9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Silvan

Is USB-C een must bij nieuw 4K scherm?

Ik ben m’n nieuwe setup voor beeldschermen aan het uitzoeken maar loop tegen het volgende aan:

Dit scherm: LG 27UL850
    €130 duurder dan:
    Dit scherm: LG 27UL650

Grootste verschil zit hem dat de ene HDMI heeft, en de dure USB-C. Verder 100% gelijk.

Nu ga ik alles bestellen, nieuwe Macbook Pro 13” + Twee van deze schermen dacht ik.

Maar kan ik gewoon met de “goedkope” gaan of heeft die USB-c connectie nut?
    Ik lees veel dingen dat HDMI via een dongle maar 30hz aan kan bijv. Maakt dat uit? Ik game er niet op, ik wil de beeldschermen puur voor de beste kleurweergave voor webdesign/photoshop/video/etc.
    Of krijg ik HDMI sowieso ook gewoon 60hz – 4K?

Ik heb echt uren erin zitten maar kan geen juist antwoord vinden, dus vandaar mijn vraag hier!

Bijdrager
    rkuipersgrunn

Ja niet over nadenken, usb-c versie halen. Hiermee laadt je de macbook ook tegelijk op, scheelt weer een kabel.

Bijdrager
    Silvan

Ja dat lees ik dus meer. Maar dat boeit me echt totaal niet in dit verhaal? Is dat gek? Dat is €260 voor kabel verschil?

Ik doel dus meer op het andere, betreft hz/specs/weergave? Is daar een verschil in, of alleen dit ene kabeltje?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Silvan.
    Bijdrager
    MevalonicAcid

Ik heb de USB-C (850) versie van dit scherm. Werkt super handig
    (Input select: Dell laptops via USB-C, WinPC via DP, iMac via HDMI, oude MBP via HDMI)

Voor de iMac (dit LG scherm als 2 de scherm) heb ik de ‘juiste’ adapter (‘uni’ USB C naar HDMI Adapter [4K @60Hz]) aangeschaft en dit werkt ook perfect in de 4K resolutie aan 60Hz.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Of krijg ik HDMI sowieso ook gewoon 60hz – 4K?

Nope, gaat niet werken. HDMI is niet echt wat je wilt gaan gebruiken voor jouw toepassing. Dus neem die “duurdere”. €369 voor een 4K scherm vind ik sowieso goedkoop. En je MBP aansluiten.opladen via USB C is reuze handig.

Bijdrager
    TheBigZ

Nog een stem voor de USB-C versie.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1344986;1337372/

De extra USB poorten achterop het scherm in het duurdere model zijn ook handig.

LG 27UL650 and 27UL850 27 inch 4K IPS models with FreeSync

The ports face backwards in a recessed area towards the right of the stand. These include; DP 1.4, 2 HDMI 2.0 ports, a 3.5mm headphone jack and DC power input (external ‘power brick’).

The ‘850’ model also features 2 USB 3.0 ports, a USB-C port plus 2 x 5W front-facing MaxxAudio speakers.

Bijdrager
    Silvan

Bedankt voor alle reacties! Maar waar het mij dus om gaat: de USB-C dus maakt dus niet van verschil voor scherm kwaliteit. HDMI is net zo goed.

Net door gaan zoeken en heb op Apple.com wel een hub gevonden met 60 hz ook. Dus dan moet het verschil er volgens mij niet zijn (behalve kabels / usb).

Bijdrager
    TheBigZ

Silvan op 3 oktober 2020 om 19:17

Maar waar het mij dus om gaat: de USB-C dus maakt dus niet van verschil voor scherm kwaliteit. HDMI is net zo goed.

Er is schermkwaliteit, en er is de rest.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Maar waar het mij dus om gaat: de USB-C dus maakt dus niet van verschil voor scherm kwaliteit. HDMI is net zo goed.

Als het zo is dat je via een dongle en dan een HDMI kabel op beide schermen 4K kan weergeven op 60HZ dat is het inderdaad net zo goed en is het het overwegen waard.  Zelf zou ik wel altijd voor USB c gaan al is het alleen al omdat ik de mac aan de monitor kan opladen, hoef ik niet met een lader te sjouwen.

/edit//

nog wat: ik vind adapters/dongles/verloopjes/hubs echt pure armoe. Hoofdschuldige is natuurlijk Apple zelf, maar als ik met een paar euro meer kon voorkomen dat in kon volstaan met één snoertje van en naar mijn computer (ik heb maar één monitor) zou ik dat er graag voor over hebben. Beter dan je elke dag te ergeren aan een snoerenbende op je buro.dongle

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door EagerB0bNerd.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.