij elke lijst weergave moet doen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, alles kan.

Als je echter wilt organiseren en zoeken per artiest, dan moet je die keuze kunnen hebben als voorheen.

Het is niet omdat iTunes er een potje van maakt, dat ik daarvoor mijn werkwijze zou moeten veranderen.

…De weergave “artiest” heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde, wanneer je de selectie op “Alle Artiesten” laat staan, zoals in jouw screenshot….

Sorry??! Mag ik dat even zelf uitmaken?

Voor mij heeft dat heel veel toegevoegde waarde.

Bijdrager
    Buzz

Ja, alles kan.

Als je echter wilt organiseren en zoeken per artiest, dan moet je die keuze kunnen hebben als voorheen.

Het is niet omdat iTunes er een potje van maakt, dat ik daarvoor mijn werkwijze zou moeten veranderen.

Heb je de “songs” weergave nu eigenlijk wel geprobeerd? Dat werkt dus precies zoals voorheen. Het enige dat je aan je werkwijze moet veranderen is voor die weergave kiezen.

…De weergave “artiest” heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde, wanneer je de selectie op “Alle Artiesten” laat staan, zoals in jouw screenshot….

Sorry??! Mag ik dat even zelf uitmaken?
    Voor mij heeft dat heel veel toegevoegde waarde.

Je mag het uiteraard zelf uitmaken, maar gezien je klaagzang hier bovenaan kreeg ik het idee dat de toegevoegde waarde ook voor jou vrij beperkt is. En ik doelde dan natuurlijk op de toegevoegde waarde ten opzichte van de veel flexibelere en compactere ouderwetse “songs” weergave (eventueel met column browser), die je blijkbaar nog niet gevonden had.

Bijdrager
    KarelWillem

Eén grote brij tekst is de reden waarom ik al lang geleden had gekozen voor die artiesten weergave.

Het is niet zo dat ik pas sinds gisteren met iTunes werk.:)

Bijdrager
    Buzz

Ok, en nu Cmd-J en dan Show Artwork aanzetten? En eventueel kolommen die je niet nodig hebt uitzetten.
    Eventueel nog in de voorkeuren voor een groter lettertype kiezen?

Hier komt mijn mening, dus je hoeft het er niet mee eens te zijn, dus voel je niet beledigd: Die weergave “artists” is prima voor het uitkiezen van een muziekje van je favoriete artiest. Als je je venster smaller maakt, dan wordt de cover art ook smaller. Apple gaat er echter in deze weergave van uit dat je alleen geïnteresseerd bent in de cover art en titels.

Het organiseren van je library doe je (volgens mij) toch echt het beste via de weergave op songs. Alleen in die weergave kan je snel extra details in de metadata bekijken, op verschillende manieren sorteren, etc.

Maar goed, als jij het graag anders wil doen en daar vervolgens over wil klagen, ga je gang. Je hebt genoeg medeklagers om je heen, dus laat je door mij vooral niet tegenhouden.

Rond versie 10-11 was iTunes even de weg kwijt qua interface, maar sinds versie 12 vind ik het weer een zeer flexibel en goed werkbaar stuk software geworden.

Bijdrager
    Buzz
    iJos op 14 september 2016

Zonder dat ik iets veranderde shuffelt itunes door alle nummers van de hele zijkolommap
    Geen album wordt meer in de normale volgorde afgespeeld.
    Pfff.. Help?
    Groet, Jos

En je hebt de Shuffle functie (menu Controls / Regelaars – submenu Shuffle) wel uitgeschakeld?

Bijdrager
    KarelWillem

Ok, en nu Cmd-J en dan Show Artwork aanzetten? En eventueel kolommen die je niet nodig hebt uitzetten…

Prima optie. Ik kan ermee leven. Bedankt.

Zo zie je, dat je uiteindelijk toch een blinde vlek kan krijgen in het gebruik.

Bijdrager
    MacMeijers

Ik zie alle hoesjes, overzichtelijk. Vind het prima . Draait als een zonnetje op mijn bejaarde Mac (eind 2009)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 59)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.