10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ossccar

Is opslag in the cloud echt de enige weg bij apple in de toekomst? van macworld

Apple’s clouddienst iCloud is nauw geïntegreerd in OS X Mountain Lion. Zo stelt OS X automatisch voor nieuwe bestanden in iCloud op te slaan. Wil jij echter geen gebruik maken van iCloud of niet al je documenten in de clouddienst slaan? Dan kan deze nieuwe feature flink vervelend zijn. Met een paar simpele stappen kan je er echter voor zorgen dat OS X bestanden niet langer automatisch in iCloud probeert op te slaan.

De manier waarop je bestanden opslaat is in OS X Mountain Lion veranderd. Voorheen kreeg je direct een venster te zien waarin je kon aangeven op welke locatie je een bestand wilde opslaan. OS X stelde hierbij voor het bestand op te slaan in de map waar jij ook het vorige bestand hebt opgeslagen. Deze werkwijze is in OS X Mountain Lion op de schop gegaan. OS X Mountain Lion stelt standaard voor bestanden in iCloud op te slaan en toont niet direct andere mappen. Apple wil je hiermee uiteraard motiveren zoveel mogelijk gebruik te maken van iCloud.

Bestanden op je Mac opslaan
    Wil je het bestand toch ergens anders opslaan? Dan kan je op de locatie klikken om een lijst te bekijken met de mappen die jij het meest gebruikt. Wil je map op een ‘exotische’ locatie opslaan? Dan moet je eerst op het pijltje naast de bestandsnaam klikken om door je Mac te kunnen bladeren. De nieuwe werkwijze wordt in nagenoeg alle apps die ondersteuning bieden voor iCloud gehanteerd. Denk hierbij aan apps van Apple zoals Teksteditor, Voorvertoning en Pages, maar ook aan Office for Mac van Microsoft.

OS X Mountain Lion stelt standaard voor bestanden op te slaan in iCloud
    Maak jij echter helemaal geen gebruik van iCloud of wil je niet alle bestanden die je maakt opslaan in Apple’s clouddienst? Dan moet je continu een andere map selecteren, waardoor de nieuwe werkwijze flink vervelend kan zijn. Een anonieme tipgever heeft echter een handige tip die uitkomst kan bieden. Door slechts enkele stappen uit te voeren is het mogelijk OS X niet langer voor te laten stellen documenten in iCloud op te slaan en je de mogelijkheid te laten bieden direct zelf een locatie te kiezen.

Ouderwetse werkwijze herstellen
    Je kunt de ouderwetse werkwijze herstellen door gebruik te maken van de Terminal op je Mac. Open allereerst de map Programma’s in het dock of via de Finder. Ga naar de map Hulpprogramma’s. Open vervolgens de app Terminal, die herkenbaar is aan een zwart icoon met de tekens >_. De Terminal is een tool waarmee je op de Mac allerlei acties uit kunt laten voeren of wijzigingen kunt doorvoeren door commando’s in te voeren. De commando’s die je moet invoeren zijn vaak ingewikkeld en lang. Gelukkig is het mogelijk de commando simpelweg in de Terminal te kopiëren, wat voorkomt dat je typefouten maakt.

Kopieer de volgende regel in de Terminal om te zorgen dat OS X je direct een locatie laat kiezen bij het opslaan van bestanden:

defaults write NSGlobalDomain NSDocumentSaveNewDocumentsToCloud -bool false

Druk op de Enter-toets om je invoer te bevestigen. De Terminal geeft geen enkele reactie en lijkt dus geen actie te ondernemen. Start daarom de app Teksteditor via de map Programma’s om te controleren of wijziging goed is doorgevoerd. Heb jij Teksteditor al open staan? Sluit de app dan volledig af en start deze opnieuw op. Open een nieuw document door in de menubalk het menu Archief te selecteren en de optie Nieuw te kiezen. Sla het document vervolgens op door via het menu Archief op de optie Bewaar te klikken. Teksteditor biedt je nu direct de mogelijkheid aan te geven op welke locatie je het bestand wilt opslaan.

Na de wijziging kan je weer direct aangeven waar je bestanden wilt opslaan
    Bestanden weer automatisch opslaan in iCloud
    Wil je de wijziging weer ongedaan maken en OS X dus weer automatisch voor laten stellen bestanden op te slaan in iCloud? Ook dit kan via de Terminal. Start dus opnieuw de app Terminal via de map Hulpprogramma’s in de map Programma’s. Kopieer nu de onderstaande regel in de Terminal om de wijziging ongedaan te maken:

defaults write NSGlobalDomain NSDocumentSaveNewDocumentsToCloud -bool true

De Terminal geeft opnieuw geen enkele reactie, maar maakt de wijziging wel ongedaan. OS X stelt nu dus weer standaard voor bestanden op te slaan in iCloud.

