30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)
  • Q:
    Bijdrager
    JosCiv

Is torrent illegaal in België?

Hey iedereen!

Ik vroeg me af of torrent illegaal is in Beligië en als het illegaal is hoe groot de kans is dat je gepakt wordt?

Dank u!

Bijdrager
    Wiki Post
    Bijdrager
    Sanderman1992

Torrent is legaal. Dit had je zelf ook wel kunnen uitvinden als je Google had gebruikt.

Bijdrager
    KarelWillem

Hé makkelijk zeg.
    Kan ik gewoon mijn antwoord herhalen…:)

Nee, Torrent is niet illegaal in België.

Sterker nog; dat is het in geen enkel land ter wereld.

Wat via een torrent verspreid wordt, kàn natuurlijk wel illegaal materiaal bevatten.

Maar dan zou een postbus ook illegaal zijn.

En jouw volgende vraag er gelijk maar bij?

Dus als ik een film of 30 wil downloaden in 1 maand is dit geen probleem?!

Nee, geen enkel probleem. Of het legaal is, is dan weer een ander verhaal.

Bijdrager
    wannesschyvinck

Uploaden van torrents zijn ilegaal maar het downloaden ervan niet zolang het voor eigen gebruik is, is er geen probleem.

Inactief
    Anoniem
    JosCiv op 26 juli 2013

Ik vroeg me af of torrent illegaal is in Beligië

In Beligië is torrent ililegaal.;)

Bijdrager
    KarelWillem
    wannesschyvinck op 26 juli 2013

Uploaden van torrents zijn ilegaal….

Snik. Zo jammer dat er zomaar wat geroepen wordt hè.:)

NEE. NEE. NEE, en nog een keer nee. Uploaden van een torent is zo ongelooflijk NIET illegaal.

Uploaden van auteursrechtelijk bescherm materiaal is dat vanzelfsprekend wel.

Bijdrager
    Targaryen

Waarom praat je met zo’n air, Karel Willem? Da’s nergens voor nodig, echt waar.

In 99,99 % van de gevallen bevat zo’n torrentbestand inhoud die een verwijzing heeft naar auteursrechtelijk beschermd materiaal. Je kunt dus wel degelijk stellen dat het uploaden van dergelijke bestanden illegaal is. Ik ken nauwelijks mensen die torrents uploaden om persoonlijke documenten te delen met vrienden en kenissen. Wat betreft het downloaden: Het downloaden van die bestanden zelf is niet illegaal (zowel de torrents als de feitelijke bestanden), enkel het verspreiden – en dus het uploaden ervan is dat wel.

Bijdrager
    klonic

Het bezitten van auteursrechtelijk beschermd materiaal waarvoor betaald zou moeten woorden maar dat niet gedaan is (zoals, ik noem maar wat, Gangster Squad) is illegaal, het maakt niet uit hoe je eraan komt. Het downloaden ervan is in Nederland overigens toegestaan, het bezitten, aanbieden en uploaden ervan niet. Hoe dat in Belgie werkt weet ik niet.

Bijdrager
    Koning Frank
    Targaryen op 26 juli 2013

In 99,99 % van de gevallen bevat zo’n torrentbestand inhoud die een verwijzing heeft naar auteursrechtelijk beschermd materiaal. Je kunt dus wel degelijk stellen dat het uploaden van dergelijke bestanden illegaal is.

Alle honden hier in de buurt zijn labradors. Ik kan dus wel degelijk stellen dat dit de enige levende hondensoort op de wereld is.

Bijdrager
    RamonV

Het is niet gek dat hij zo reageert Targaryen, veel mensen snappen echt niet dat er een verschil is. Verder zijn is meer dan genoeg niet auteursrechtelijk beschermde data die via torrents word gedownload, bijvoorbeeld Linux Distro’s en Indie games.

Bijdrager
    Targaryen

@ No_Name

Ik had het anders moeten formuleren. Wat ik meen te zeggen is dat praktisch alle torrentbestanden linken naar illegale kopieën van allerhande media. Als je die bestanden uploadt ben je illegaal bezig (ook middels een torrent). Het is een kanttekening bij de stelling dat torrents uploaden niet illegaal is. Het .torrent bestand an sich is inderdaad niet illegaal, wel datgene waar je naar linkt.

