29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    lhleb

Is mijn MacBook Pro overleden?

Is mijn MacBook Pro overleden? Opstarten werkt niet meer. Als ik ‘m aanzet, verschijnt na verloop van tijd de ‘map met het vraagteken’ in beeld. Opstarten met de installatie-cd/dvd (whatever) in de drive werkt ook niet. Zelfs niet als ik C of D (voor hardwaretest) ingedrukt houd. Zonder installatie-cd de C start mijn laptop ook niet op…

Het enige waar mijn MBP (maart 2008) nog op lijkt te reageren is de NVRAM-reset (CMD, Option, P+R).

Wat is er (mogelijk) mis met mijn laptop? Is er nog iets dat ik mogelijk kan doen? Er staan foto’s op mijn MacBook en mijn overleden vriend…

Bijdrager
    Yggdrasil

Hoi,

Misschien eerst even de zoekfunctie rechtsboven gebruiken, onderstaande topics behandelen jouw vraag én geven ook een oplossing:

http://www.onemorething.nl/community/topic/map-met-vraagteken-na-opstart
    http://www.onemorething.nl/community/topic/map-met-vraagteken-bij-opstarten-macbook
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-opstartproblemen

Zelf biedt Apple ook een oplossing voor jouw probleem:
    http://support.apple.com/kb/TS1440?viewlocale=nl_NL

Alvast succes, met de tip van Apple zou je probleem opgelost moeten raken. Het vraagteken verschijnt immers op het moment dat jouw Mac de opstartschijf niet kan vinden.

Bijdrager
    joeyvdpoel

Het mapje met de vraagteken duid, zo even uit mijn hoofd, er op dat je MBP het OS niet kan vinden.

Het feit dat je niet kan opstarten met de CD belooft niet veel goeds ben ik bang. Het enige wat je kan doen is deze stappen proberen: http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    lhleb

Zojuist is het dan toch gelukt om middels de installatie-cd/dvd de installatieprocedure te starten. Die is mislukt. Ik ben er behoorlijk ziek van. Is het wel mogelijk om (heel belangrijke) bestanden alsnog veilig te stellen op één of andere manier?

Bijdrager
    joeyvdpoel

Wat gaf de installatie aan als fout? Misschien kan je via de installatie-dvd je HD controleren op fouten?

Als je een ander Mac heb en een FireWire kabel dan kan je in Target Disk mode opstarten. Dan maak je van je MBP een peper dure externe HD.

Bijdrager
    lhleb
    joeyvdpoel op 12 januari 2011

Wat gaf de installatie aan als fout? Misschien kan je via de installatie-dvd je HD controleren op fouten?

Als je een ander Mac heb en een FireWire kabel dan kan je in Target Disk mode opstarten. Dan maak je van je MBP een peper dure externe HD.

Ik heb een andere Mac en een FireWire kabel. Dat laatste kan ik sowieso proberen.

Over de installatie. Het controleren van mijn cd/dvd duurde echt heel erg lang. Ik ben de precieze foutmelding vergeten, maar het kwam er in ieder geval op neer dat er ‘iets’ mis is met de HDD.

Bijdrager
    strigoi

Klinkt als een defecte harde schijf. Zoals joeyvdpoel aangeeft probeer opstarten als Target Disk. Computers met elkaar verbinden via Firewire. De MacBook Pro opstarten en tijdens het opstarten de letter ‘T’ ingedrukt houden. Zorg dat de mac waaraan deze verbonden wordt aan staat. Succes!

Bijdrager
    broodplank

Idd defecte hardeschijf. ik had hetzelfde. ga via de installatie CD anders naar schijfhulpprogramma en kijk of daar je HDD nog staat.

Bijdrager
    Vinhelper

Als je de bestanden wilt behouden, dan meteen in Target-disk-modus en je thuismap kopiëren.

Daarna pas verder met het herstel.

