15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    MDF

Is zoiets mogelijk in Excel ?

Hallo, ik zou graag willen weten of dit mogelijk is in excel.
    Voor het opmaken van een Kasboek bij een vereniging boekt men dagelijks de uitgaven in een Excel blad. Ik heb een eenvoudig voorbeeld gemaakt.

Vooraf zijn alle posten gedefinieerd in rubrieken
    (v.b. Kantoorbenodigheden is rubriek 50).

Nu zou ik graag op tabblad 2 een overzicht hebben per rubriek, zodat elke regel die wordt ingevuld op tabblad 1 ook onder de juiste rubriek op tabblad 2 komt.
    Let wel: het is niet de bedoeling dat er eerst nog handelingen dienen te worden uitgevoerd of handmatig gesorteerd. Zodra je een regel ingeeft op tabblad 1 wordt het onmiddellijk bijgevoegd op tabblad 2.

Mijn vraag, is zoiets mogelijk?
    En je voelt hem dan al aankomen, hoe doe je zoiets…

Alvast hartelijk dank !

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door MDF.
    Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt een Data Filter op de bovenste regel (Datum, Rubriek, etc) zetten.

Daarna kun je filteren op rubriek, en kun je bijvoorbeeld alleen de “50” items laten zien.

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/gegevens-filteren-in-een-bereik-of-tabel-01832226-31b5-4568-8806-38c37dcc180e?ui=nl-nl&rs=nl-nl&ad=nl

Bijdrager
    Wyodor
    Bijdrager
    Wyodor
    Bijdrager
    tarun

Gebruik een draaitabel.

Bijdrager
    Groentenboer

Ik zou dat met een combinatie van @If en @Vlookup doen. Alleen het sorteren zit ik dan nog even mee.

Bijdrager
    SMac

If then else lijkt me ook kunnen

If cel… is 50, then regel tonen, else leeg

Zit je alleen met lege regels.

Wat dacht je van een goedkoop boekhoudpakket?

Bijdrager
    SMac

Ik bedenk me dat ik wel eens op boekhoudpakket in excel heb gezocht. Volgens mij is dat zelfs gratis te vinden. Want dat is toch wat je wilt; grootboekkaarten maken per tabblad?

Bijdrager
    MDF

Dank je wel voor het meedenken allemaal !
    Ik zoek niet zo direct een boekhoudpakket, dat is het probleem niet.
    Alles functioneert zoals het hoort, en voor ons is dat prima. De screenshots die ik plaatste zijn maar demo om het uit te leggen, in werkelijkheid is onze Excel wat ingewikkelder:-)

Maar ik wou gewoon een opsplitsing maken per rubriek. En ja, dat is heel gemakkelijk te doen als ik een kopie van het tabblad maak en vervolgens hierin telkens laat sorteren, dan krijg ik alles gegroepeerd per rubriek. Alleen, ik zou het graag ‘on the fly’ willen hebben zodat er telkens geen extra handelingen nodig zijn.

En dan is het voornaamste eigenlijk dat je een dubbele invoer kan doen. Zodat als je iets invoert op tabblad 1 dit automatisch ook wordt getoond op tabblad 2. Maar het wordt me inmiddels duidelijk dat dit niet kan zonder een special script.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je wilt dat twee tabbladen synchroon lopen, dan kun je verwijzingen maken van het tweede naar het eerste: eigenlijk kun je het hele tabblad volzetten met variaties op =Blad1!A1.

Bijdrager
    computer space

Het kan in Excel, maar dit zijn meer dingen voor een Databaseapp als Access. Daar is het namelijk gewoon een nieuwe tabel maken op basis van een ander. Heet niet voor niks relationele database.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zou graag een cent krijgen voor alle mensen die een spreadsheet als database gebruiken.

Bijdrager
    TheBigZ

@Jakko: Ik ook. 😀

Bijdrager
    prenkema

<p class=”cite”>tarun op 18 juli 2020 om 19:24</p>
    Gebruik een draaitabel.

Top, in het engels pivot table

Bijdrager
    SMac

Ik wel eens voor iemand een sheet gemaakt op de volgende manier. Beginsaldo bovenaan. Daaronder de mutaties +/- bedrag, zodat onderaan het huidige kassaldo staat. Naast de bedragen een kolom voor de omschrijvingen en daarnaast een code (grootboekrekeningnummer 🙃). Stel je hebt codes 1 tm 10, dan komt het getal in één van de 10 kolommen er naast, afhankelijk van de gekozen code. De totaaltellingen van de 10 kolommen zijn dan de totalen per soort. Ik had dan onderaan nog de legenda met (in dit geval) 10 grootboeknamen en totaalbedrag per soort. Filteren van 1 tm 10 geeft alle mutaties per code/soort. Ok ik ben niet heel goed in uitleggen, maar als je wilt zoek ik m op en kun je m krijgen…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.