@ RamonV

Tuurlijk is niet alles waar die torrents naar linken illegaal gekopieerd. Ik heb het ook niet over alle torrents en ik vermeld niets over freeware of open source software. Ik heb het meer over films, muziek en spelletjes die gekopieerd worden met als doel die zaken te verspreiden. Open een willekeurige torrent website en 99 % van die torrentbestanden linken naar die bovengenoemde illegale kopieën en niet naar freeware of open source software.

Bijdrager
    KarelWillem

Waarom praat je met zo’n air, Karel Willem? Da’s nergens voor nodig, echt waar..

Er worden stellingen naar voren gebracht die gewoon pertinent onwaar zijn.

…Uploaden van torrents zijn ilegaal ..

Eén zo’n zin lijkt duidelijk te maken dat iemand weet waar hij over praat.
    Wat dus duidelijk niet zo is.

…In 99,99 % van de gevallen bevat zo’n torrentbestand inhoud die een verwijzing heeft naar auteursrechtelijk beschermd materiaal. … Het downloaden van die bestanden zelf is niet illegaal (zowel de torrents als de feitelijke bestanden), enkel het verspreiden…

En ook dat is niet waar.
    Alleen in het geval van film en muziek is er een soort gedoog-beleid (in Nederland i.i.g.).
    Auteursrechtelijk beschermde software – waarvoor normaal betaald moet worden – downloaden is ten allen tijde ten strengste verboden.

Inactief
    Anoniem

Het uploaden en downloaden van een .torrent is nergens ter wereld illegaal. Het materiaal wat de .torrent bevat KAN dat echter wel zijn.

Alles wat anders beweerd wordt is niet waar punt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als we het strikt gesproken volgens de wet bekijken is een torrent op zich niet illegaal. Daar kunnen ze je dus niet op pakken en dat was de vraag van de TS. Derhalve is elke torrent cliënt (Vuze, uTorrent, Transmission etc.) ook niet illegaal. Het begrip torrent is namelijk iets dat loopt via een internet protocol genaamd P2P (Peer to peer) en daar is niets illegaals aan. Zo kun je b.v. via het volkomen legale programma Pando iets uploaden dat vervolgens via de servers van Pando ‘ge-seed’ wordt gedurende een beperkte periode. Dit is dan weliswaar geen torrent maar wel P2P.
    En natuurlijk is het zo dat praktisch alles wat via een torrent wordt binnengehaald auteursrechtelijk beschermd materiaal is.

Is dat dan illegaal? De entertainment industrie roept van wel, de Nederlandse en Belgische wet zegt van niet zolang het voor eigen gebruik is. (M.a.w: de thuiskopieregeling). Je mag van een origineel (gekocht of gedownload uit welke bron dan ook) enkele kopieën maken voor thuis, in de auto en in een andere prive sfeer. (Maar je mag het niet onbeperkt gaan verspreiden naar familie, buren of kennissen of via internet.) Maar dat is natuurlijk iets dat een doorn in het oog is van de entertainment industrie. Nou jammer dan! Men heeft dit jaar overigens de thuiskopieheffing uit de ijskast gehaald en dat betekent dat wij mee betalen aan de vergoeding voor de artiest zelfs als we op die hard drive niks illegaals gaan zetten(!). Ik kocht laats bij de MM een 2 TB ext. drive die €90 geprijsd was, maar daar kwam bij de kassa ruim 1 euro bij vanwege de heffing.

Verder kun je je afvragen hoe ‘illegaal’ het is om een TV serie van de jaren 60 te downloaden. Die serie heeft immers allang zijn geld opgebracht en wordt meestal ook niet meer uitgezonden.

Ook roept men vaak dat uploaden illegaal is. Dat klopt gedeeltelijk, want dan hebben we het niet over het uploaden dat we automatisch doen als we een torrent client draaien (want die gaat per definitie alles ook uploaden wat jij download) maar hebben we het over de mensen die een DVD rippen en deze via een torrent aanbieden aan de rest van de wereld. Dat is illegaal, maar verder mag alles ook al is dat tegen de wens van de entertainment industrie in.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ‘gepakt’ wordt want zolang je het doet binnen de regels van de thuiskopie is er niets aan de hand. Bovendien mist men het geld en de mankracht om achter iedere downloader aan te gaan.

Bijdrager
    poing

en wat niet mag is leuk;)

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 26 juli 2013

…Verder kun je je afvragen hoe ‘illegaal’ het is om een TV serie van de jaren 60 te downloaden. Die serie heeft immers allang zijn geld opgebracht en wordt meestal ook niet meer uitgezonden…

Daar heeft men dan het fenomeen DVD-box voor uitgevonden.