Geblokkeerd
    Anoniem
    lhleb op 12 januari 2011

Zojuist is het dan toch gelukt om middels de installatie-cd/dvd de installatieprocedure te starten. Die is mislukt. Ik ben er behoorlijk ziek van. Is het wel mogelijk om (heel belangrijke) bestanden alsnog veilig te stellen op één of andere manier?

Die staan natuurlijk op de backup die je netjes elke week/maand maakt!

Oh wacht…:(

Dan blijft over de eerder genoemde “target disk mode” en een gebed aan de god-van-jouw-keuze in de hoop dat je bestanden nog te kopieren zijn.

Bijdrager
    ChrisMax

Dit klinkt niet zo best. Ik heb hetzelfde model en hoop niet dat ik de komende tijd dit zelfde ‘grapje’ mag mee gaan maken.. Zit ik niet echt op te wachten! Hoe kan je HDD kapot gaan, ouderdom, of kan dit van alles zijn?

Bijdrager
    Afroman
    Vinhelper op 12 januari 2011

Als je de bestanden wilt behouden, dan meteen in Target-disk-modus en je thuismap kopiëren.

Daarna pas verder met het herstel.

Als je harddisk naar de filistijnen is ben je wel mooi de zak hoor.

Bijdrager
    ChrisMax

Je kan toch je harddisk vervangen? Ik hoop dat het lukt met de Target-Disk-Modus. Toch lees ik dit probleem wel vaker dat de harddisk zomaar kapot kan gaan en vrij weinig aan te doen is. En daarom is een TM backup erg belangrijk!

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet per se TimeMachine hoor, het mag ook wat anders zijn.

Wij doen:
    * Het gratis CrashPlan voor dagelijkse, incremental backups.
    * Maandelijks een disk image maken voor een snelle herinstallatie

ZOLANG JE MAAR BACKUPS MAAKT!:)

Bijdrager
    lhleb

Ik weet net. Ik weet het.

Ga het zometeen met Firewire proberen. Hopelijk lukt het…

Bijdrager
    joeyvdpoel
    ChrisMax op 12 januari 2011

Dit klinkt niet zo best. Ik heb hetzelfde model en hoop niet dat ik de komende tijd dit zelfde \’grapje\’ mag mee gaan maken.. Zit ik niet echt op te wachten! Hoe kan je HDD kapot gaan, ouderdom, of kan dit van alles zijn?

Een HDD verslijt tijdens gebruik. Echter hoort ie pas naar een jaar of 5 defecten te vertonen. Wat het proces kan versnellen, vooral bij laptops, is schokken en stoten. Dus als je een klasgenootje naast aan het bureau zit te drummen is ie in feit je HDD aan het slopen.

Bijdrager
    strigoi

@joeyvdpoel – Tsja dat is de ellende met elektronica. Je kan er gewoon niet vanuit gaan dat een schijf de 5 jaar probleemloos volmaakt. Ik heb een 7 jaar oude iPod Clickwheel die het nog steeds goed doet, zelfs naar een paar keer ‘stuiteren’. Daarentegen heeft mijn Lacie Quadra externeschijf, die altijd keurig op een vaste plek heeft gestaan en zich profileert als hoogwaardige desktop (werk)schijf, na een kleine 2 jaar de geest gegeven. Er is gewoon geen pijl op te trekken.

Bijdrager
    joeyvdpoel
    strigoi op 12 januari 2011

@joeyvdpoel – Tsja dat is de ellende met elektronica. Je kan er gewoon niet vanuit gaan dat een schijf de 5 jaar probleemloos volmaakt. Ik heb een 7 jaar oude iPod Clickwheel die het nog steeds goed doet, zelfs naar een paar keer \’stuiteren\’. Daarentegen heeft mijn Lacie Quadra externeschijf, die altijd keurig op een vaste plek heeft gestaan en zich profileert als hoogwaardige desktop (werk)schijf, na een kleine 2 jaar de geest gegeven. Er is gewoon geen pijl op te trekken.

