4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Martens

iStudioLink

Ik zag op de Apple Store een kabel van Monster, genaamd de iStudioLink. Je zou daarmee een electrische gitaar direct op je audio-in aan kunnen sluiten. Ik heb sinds vandaag GarageBand en ik heb al jaren een basgitaar. Kan ik die kabel ook gebruiken om mijn bas op m’n Mac aan te sluiten of blaas ik dan iets op? ;]

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore?productLearnMore=T9106

Bijdrager
    Sad

Je kan sowieso elke mono->stereokabel gebruiken (met de juiste plugjes aan de uiteinden), en bij de lokale kabelboer betaal je €5 voor zo’n kabel.

Een electrieke gitaar heeft gewoon een line-OUT en de Mac heeft een line-IN dus je hebt verder geen rare kastjes of kabels nodig.

Je hebt een mono->stereo nodig omdat je anders je gitaar maar in 1 oor hoort.

Bijdrager
    Martens

Is het signaal van een electrische basgitaar niet anders of zwaarder dan bij een electrische gitaar? Ik ben bang dat ik m’n Powerbook een dreun geef die hij niet helemaal aan kan namelijk ;] Ik weet helemaal niks van dit soort dingen, dus misschien is dit wel een hele dom vraag hoor ;]

Bijdrager
    bart

Signaalsterkte van bas-of electrische gitaar verschilt niet veel en ligt onder lijnnivo.
    Direct aansluiten levert echter regelmatig problemen op;
    – door een mogelijke misaanpassing kan het zijn dat de klankkleur van bas of gitaar verandert (minder goed klinkt als b.v. via een instrumentversterker)
    – de dynamiek van het signaal is zo groot dat je moeilijk een goede opname krijgt. (remedie: gebruik een compressor of limiter om de dymnamiek te beperken)

Het beste is een speciale bas-of gitaarvoorversterker als de line 6-pod
    (voor dynamiekbeheersing en diverse vette sounds), of de lijnuitgang van je gitaarversterker te gebruiken, en die op de mac line-in aan te sluiten.
    Ook de aanschaf van een DI-box is te overwegen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.