9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    polansky

Is 'sketch' een goed alternatief voor Illustrator?

Omdat ik illustrator eigenlijk weinig gebruik en straks niet geforceerd aan het clous model van Adobe wil vastzitten waarbij ik software enkel nog kan huren, zou ik graag willen weten of sketch een goed alternatief is voor Illustrator?

Kan deze bijvoorbeeld ook oude illustrator .ai bestanden inlezen?

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

Inactief
    Anoniem

De ontwikkelaar is mede-forumlid @mr_omvlee. Of hij nog actief is weet ik niet, maar je zou kunnen proberen om direct met hem contact op te nemen.

Bijdrager
    johnkeates

Of product <insert product> een goed alternatief voor Illustrator is hangt niet van die producten af, maar van jou. Wat gebruik jij binnen Illustrator?
    Wil je gewoon hier en daar wat SVG tekenigetjes maken? Of gebruik je alle functies en gebruik je graag Adobe-only features en binaire bestanden die niet met andere programma’s werken?

Bijdrager
    Koning Frank

probeer de trail?

Bijdrager
    Shmoo

Ligt er een beetje aan waar je hem voor wilt gebruiken..

Als webdesigner kun je hem prima gebruiken om mooie layouts te maken.
    En dan heb je voor 50,- een prima App

Bijdrager
    computer space

Blijf gewoon lekker Illustrator gebruiken. Dat programma kan amper meer dan in versie 3.1, dus van de upgrades in de cloud hoef je ook niet veel te verwachten bij Illustrator.
    Ik doe nog steeds alle vectorwerk in Freehand 10. Ik wilde destijds niet naar Illustrator. Draait nog steeds uitstekend in OSX. Wel grappig, programma werkt van oude 68040 bakken op OS9 tot nu dus op mijn Mini 2011. Enige handicap is de limiet van 32 tekens voor bestandsnamen omdat ie nog HFS compatible is.

Grappig: Pagemaker 7 en Freehand MX zijn nog wel normaal te koop. Ben benieuwd of die nu weer meer verkopen. Nu Apple ook Snow Leopard Server voor 18 euro verkoopt, is het bijna makkelijker om de oude meuk te gebruiken dan de nieuwe (Pagemaker is wel heel oud, wellicht kan het meeste daarvan ook in MX). Met MX heb je een mooie alround design-suite voor een goede all-in prijs, werkt op 10.6 of Windows 8, en is beter dan de meeste wannabe producten als Inkscape etc.

Bijdrager
    computer space

Ouch,
    Even mee gespeeld. Ziet er smooth uit, maar oef….
    Modificatietoetsen laten de cursor niet veranderen, geen idee wat je dus doet
    Masks hebben magisch effect op alles wat er onder EN erboven ligt, tenzij je gaat groeperen.
    Geneste objecten aanpassen, erg vaag.
    Grid OP objecten, kan niet eronder
    Alle objecten zijn direct lagen. Beetje complexe tekening wordt puinhoop.
    Geen objecten als grid in te stellen
    Geen clone optie (dupliceren op zelfde plek)
    Geen option drag voor dupliceren
    Moelijk objecten selecteren
    Geen triangle connectors (maar die heeft Illustrator ook niet), mijn meest gebruikte verbindingspunt!
    Geen zoom-all (na toevoegen van een canvas en optie “center canvas”, vreemde naam, het is een zoomfunctie, krijg je ongeveer de command-0 optie van de andere designpakketten)
    Geen CMYK
    Geen kleurprofielen
    Geen import/export van EPS/AI (wordt gebitmapped)
    Geen units (cm,mm,inches)
    Kerning van letters in pixels ABSOLUUT. Verander je lettergrootte dan blijft de extra tussenruimte hetzelfde en wordt dus relatief groter of kleiner.
    Geen optie links-rechts voor kerning
    Kerning alleen na selectie meerdere letters, terwijl het effect heeft op de tussenruimte NA deze letters. Niet op de plek van de cursor dus.

Geen Illustrator alternatief dus IMO.

Bijdrager
    Shmoo

Ja @computer space daarom kost het ook maar 45,- en Illy 899,- ?

Zoals al eerder gezegd het ligt eraan wat je er mee wilt doen.

Bijdrager
    computer space

Kun je illustrator nog kopen dan? Ik zie het enkel nog te huur.
    Freehand MX voor 399$ is nu zo gek nog niet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.