En na een tijdje Blu-ray-box. En een paar jaar later ……box.

De series waar ik als jongetje voor naar de buren wandelde om op hun TV te kijken (want zelf nog geen tv in huis), zijn nu gewoon regelmatig te koop op DVD.

Ik kocht laats bij de MM een 2 TB ext. drive die €90 geprijsd was, maar daar kwam bij de kassa ruim 1 euro bij…

We kochten net een telefoon met 4 Gb opslag, en daar kwam maar liefst 6,05 euro thuiskopie-heffing bij.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik koop op een enkele uitzondering na al jaren geen DVD’s meer KW. Hoewel ik hier overigens wel een zeer grote collectie heb staan uit het pre-internet tijdperk.
    Waarom DVD’s kopen als het ook kan via internet onder de thuiskopieregeling? Feitelijk vindt je op het internet meer dan in de winkel en zijn sommige series zo groot dat kopen een klein fortuin uitgeven betekent. De series waar mijn interesse naar uit gaat liggen niet voor het oprapen in de winkel en bestellen blijkt vaak een probleem te zijn of gewoon te lang te duren.

Dat je meer bij moest betalen voor die telefoon dat klopt. Die markt is nu groter dan die van harde schijven / computers dus daar halen ze het meeste mee binnen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Waarom praat je met zo’n air, Karel Willem? Da’s nergens voor nodig, echt waar.

In 99,99 % van de gevallen bevat zo’n torrentbestand inhoud die een verwijzing heeft naar auteursrechtelijk beschermd materiaal. Je kunt dus wel degelijk stellen dat het uploaden van dergelijke bestanden illegaal is.

Van welke “dergelijke bestanden”? Torrents in het algemeen, of torrents die auteursrechtelijk beschermd materiaal bevatten? Want hoezeer het misschien ook het geval is dat daar een grote overlap in zit, zijn ze toch echt niet hetzelfde. En dát aan mensen hun verstand proberen te brengen is waarom KarelWillem volgens jou zo’n air heeft …

Bijdrager
    Targaryen

Nogmaals: Torrents an sich downloaden of uploaden is geen illegale actie. Wat ik placht te zeggen is dat het overgrote deel van de torrents die op het web te vinden zijn linken naar materiaal dat niet bedoeld is voor verspreiding buiten de huiselijke kring. Als je met andere woorden beslist om je Adobe Master Collectie op het web te gooien middels een torrentbestand, dan is jouw torrentbestand niet het illegale schakeltje in de ketting maar wel de gekopieerde software waar je naar linkt. En die ‘achterliggende software’ zijn die ‘dergelijke bestanden’ (dergelijke bestanden als terugverwijzend aanwijzend voornaamwoord naar ‘muziek, films en software’). In die zin is het uploaden van dat ‘torrentbestand’ (in de ruime zin van het woord, met de gelinkte data) illegaal vind ik. En net dat probeer ik nu en daarnet te zeggen met dergelijke bestanden. Ik heb het niet over het .torrent bestand in de letterlijke zin van het woord want dat is in feite gewoon een soort van fysieke URL.

Bijdrager
    KarelWillem
    hendrik op 26 juli 2013

…Waarom DVD’s kopen als het ook kan via internet onder de thuiskopieregeling?…

Mijn idee. Zelfs de volledige Disney-collectie is hier de deur uit.

Geen CD of DVD meer te vinden hier.

Bijdrager
    JohnLokerse

Is het niet zo dat je bij torrents ook (gedeeltelijk – tijdens downloaden van een torrent) upload?

Er zijn namelijk mensen die door het downloaden van torrents een boete van 200K hebben gehad.

Correct me if I’m wrong.

Sleutelbeheerder
    Night

Die verkochten de gedownloade bestanden toch door (op CD of DVD)?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    JohnLokerse op 26 juli 2013

Is het niet zo dat je bij torrents ook (gedeeltelijk – tijdens downloaden van een torrent) upload?

Er zijn namelijk mensen die door het downloaden van torrents een boete van 200K hebben gehad.

Correct me if I’m wrong.

