10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Danim

Is speedtest.net betrouwbaar?

Als ik mijn download snelheid met speedtest.net test, kom ik op een snelheid van 12 mb/s terwijl een test met zowel Ziggo speedtest als UPC speedtest op 24 mb/s uitkomt. De upload snelheid komt in alle testen uit op 1.8 mb/s. Welke test geeft de juiste snelheid?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Speedtest.net gebruikt publieke servers voor hun testen. Dat betekent dat de test resultaten sterk kunnen variëren afhankelijk van server belasting, beschikbaar geheugen, en netwerk bandbreete aan hun kant. Hierdoor zijn de resultaten niet altijd betrouwbaar. Probeer op Speedtest.net eens een snelheidstest te doen met een andere server. Ziggo en UPC hiertegen gebruiken hun eigen servers, wat al een heel verschil kan leveren.

Bijdrager
    Danim

Server gewisseld van Hoofddorp naar Amsterdam en nu zijn de resultaten gelijk aan die van UPC en Ziggo.

Bijdrager
    Pieterr

Waarmee je dus ook ziet dat de daadwerkelijke snelheid die je behaalt afhankelijk is waarvandaan de data moeten komen. Er kan een stukje file/opgebroken zijn op de Internetsnelweg.

Bijdrager
    Yannes

Speedtest klopt altijd met Ziggo bij mij en ook aan ons Ziggo internet abbonement.

Bijdrager
    johnkeates

De tests van Ziggo en UPC kloppen nooit helemaal, om dat je altijd binnen hun netwerk blijft, bovendien kunnen ze het kunstmatig optimaliseren voor hun klanten. Verder moet je niet van de tests uit gaan om te zien hoe snel je verbinding is, dat kan je het beste in je modem controleren.

Speedtest.net is vrij betrouwbaar om dat het een realistische test voor je verbinding is, die niet kunstmatig beter gemaakt kan worden.

BBned heeft een nog betere test, je kan op hun speedtest site gewoon een bestand downloaden van 10, 100 of 1000MB en dan zie je dus hoe snel je zo een bestand dus kan downloaden. Dat is altijd nog realistischer dan een programma dat gewoon data heen en weer gooit.

Bijdrager
    nebilem

UPC accepteert die test gewoon hoor van speedtest.net. Ik heb ook een klacht ingediend en ze vonden het prima hebben niet aangeraden om een andere test te doen.

Bijdrager
    Vinhelper

Meestal doe ik een speedtest(.net) meerdere keren, wel 5 of 10 keer. Pak het gemiddelde en je weet de snelheid.

Ook het tijdstip van de dag kan uitmaken, bijv. ’s avonds is er vrijwel overal een piek in het dataverkeer.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Natuurlijk maakt het ook uit of je op een bedrade verbinding of op een draadloze zit…:grin:

Bijdrager
    daanclasener

En al zijn die testen van UPC en ziggo zonder aanpassingen maakt het
    Daar ook nog uit hoeveel internet verkeer er is, dus het licht er gewoon
    Aan of je het overdag of in de avond test. Overigens vind ik speedtest.net
    Wel betrouwbaar, altijd ongeveer dezelfde snelheid

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.