8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

.iso disc op mac desktop kopiëren naar windows onder parallels

Goeie middag,

Ik heb hier windows 7 draaien door middel van parallels desktop en ik wil een .iso image van mijn mac kopiëren naar windows en dat lukt me niet ?
    Hoe moet dit?

Bedankt

Bijdrager
    iep

Je virtuele machine heeft een cdrom drive welke de echte ingebouwde cdrom drive kan zijn maar ook een .iso. Je kunt die .iso dan ook opgeven als virtuele cd en ‘m zo openen in je Windows vm. Wat echter ook werkt is domweg bestanden sleuren en pleuren op de vm zoals je dat normaliter in OS X ook kan doen. Bij VMware Fusion werkt dat ook, bij VirtualBox echter niet. Een andere manier die bij alle 3 werkt is een directory delen op het netwerk en zorgen dat de vm er bij kan. Een veel makkelijkere manier die wederom bij alle 3 werkt is een map delen tussen vm en OS X. Zet in die map de bestanden die je in de vm wil hebben en voila (dit is overigens ook wat ze bij VirtualBox adviseren als alternatief voor het niet kunnen sleuren en pleuren).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Bedenk wel dat als je dat ISO-bestand op de “harde schijf” van de virtuele computer zet, het bestand dat die harde schijf bevat ook groter zal worden met de afmeting van je ISO-bestand, maar (voor zover ik weet) niet zal krimpen als je het ISO-bestand weer wist.

Om het concreter te brengen: als het ISO-bestand 4,77 GB is (dat is een volledige enkelzijdige enkellaags-DVD) en het bestand met de “harde schijf” van de virtuele computer is 10 GB groot op je echte harde schijf, dan wordt dat tegen de 15 GB nadat de schijfkopie erop gezet is. Dat is dan dus 5 GB extra ruimte op je échte harde schijf die je kwijt bent.

Als je bij de gegevens op het ISO-bestand wilt, is het handiger die aan te koppelen als virtuele CD zoals Iep zegt. Een andere manier is om je thuismap (of een submap daarvan) te delen zodat je die kunt benaderen via het “netwerk” van de virtuele computer, want dan kun je bij het ISO-bestand zonder het te hoeven kopiëren.

Bijdrager
    Johnyw

Goed, begrepen.
    Ik heb in mijn documenten een map “databases” staan. Daarin een progje dat alleen onder windows draait.
    Ik wil dat mapje dus delen ( op mijn mac dus) , maar weet niet hoe dat moet ?
    Bedoeling in dit te kunnen kopiëren ( is maar een paar megabyte groot ) naar mijn virtuele computer !

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het maar om een paar megabyte gaat is de schijfruimte niet echt een probleem (dat had je tien, vijftien jaar geleden nooit gedacht te lezen … ).

Heb je onder Windows de Parallels Tools geïnstalleerd? In dat geval zou je thuismap zo bereikbaar moeten zijn uit de Windows Verkenner, en kun je dus ook naar de map waarin dat Windows-programma staat.

Bijdrager
    iep
    Jakko op 17 september 2011

Bedenk wel dat als je dat ISO-bestand op de “harde schijf” van de virtuele computer zet, het bestand dat die harde schijf bevat ook groter zal worden met de afmeting van je ISO-bestand, maar (voor zover ik weet) niet zal krimpen als je het ISO-bestand weer wist.

Dat laatste is een lastige en gaat niet voor alle virtualisatie applicaties op en ook niet voor alle situaties. Je hebt bij VMware Fusion wel de mogelijkheid om in de VMware Tools aan te geven dat hij de schijf moet inkrimpen (shrink disk). Het niet krimpen heeft met allerlei andere dingen te maken zoals de snapshots. Dat ligt geheel aan hoe dat hele snapshotting is geïmplementeerd. Om een heel technisch verhaal te voorkomen lijkt het me wel het beste om gewoon rekening te houden dat je die schijfruimte niet meer terugkrijgt, kan het altijd meevallen;)

Als je het mapje tussen OS X en Windows wil delen kun je daar het beste de deelfunctie in Parallels voor gebruiken. Die is daar nou exact voor bedoeld. Die deelfunctie vindt je overigens terug in de voorkeuren van de Windows vm. Zorg er wel voor dat je in een virtuele machine altijd de bijbehorende tools installeert (Parallels Tools in dit geval). Dit geeft betere ondersteuning en zorgt dat je virtuele machine lekker snel is, de tijd op tijd loopt en je dus ook mapjes tussen OS X en de virtuele machine kunt delen. Tijdens het maken van de virtuele machine krijg je overigens ook de vraag in hoeverre je wilt integreren met OS X. Volgens mij moet voor hetgeen Jakko vertelt via die weg wel zijn aangegeven dat het geïntegreerd moet worden met OS X. Op YouTube staan hier vast ook wel filmpjes over (in het Engels moet je dan zoeken naar “Parallels Shared Folders”) en in de handleiding van Parallels zul je hier ook meer informatie over vinden (met plaatjes als het goed is).

Bijdrager
    Johnyw

Nu moet ik het omgekeerde doen, een excel bestand van Windows vm naar de Mac, want daar heb ik excel staan:)

Bijdrager
    iep

Daar kun je die shared folders ook voor gebruiken, dan staat het bestand ergens waar zowel OS X als de vm bij kan.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.