Zoals ik in mijn post hierboven al zei: uploaden via een torrent cliënt is niet het uploaden wat men illegaal noemt. (Althans: niet in NL of B) Bij een torrent cliënt wordt er ge-upload omdat dit bij het P2P / Bittorrent internet protocol hoort. P2P is een technologie en als zodanig volkomen legaal. Je kunt het uploaden in de meeste torrent cliënt’s weliswaar uitzetten maar aan laten staan is niet illegaal. Natuurlijk zal men tijdens een rechtszaak beargumenteren dat je al dan niet bewust meehelpt aan het verspreiden van het materiaal en dat dit illegaal is. Maar dat is het punt niet. In Amerika is downloaden perse van beschermd materiaal illegaal en als je het gaat verspreiden dan zijn daar ook torenhoge boetes geëist die overigens totaal niet in overeenstemming zijn met de vermeende geleden schade. Hier in NL & B echter mag je films en muziek downloaden uit wat voor bron dan ook mits het voor privé doeleinden is en omdat er nergens staat dat dit niet mag via een torrent is het dus niet aan de orde dat een torrent cliënt ‘toevallig’ ook nog eens upload.
    Het enige wat niet mag is het origineel kopiëren (dat kan een gekochte of gedownloade DVD zijn) en deze op wat voor wijze dan ook verkopen/verspreiden c.q. uploaden. Hier in NL is nog nooit iemand veroordeeld omdat hij beschermd materiaal had gedownload voor prive doeleinden omdat dit onder de thuiskopieregeling valt.

Bijdrager
    Koning Frank
    JosCiv op 26 juli 2013

Hey iedereen!

hoe groot de kans is dat je gepakt wordt?

Dank u!

Hier heeft nog niemand op gereageerd, dus dan doe ik dat alvast maar.
    De kans dat je gepakt wordt is 0,0, politie zoekt namelijk niet actief naar torrent downloaders. Daarnaast is dat ook nog moeilijk vast te stellen (tenzij je provider meewerkt). Maar nee, ik heb nog nooit iemand in de benelux gehoord die is opgepakt voor het downloaden van een film of software.

Bijdrager
    iPrincess
    hendrik op 26 juli 2013

Verder kun je je afvragen hoe ‘illegaal’ het is om een TV serie van de jaren 60 te downloaden. Die serie heeft immers allang zijn geld opgebracht en wordt meestal ook niet meer uitgezonden.

In Nederland is het in ieder geval zo dat de auteursrechten 70 jaar nadat de maker overleden is komen te vervallen. Zijn er meerdere makers, dan geldt het overlijden van de langst levende en is de maker niet bekend, dan geldt 70 jaar na uitgave. Dus strikt genomen is iets uit de jaren 60 downloaden illegaal, omdat het nog maar vijftig jaar oud is.

Maar goed, ik ben verder ook niet heel bekend in deze materie, en op iedere regel is bijna wel weer een uitzondering te vinden in de wet, want auteursrechten kunnen ook overerfbaar zijn en dergelijke.

Bijdrager
    JohnLokerse

@Hendrik

Het uploaden, zowel onbewust als bewust, is strafbaar. Je biedt het tenslotte aan.

Tevens monitoren ISPs het upload verkeer en val je vanzelf door de mand.

Off-topic: Zou je voortaan je alinea’s willen scheiden met een witte regel? Leest wat makkelijker.;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    No_Name op 27 juli 2013
    JosCiv op 26 juli 2013

Hey iedereen!

Dank u!

Even lezen: ik zei dat al met zoveel woorden…

Bijdrager
    Koning Frank
    hendrik op 27 juli 2013
    No_Name op 27 juli 2013
    JosCiv op 26 juli 2013

Hey iedereen!

Dank u!

Even lezen: ik zei dat al met zoveel woorden…

tl;dr

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iPrincess op 27 juli 2013
    hendrik op 26 juli 2013

In Nederland is het in ieder geval zo dat de auteursrechten 70 jaar nadat de maker overleden is komen te vervallen.

Dat klopt, maar 99 van 100 TV series komen uit Amerika en daar zit het behoorlijk ingewikkeld in elkaar zoals je in deze grafiek kunt zien. En geen enkele consument gaat dat uitvissen als hij die serie wil downloaden. Bovendien: ‘de maker’ is in het geval van een film of TV serie geen persoon maar een filmmaatschappij en wanneer gaat die dood dan? Echt, er ligt niemand wakker van het downloaden van een 40-50 jaar oude TV serie…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 53)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.