4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    mcx61

ISOnewspaper26v4 toevoegen Illustrator

Ik heb me hier nooit mee bezig gehouden en het pakte altijd goed uit. Maar nu een kwart pagina in een landelijk dag waar een PDF met dit profiel moet worden aangeleverd.
    Het document wordt opgemaakt in Illustrator CS4 met o.a. foto’s uit Photoshop.

Dit ICC-profiel heb ik nu gedownload maar hoe kan ik het toevoegen in Illustrator?
    In welke map moet ik het ICC-profiel ISOnewspaper26v4.icc plaatsen, kan het nergens vinden.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    whispering

Die moet in de profile map van Colorsync staan.

Kies in de finder het menu ‘Ga’
    Selecteer uit het ‘Ga’ menu bibliotheek (wel de optie toets indrukken omdat anders ‘bibliotheek’ niet zichtbaar is.
    In de map bibliotheek de map ColorSync openen
    Daarna map Profiles openen.

en in die map moet het icc profile staan.

Daarna kun je in illustrator het profiel kiezen in de Color Settnings. (Advanced mode)

Bijdrager
    mcx61

@whipering… Het is gelukt, bedankt.
    Ik ben wel benieuwd of dit profiel nu veel verschil zal maken maar krantenpapier is altijd tricky.

Bijdrager
    inoxx

Dat ligt natuurlijk aan de beelden en illustraties die gebruikt worden. Je mag bijvoorbeeld niet meer inktdekking hebben als 240 %. Ga je daar boven dan kom je in de problemen omdat het papier niet meer inkt kan hebben (droogt niet meer, loopt van het papier af). Belangrijk is dus dat alles op de correcte manier wordt omgezet dmv isonewspaper26v4 profiel. Krantenpapier zelf is niet tricky indien je maar de juiste manier van aanleveren en omzetten gebruikt. Er staan namelijk meer dingen in het profiel zoals bijvoorbeeld puntverbreding.

Zou je dit niet doen krijg je of een te zwaar beeld in gedrukt exemplaar of je krijgt de pdf terug van de krant. Uiteraard kan ook de krant het voor je omzetten (soms ongevraagd) maar dan krijg je weer onvoorspelbare resultaten. Er zijn uiteraard manieren om te checken of een en ander goed gegaan is, door bijvoorbeeld te softproofen maar dan moet je monitor op een correcte manier zijn geprofileerd en.

Andere oplossing is om een kleurproef te laten maken, deze kan je dan weer mee sturen naar de krant. Je hebt dan het resultaat zo voorspelbaar mogelijk gemaakt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.