11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Kakoener

Items worden verwijdert maar er komt geen opslag vrij. (macbook air 2013)

Beste leden,

Sinds een half jaar heb ik een macbook air met 256 Gb opslag.
    Nu me geheugen vol begint te raken heb ik wat bestanden verwijderd zoals foto’s, games, muziek en nog wat dingetjes en prullenbak is ook geleegd.
    Als ik nu kijk bij ‘over deze mac’ en dan bij ‘opslag’ zie ik dat er niks eraf is gegaan en nog steeds het zelfde aangeeft.
    Nu heb ik disk invertory x en omnidisksweeper, als ik daar kijk zie ik dat de items niet weg zijn die ik heb verwijdert, via deze progammas heb ik het alsnog verwijderd.
    Kijk ik weer bij ‘over deze mac’ en dan ‘opslag’ is er evenmin weer niets van afgegaan, ook als ik de mac opnieuw heb opgestart.
    de progammas zelf geeft wel aan dat ik weer meer opslag heb.

Voordat ik de items verwijderde toonde ik ze eerst in ‘finder’ om te zien waar me bestanden staan.
    Krijg dan een map te zien waar ze staan waar ik zelf nooit bij kan als ik het zelf ga opzoeken via ‘finder’, dat vindt ik best vreemd.

Als ik bevoordeeld back-ups ga zoeken kan ik ze niet vinden in finder maar wel via omnidisksweeper en disk invertory x.
    Het probleem is als ik zelf via finder naar: gebruikers, kakoener ga dan zie ik de bibliotheek (library) niet er bij staan.
    Er zijn wel andere bibliotheek mappen, maar niet de bibliotheek map die omnidisksweeper en disk invertory x aangeeft.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
    Alvast bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    jv65

Even Time Machine uit- en weer aanzetten. Als het goed is zijn die back-up bestanden dan verdwenen. En door in Finder op Ga te klikken in de menubalk (met de alt-toets ingedrukt) kan je je Bibliotheek-map openen.

Bijdrager
    Beech

Ik zou op zijn minst een externe harde schijf aanschaffen om Time Machine backups op te zetten.

Bijdrager
    Kakoener

Bedankt van je reactie!
    Time-Machine uit, aan zetten heeft idd geholpen! Is het een bug ofzo die er voor zorgt dat het niet automatisch weg gaat?

Ik kan idd op de manier dat jij zegt wel in de juiste bibliotheek komen.
    Waarom kan het alleen via deze manier en niet gewoon via gebruikers?

Ben heel blij met me mac en osx maar sommige dingen zitten best verstopt.

Bijdrager
    Kakoener

Beech,
    ik heb een externe schijf waar ik back-ups op zet.
    Maakt time machine nu gelijk een back-up als ik iets doe op me mac?

Bedankt van je reactie!

Bijdrager
    BoniMacX
    Kakoener op 01 maart 2014

Maakt time machine nu gelijk een back-up als ik iets doe op me mac?

Dat is de bedoeling van TM ja, anders was het geen tijd machine backup waarmee je terug in de tijd kunt gaan naar vorige back-ups.
    zie http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Bijdrager
    Beech

Je schrijft dat je “er back-ups op zet”. Maar is die externe schijf een TM-schijf ? Gezien het enorme beslag van je interne schijf aan backups zou ik zeggen van niet. Dus regel eerst dat goed.
    Als je niet zoveel af weet van het operating system van een Mac zou ik niet aan files gaan prutsen waar je zonder wat kunstgrepen niet bij kunt komen. Ook de door jou genoemde programma’s zou ik nooit gebruiken. Een Mac onderhoudt zichzelf. Hoogstens een keer met schijfhulpprogramma wat zaakjes op orde brengen.

Bijdrager
    Kakoener

Oke bedankt macX.

Beech

Ik heb vaker gelezen dat een mac zich zelf onderhoud en gebruik voor de rest niks anders dan die 2 progammas. (kan geen kwaad lijkt me)
    Ik begrijp dat je niet met files moet gaan rommelen kan zelf wel inschatten wat weg kan en wat niet maak je maar geen zorgen:P
    Heb nu me schijf aangesloten waar ik me back-ups op doe, heb hem nu als back-up schijf ingesteld eerst had die de zelfde kleur als me media-items.
    Dus als het goed is, is het nu goed…

Bijdrager
    Beech

Er is niet veel ruimte meer. Heb je de rest er wel afgehaald ?

Bijdrager
    iDEOwen

De reden dat er ruimte gebruikt wordt voor Backup op je interne SSD is dat er Local Snapshots gemaakt worden. Soort van Local Time Macine backup voor onderweg. Dus als je per ongeluk een bestand weggooid, dan kan je die nog terughalen, zonder dat je daarvoor je Time Macine Backup disk nodig hebt. Dit is geen bug, maar een feature. De hoeveelheid ruimte die de local snapshots in beslag nemen, neemt af naar mate de SSD voller raakt.

Geblokkeerd
    Bento

Twee adviezen: loos timemacine; volg een cursus Nederlands.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.