11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    reaction

ISO-Coated naar Newspaper, wat is de beste conversie methode

Ik heb op mijn werk documenten gekregen die zijn opgemaakt in CMYK / ISO-Coated profiel. Nu moet er een afgeleidde advertentie gemaakt worden voor de krant. Het is een indesign document met een geplaatste TIFF, vector logo’s en tekst die in Indesign zelf staat geplaatst.

Hoe kan ik dit het beste omzetten?

– Ik dacht zelf om eerst heel CS3 de kleurinstellingen te wijzigen naar Newspaper profiel en dan de ISO-coated documenten te
    openen, om ze vervolgens het Newspaper profiel toe te kennen (toewijzen).

– Of moet ik elk onderdeel (beeld/illustraties/tekst) apart opnieuw openen, profiel toewijzen en dan opnieuw bewaren en op stand
    zetten?

Bijdrager
    Ward

Je kunt kiezen voor bewerken>profiel toewijzen en er dan een newspaper profiel aanhangen.
    Dan certified pdf maken en alles komt goed.

Bijdrager
    Mateo

Nope… ISO-Coated is goed voor de workflow.
    Om advertentie aan te leveren volgens Cebuco richtlijnen dan kun je je document exporteren naar NewspaperAds (pdf).
    Kijk anders even op http://www.cebuco.nl.

Beter is om vanuit ID naar een postscript bestand te printen (opslaan) en het .ps bestand door Adobe Distiller te gooien met het juiste profiel.

Voor een gecertificeerd PDF moet je toch echt een product gebruiken van Enfocus.

Bijdrager
    reaction

Mateo, bedoelde je dat ik de ISO-Coated files gewoon kan bewerken in ISO-Coated en naderhand kan exporteren met een NewspaperAds (pdf) ? Dan krijg ik toch kleurverschillen of erge afwijkingen vanwege het profiel verschil binnen 1 doc?

Wellicht zie ik het verkeerd. Graag advies.

Bijdrager
    reaction
    ”Ward”

Je kunt kiezen voor bewerken>profiel toewijzen en er dan een newspaper profiel aanhangen.
    Dan certified pdf maken en alles komt goed.

Moet ik dit alleen in het Indesign document doen, of moet ik alle onderdelen openen en los wederom bewaren met een profieltoewijzing?

Bijdrager
    Youppie

Ik zou het document laten voor wat het is en een PDF/x-3 maken. Wanneer je deze maakt kan je een output intent kiezen en hier kies je dan voor de Fogra 27L (kranten). Wanneer de PDF dan verwerkt wordt in een workflow zal deze de bestanden omzetten van ISOcoated naar Fogra27L.

Zeker geen postscript maken hiermee verdwijnen alle transparanties en die wil je eigenlijk zolang mogelijk behouden.

Dus gewoon een export PDF vanuit indesign

Bijdrager
    reaction

Dit zorgt voor mij even voor verwarring.

Youppie – ik zit met de cebuco richtlijn welke als is vastgelegd – advertentie “mag” volgens de uitgever niet anders aangeleverd worden. Als ik de output intent verander krijg ik toch ook een andere aanlevering van de PDF? Of is een Forgra27L standaard?

Zijn er nog meer Prepress experts die advies kunnen geven?

Moderator
    Night

Het makkelijkste is om in de beginne al, je beeldmateriaal op te slaan zonder profiel. (tickbox NIET aanvinken, zie 1e afbeelding). Daarna kan je je werk exporteren naar EPS en dan het in Acrobat Distiller opslaan als een “newspaper V1.3” PDF (het profiel kan je van de cebuco site halen). In Pitstop kun je dan ook nog kiezen om alle ICC profielen te verwijderen d.m.v. het action list control panel. Daarna certifyen. Waarschuwingen mogen, fouten uiteraard niet;-)

Bijdrager
    reaction

Ik kreeg net nog een extra document, PDF van een ander onderwerp. Moet ook omgezet worden naar Newspaper, kan ik die in Indesign importeren op formaat met ICC Newspaper en dan omzetten naar PDF, of is dat niet slim?

De PDF is gemaakt voor ISO Coated als basis.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Mateo”

Nope… ISO-Coated is goed voor de workflow.
    Om advertentie aan te leveren volgens Cebuco richtlijnen dan kun je je document exporteren naar NewspaperAds (pdf).
    Kijk anders even op http://www.cebuco.nl.

Beter is om vanuit ID naar een postscript bestand te printen (opslaan) en het .ps bestand door Adobe Distiller te gooien met het juiste profiel.

Voor een gecertificeerd PDF moet je toch echt een product gebruiken van Enfocus.

Mateo is of niet helemaal goed op de hoogte, of hij haalt dingen door elkaar.
    Namelijk een .ICC profiel (kleurprofiel) en een PDF profiel (zoals newspaperads)

zijn echt heel verschillende dingen….

Bijdrager
    reaction

Ik doe iets verkeerd… Als ik de PDF vanuit indesign met de Exportinstellingen van Newspaper Ads exporteer krijg ik in Acrobat wel OUTPUT INTENT: NEWSPAPER ADS te zien. Als ik hem normaal via Postscript maak en dan door Distiller heenhaal zijn is de OUTPUT INTENT: Unknown output condition. (Er gaat iets mis volgens mij met postscript instellingen/maken ervan).

Wat gaat er mis?

Ik gebruik alle ICC en PDF profielen die ik aangeleverd heb gekregen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.