21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    crahan

IT pro verkoopt dual boot Intel Macs

Gisteren kreeg ik de nieuwe promo mail van IT Pro in mijn mailbox en wat blijkt? Ze bieden nu de mogelijkheid aan om voor jou XP op je Intel Mac te installeren voor de nominale prijs van 99 euro (dat is de installatie-, niet de licentiekost).

Ik weet niet wat de rest hier van denkt, maar ik heb in elk geval sterk mijn bedenkingen bij het feit dat ze serieus wat geld vragen om een stuk beta software te installeren. Akkoord, Boot Camp werkt zeer goed (hier alvast getest op mijn Macbook Pro), maar nu al volop gaan installeren tegen betaling?

Voor de geinteresseerden hier is alvast de een pdf versie van de mail:
    http://n00.be/images/posts/itprobootcamp.pdf

Bijdrager
    moodjoo

In een Franse FNAC doen ze dat ook al. Daar vragen ze €299 voor een XP Home-licentie en installatie.

Bijdrager
    DEform

Dikke schande ja!

Moderator
    unSOUND

Oftewel: ze vragen € 99,- om Bootcamp op te starten en Windows te installeren, je moet zelf eerst Windows kopen… de prijs is immers zonder XP licentie…

Bijdrager
    crahan

unSOUND: yes indeed:)

Moderator
    unSOUND

Tjonge… even Bootcamp opstarten en ze hebben € 99 verdiend…

Ik doe het voor € 75…. :P

Bijdrager
    Cars

Wat een verraders! Als je een echte Apple Store bent, verkoop je Apple computers met passie en een ideaal! En niet voor een zo hoog mogelijke winst. :x

Een goede reden waarom ik daar nooit mijn Mac zou willen kopen! :x

Bijdrager
    Freek.

Even van je roze wolk af Cars: ook het pure centjes verdienen is een passie en ideaal van een Apple Store. Net als van Apple en eigenlijk elk bedrijf, elke werknemer… :)

Bijdrager
    Amigdale

Als je bij hen dank ook terecht kunt voor alle problemen die je met XP hebt vind ik het wel een deal :)

Bijdrager
    Cars
    ”FreekMac”

Even van je roze wolk af Cars: ook het pure centjes verdienen is een passie en ideaal van een Apple Store. Net als van Apple en eigenlijk elk bedrijf, elke werknemer… :)

Oke, je hebt deels gelijk! Maar dat een Apple Store Windows gaat installeren vind ik wat te ver gaan! Microsoft verkoopt toch ook geen Apple computers…. We gaan Microsoft helpen met hun winst :?

Beter zou zijn: “voor €25,- installeren wij een niet-helemaal-100%-legale versie van XP” :evil:

Bijdrager
    Geqxon
    ”Cars”

Wat een verraders! Als je een echte Apple Store bent, verkoop je Apple computers met passie en een ideaal! En niet voor een zo hoog mogelijke winst. :x

Een goede reden waarom ik daar nooit mijn Mac zou willen kopen! :x

Je laat het klinken alsof een Apple Store een liefdadigheids fonds is, maar elke keer als jij een Mac koopt knijpen deze mensen fijn in hun handen omdat ze weer bakken met geld aan je verdiend hebben..

Winkels hebben 1 bestaansreden: Bakken geld verdienen aan de consument.

Bijdrager
    Yorrr

juist… maar het domme is dan om Windows te promoten

alhoewel er dan wel meer geld komt

Bijdrager
    crahan

Eerlijk gezegd laat het feit dat ze Windows licenties verkopen me koud. Wat ik wel erg vind is dat ze 99 euro durven vragen om Boot Camp te starten, een partitie aan te maken en windows te installeren.

Bijdrager
    trabant

En daarna komen die klanten keer op keer terug om hun windowspartitie virusvrij te laten maken. Schijnt ook een goeie business te zijn.
    Het leuke is dat je die windowsklanten onder bepaalde voorwaarden zelfs gerust een leuke gratis support kunt geven, want ze luisteren toch niet en houden zich dus niet aan die voorwaarden…
    En weerom Kassa!:evil:

Bijdrager
    WizArt

Kom op mensen. We leven nu eenmaal in een commerciele wereld. Apple geeft z’n computers toch ook niet tegen kostprijs weg? Waarom zijn ze anders op dit moment een van de rijkste bedrijven en hebben ze zo veel cash, dat ze een eigen beleggingsmaatschappij/bank oprichten? Je kan een missie hebben om de beste computers of het beste OS te bouwen, maar er moet wel degelijk geld verdient worden.

Dat geldt ook voor de bedrijven die geld rekenen voor het installeren van BootCamp en Windows XP. Het uurloon van een IT-medewerker ligt op dit moment dacht ik tussen de 80 en 100 Euro. Dat betekent dat hij een uurtje heeft voor:

- aannemen (en bespreken) order van de klant
      – computer uitpakken
      – BootCamp opstarten
      – partities maken
      – driver CD maken
      – complete Windows XP installatie (inclusief alle herstarts :-)). NB er staat nog geen XP voorgeinstalleerd zoals bij de meeste nieuwe PC’s.
      – testen en eventueel afconfigureren
      – computer inpakken
      – factuur/bon maken[/list:u:0cb8401d26]
      Ik denk dat het een marktconforme prijs is. Natuurlijk zullen er altijd kleine bedrijven met weinig overheadkosten hier onder gaan zitten. Of het neefje om de hoek doet het misschien wel voor 25 of 50 Euro.

Woorden als “schande” vind ik dan ook behoorlijk overdreven. De consument heeft de vrije keuze. Doe het anders zelf of zoek een bedrijf dat het voor minder doet. Niemand wordt gedwongen.

Of het hier een beta versie van BootCamp betreft doet niet zo veel ter zake. Je koopt een dienst (“het installeren van BootCamp en Windows XP”) in. Daar staat een bepaalde tijd tegen een bepaald uurtarief voor. Wat de status van de software is, is daarbij niet van belang. Anders zouden bedrijven sowieso geen geld mogen verdienen aan het installeren van Windows XP :-).
      Wel vind ik dat het de plicht is van het bedrijf om de klant te melden dat het om een beta gaat.

Bijdrager
      a la Mac

Ik wil wel gaan werken voor honderd euro per uur voor het opstarten van Boot Camp…

Bijdrager
      michi_rishi
      ”moodjoo”

In een Franse FNAC doen ze dat ook al. Daar vragen ze €299 voor een XP Home-licentie en installatie.

Espace Mac … ik las Escape Mac:)

Bijdrager
      Byron

Ik vind het gewoon niet verantwoordelijk van een bedrijf om een dienst aan te bieden die werkt met beta software..

Bijdrager
      Nisei

Dan is het ook onverantwoordelijk van Apple om de beta versie beschikbaar te stellen als download…

Bijdrager
      Byron
      ”Nisei”

Dan is het ook onverantwoordelijk van Apple om de beta versie beschikbaar te stellen als download…

Nee natuurlijk niet, er staat duidelijk bij dat het een beta versie is, en dat er dus een kans is om uiteindelijk met vervelende problemen te zitten, dus als je dat risico wilt nemen, ga je gang..

Als een bedrijf vervolgens die software voor jou gaat installeren op je mac, vind ik dat niet verantwoordelijk tegenover de klant.. Als er dan problemen komen, kunnen ze natuurlijk lekker incashen enzo..

Bijdrager
      Oppie

Precies; daarom is Beta software ook meestal(altijd) gratis, en is het vreemd dat een bedrijf ermee op de commerciële tour gaat.
      Maar ja, dit bedrijf is hier wel eens vaker negatief in het nieuws.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.