21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    vogel

Is schone installatie hetzelfde als archiveer en installeer?

Ik kan dit ff niet zo snel vinden met de zoekfunctie, maar eigenlijk is dit al de hele vraag. Ik ga morgen Tiger d’r op pleuren en lees dat een archiveer en installeer aan te raden is. Is dat hetzelfde als een schone installatie en blijft Panther er dan alsnog op staan? En kan ik Panther makkelijk eraf kieperen als alles goed werkt? Ik heb dit dus in vijf jaar maccen nog nooit gedaan.

Bijdrager
    vic

http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=1114

bij schoon installeren ben je wel alles kwijt…maar is de boel ook wel eens opgeruimd… als je makkelijk kan backuppen zou ik een schone installatie aanraden…

Bijdrager
    vogel
    ”MacOSX.nl”

2 Archive and Install
    Bij deze variant wordt eerst het oude systeem apart gezet in de folder ‘previous system’. Vervolgens wordt er een geheel nieuw Panther systeem geinstalleerd. Je kunt wel aangeven dat je de users (accounts) van het oude systeem wilt meenemen naar Panther. Dat zorgt ervoor dat je geen documenten verliest.

@Vic
    , ik kan me vergissen maar dit is toch de aloude schone installatie, zoals die ging bij OS 9? Erase and install lijkt meer op een simpele formatteer en installeer.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Niet als je voor de optie kiest om je oude instellingen mee te nemen naar Tiger.

Bijdrager
    vogel

Okee, dat is handig! Waar zit het ouwe systeem dan straks?

Moderator
    unSOUND

Lees die post eens die jij net zelf quotte… maar nu langzaam.:wink:

Bijdrager
    vogel

Okee dan. Sorry hoor, ben er ff niet bij met m’n warhoofd. :) Als ik het goed begrijp kan ik aanvinken dat m’n instellingen behouden blijven, gaat m’n account over naar Tiger, komen m’n documenten en bibliotheken ook in Tiger terecht en komt Panther kaal in previous system te staan, toch?

Moderator
    unSOUND
    ”vogel”

ben er ff niet bij met m’n warhoofd.

Is het wel slim om met een warrig hoofd OS X te gaan installeren ?

Eerst een bakkie koffie wellicht ?

:D

Bijdrager
    vogel

Ja, daar word je relaxed van. :wink:
    Moet nu eerst een strontvervelend formulier invullen en allerlei bijlagen erbij maken, vandaar dat warrige hoofd. Morgen heb ik alle tijd voor m’n Macje.

Bijdrager
    michelvdb

Leuk hé die begripsverwarring? Ik had het bij de overstap ook even moeilijk mee.

Wat in OS 9 en ouder ‘Schone installatie’ heet is in OS X ‘Archiveer en installeer’ geworden. Over Apple’s consistentie gesproken…? Beide installeren een nieuwe systeem en laten de gebruikersinstellingen verder ongemoeid.

Wat de meesten nu in OS X met een ‘schone installatie’ bedoelen komt neer op ‘Wis de harde schijf en installeer’.

Bijdrager
    vogel

Jaaaja…
    Ik weet in ieder geval nu wat me te doen staat.

Bijdrager
    apple freak

schone installatie –> gewoon hd formatteren en tiger installeren.
    Archiveer en installeer –> je hele panther systeem word opgeslagen op /macintosh HD/vorige systemen/
    Toen ik dat deed kwam op een of andere manier al mijn programma’s wel gewoon over. Maar de rest niet, muziek enz.
    Update lijkt mij logisch –> updaten van je systeem alles mee nemen instellingen bestanden enz.

Bijdrager
    jafolkers

Ik heb de werk bij optie gedaan en alles draait als een tierelier.

Bijdrager
    J00ST

Ik moet Tiger nog steeds installeren, maar geen idee welke optie ik moet kiezen.
    Als ik nou voor bijwerken kies staan dan al mijn mailtjes nog gewoon in Mail?
    Word toch eens tijd dat ik over ga op Tiger, maar ben echt bang dat ik straks dingen mis of dat
    iets niet meer werkt :?

Bijdrager
    jafolkers

Daarom heb ik de werk bij optie genomen en alle programma’s deden het nog.
    Ook alle mail enzo blijft dan gewoon behouden.

Bijdrager
    vogel
    ”J00ST”

Ik moet Tiger nog steeds installeren, maar geen idee welke optie ik moet kiezen.
    Als ik nou voor bijwerken kies staan dan al mijn mailtjes nog gewoon in Mail?
    Word toch eens tijd dat ik over ga op Tiger, maar ben echt bang dat ik straks dingen mis of dat
    iets niet meer werkt :?

Kies “archiveer en installeer” en zorg ervoor dat er een vinkje staat bij “behoud gebruikersaccounts” (of zoiets dergelijks, er is maar een optie). Al je informatie blijft bewaard en wordt in Tiger geplaatst. Je Panther wordt in een foldertje gezet, dat “vorig systeem” heet. Als Tiger probleemloos werkt dan kan je die wegflikkeren. Is hier inmiddels gebeurd. 8)

Bijdrager
    J00ST

Tis gelukt!:P

Bijdrager
    vogel

Makkie toch? :)

Bijdrager
    Almerrrrr

ik heb bij meerdere mac`s archive and install gedaan werkt altijd prima moet alleen een bestandje voor adobe cs verplaatsen maar verder werkt alles altijd prima bij mij.

ik wacht altijd een paar dagen om te kijken of alles goed werk en dan gaat de map previous system gewoon het mandje in.

ook je mails komen dan gewoon weer in de juiste mappen te staan.

Bijdrager
    J00ST
    ”vogel”

Makkie toch? :)

Zeker!
    Alleen wat me meteen opviel waren die afzichtelijke knoppen in Mail :sealed:
    Maarja, opstarten gaat weer zonder problemen dus ik mag eigenlijk niet zeuren. :)

Bijdrager
    J00ST
    ”Almer”

ik heb bij meerdere mac`s archive and install gedaan werkt altijd prima moet alleen een bestandje voor adobe cs verplaatsen maar verder werkt alles altijd prima bij mij.

ik wacht altijd een paar dagen om te kijken of alles goed werk en dan gaat de map previous system gewoon het mandje in.

ook je mails komen dan gewoon weer in de juiste mappen te staan.

Bij mij werkt alles van Adobe gewoon :)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.