Dan ben ik echt apple af.

groet

Bijdrager
    SunKeeper

Waar komt deze tekst vandaan? Lijkt me wel aardig om even de bron te vermelden (met linkje) zodat we weten wie we kunnen bedanken.
    En dan zijn de geldende huisregels hier ook weer in overeenstemming.;)

Bijdrager
    Haike

Misschien ontgaat mij iets, maar zonder dat ik in de terminal ben gaan sleutelen, ben ik ff gaan testen door 2x een Word document aan te maken.

Het eerste testdocument dat ik dat wegschrijf via “opslaan als” geeft mijn mac als eerste mogelijkheid gewoon mijn thuismap, en de mappen die daar weer in staan.

Bij het tweede testdocument idem, een optie om het weg te schrijven in de cloud kom ik niet eens tegen. Nou heb ik wel in de systeemvoorkeuren de cloud optie uitgeschakeld, die is daar dus niet eens zichtbaar. Kan dat van invloed zijn?

Moderator
    Night

@ Haike: Probeer hetzelfde dan maar eens met een TextEdit documentje…

Bijdrager
    Shmoo

:D

Word = Microsoft dus standard geen iCloud toegang.
    Teksteditor en de rest van de kermis = Apple dus standard iCloud toegang.

Bijdrager
    Haike

In de tekst staat ook dat het voor office geldt: Denk hierbij aan apps van Apple zoals Teksteditor, Voorvertoning en Pages, maar ook aan Office for Mac van Microsoft.

Maar ik zal het ook ff testen textedit…

Edit het resultaat is positief. Er wordt op de ouderwetse manier gevraagd waar ik het wil opslaan, en geen suggestie gegeven of als eerste optie, dat ik dat in de cloud moet doen.

Bij het tweede tekst document gemaakt in textedit stelt hij exact dezelfde plek voor, als waar het eerst doc is opgeslagen. Dat is dus gewoon de vertrouwde methode, bij mijn weten.

Nou wil ik met deze test helemaal niet aantonen dat bovenstaande tekst onzin is, en ik kan me goed voorstellen dat apple dat dolgraag wil, dat van die cloud, (ik niet) maar ik draai toch echt op ML. Misschien is het toekomst muziek, en gaat het nog gebeuren. Op het moment van dit schrijven is de realiteit op mijn MBP, dat ik niet als eerste keuze krijg aangeboden dat ik het in de cloud moet opslaan.

Misschien heeft het verwijderen van de icloud knop in de systeemvoorkeuren dan toch zin…. als het bij jullie allemaal wel zo gaat als boven beschreven.

Bijdrager
    mtersteege

Omslachtig hoor, als je in systeemvoorkeuren, icloud het vinkje weghaalt bij “Documents en Gegevens” sla je default op je HD op.

Of als je bij het openen kiest “Op mijn Mac” wordt dit gewoon onthouden….Ook na het afsluiten van bv texteditor.

Dus waarom in de terminal klooien? of mis ik iets?

Bijdrager
    Kobes

Echt, wat een overdreven en onzinnig artikel. Ik heb het vinkje, zoals mtersteege suggereert, niet omgezet (het staat dus aan) en ieder programma stelt als opslaan-locatie mijn harddisk voor.
    Het driehoekje voor uitklappen moet zo ongeveer iedereen gebruiken, want de ‘standaardmappen’ zijn zo beperkt dat ik nog geen mensen ben tegengekomen waarbij dat voldoet. Vanaf dan geldt:
    Ja, de eerste keer kun je geloof ik de keuze maken en als ik Teksteditor vanuit 0 opstart bestaat er een ‘icloud’ knop in het venster die NIET is geselecteerd (bij mij, dit zou per app wellicht 1x nodig zijn om te kiezen). Ik moet best wel wat moeite doen om in iCloud op te slaan en als ik eenmaal ‘Nieuw document’ heb gekozen met de functie “Op mijn Mac” als selectie dan is later je bedenken voor iCloud zelfs niet normaal mogelijk.

In mijn ogen dus complete FUD. Zodra je per programma 1 keer hebt gekozen blijft je Mac daar bij (geen idee over Mavericks natuurlijk). Dus ze proberen je een beetje te pushen (of hun nieuwe functie bekend te maken, anders heeft werkelijk niemand een idee van het bestaan, maar dit kun je zeker pushen noemen), maar je blijft zelf in controle (voorlopig).

Bijdrager
    mtersteege

Ik heb het vinkje ook aanstaan, want soms wil ik documenten op iCloud zetten ivm met iPhone en iPad. Via de titel in het document kun je het daarna nog verplaatsen van HD naar iCloud en van iCloud naar HD. Ook ik snap het nut van dit artikel niet.

Als je het vinkte uitzet, dan schakel je de gehele iCloud mogelijkheid uit in de App’s die dit ondersteunen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.