Vandaar dat goed gebruik van je HDD erg belangrijk is. Je iPod en je MBP zijn beschermt tegen grote schokken doormidden van Sudden Motion Sensor. Echter kleine vibiraties zijn dodelijk. Als een externe HDD lichtjes vibireerd dan is het eigenlijk niet goed en zal die met moeite zijn levensverwachting voldoen.

In iedergeval ben ik zo klaar met die HDD’s dat ik met m’n nieuwe MBP een SSD heb gekozen.

Geblokkeerd
    Anoniem

… die helaas sneller slijt onder normaal gebruik:)

Maar hij kan wel tegen een paar klappen!

Bijdrager
    Vinhelper

De meningen verschillen sterk over dit onderwerp. (zelfs onder het personeel van Google, kun je nagaan)

Wat ook vaak wordt gezegd is het vaak aan- en uitzetten van harde schijven. Dat veroorzaakt op de lange duur (extra) schade.

Bijdrager
    joeyvdpoel
    cailin op 12 januari 2011

… die helaas sneller slijt onder normaal gebruik:)

Maar hij kan wel tegen een paar klappen!

Toen ik 1,5 jaar geleden deze optie onderzoek zou mijn SSD pas versleten zijn tegen de tijd dat ik een nieuwe heup nodig heb:wink: dus valt wel mee denk ik zo. Ik ben blij als die zonder problemen 5 jaar haal, dan wordt het heel nodig tijd voor een nieuwe Apple :yum:

Kijk niets is heilig, maar zeker in mijn MBP is SSD echt de betere optie het is alleen flink duurder (ten minste toen).

Bijdrager
    lhleb

Het is gelukt! Met de MBP van mijn vriendin is het me gelukt om mijn belangrijkste foto’s en bestanden te redden via Firewire. Ik heb mijn laptop verbonden met een FW-kabel (800<>400) aan de computer van mijn vriendin en háár laptop doelcomputer gemaakt. Vervolgens mijn eigen MBP opgestart, Alt ingehouden en haar laptop als doelvolume (?) gekozen.

Via Finder heb ik mijn Harde schijf succesvol benaderd en bestanden kunnen veiligstellen. Uiteindelijk heb ik wel mijn HDD moeten formatteren en de OS opnieuw geinstalleerd.

Geblokkeerd
    Anoniem

Je had natuurlijk ook jou laptop in targetmode kunnen booten en’m gewoon als harde schijf aan die van je vriendin hangen. Maar goed, het heeft gewerkt:)

En nu voortaan wel backups maken heh?

Bijdrager
    lhleb
    cailin op 13 januari 2011

Je had natuurlijk ook jou laptop in targetmode kunnen booten en\’m gewoon als harde schijf aan die van je vriendin hangen. Maar goed, het heeft gewerkt:)

En nu voortaan wel backups maken heh?
    Dat heb ik geprobeerd, maar is niet gelukt…

… aan back-uppen wordt voortaan gedacht:lol:

Bijdrager
    joeyvdpoel

Ben blij dat het goed is gekomen. En ja back-ups worden zo onderschat totdat het fout gaat, maar wees gerust je bent niet de eerste die het de harde manier leer:wink:

btw jou methode was ik niet eens bekent mee, heb ik weer wat geleerd vandaag:lol:

Bijdrager
    lhleb

Dankzij de klantenservice. Kudo’s voor Thomas:lol:

Bijdrager
    lhleb

Mijn MBP heeft wederom kuren, ditmaal van minder ernstige aard.

Edit: :thumbsup::thumbsdown: Al opgelost. Geduld is een schone zaak…

Bijdrager
    bartje

nieuwe accu?

Bijdrager
    lhleb

Ik wacht op nieuwe MBP (met hopelijk goedkopere SSD?), dus ga niet meer investeren in deze laptop.

Als het de IT’er in de MacHouse toen gelukt is, moet het nu toch ook kunnen? :slant:

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.