16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    CasperB

Is mijn iMac out of RAM?

Beste allemaal,

In eerdere versies van OSX kon je, als ik het goed kan herinneren via “Activiteitenweergave” een beeld krijgen of je nog genoeg RAM geheugen had om je mac goed te laten draaien. Dat kon je aan een diagram herkennen, wanneer het groene gedeelte een behoorlijk deel van het diagram innam. Maar sinds Yosemite is dit anders geworden. Hoe kan ik nu zien of ik nog genoeg RAM heb om programma’s zoals Photoshop stabiel te laten draaien?

Met vriendelijke groet,
    Casper

Bijdrager
    makasa

Wat bedoel je met stabiel? Ik heb een 2007 iMac met 4 Gb die Photoshop CC draait. Duurt allemaal wat langer maar verder geen problemen.

Bijdrager
    Jeddes

Zal allemaal wat langzamer gaan idd.
    Kijk hier, een hele thread over je vraag
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1811480

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    CasperB op 24 april 2015

Hoe kan ik nu zien of ik nog genoeg RAM heb om programma’s zoals Photoshop stabiel te laten draaien?

Kijk naar de grafiek met geheugendruk:

Is die groen dan heb je genoeg geheugen, is hij rood dan heb je eigenlijk te weinig voor wat je op dat moment allemaal open hebt staan.

Bijdrager
    Brombeer

Die groene taartpunt in Activiteitenweergave was eigenlijk je geheugenoverschot, want dat werd niet gebruikt.
    En die geheugendruk zoals in de afbeelding hierboven zit alweer vrij hoog in het groen, ietsje meer en het wordt al geel of oranje.

Bijdrager
    Shmoo
    Jakko op 24 april 2015
    CasperB op 24 april 2015

Hoe kan ik nu zien of ik nog genoeg RAM heb om programma’s zoals Photoshop stabiel te laten draaien?

Kijk naar de grafiek met geheugendruk:

Is die groen dan heb je genoeg geheugen, is hij rood dan heb je eigenlijk te weinig voor wat je op dat moment allemaal open hebt staan.

Dat vind ik toch ook nog best wel een kritiek plaatje als je je bedenkt dat er 16GB in die machine zit en het groene gedeelte vrij hoog staat. Ik heb het gevoel alsof dat groene elk moment naar oranje kan gaan in dat plaatje. Kijk ook eens hoeveel swap en gecomprimeerde data jij hebt.

Dit is mijn voorbeeld en ik heb voor mijn doen extreem veel apps open staan, niet allemaal tegelijk mee bezig maar ze staan wel open in ruststand.
    – Affinity Designer
    – Pixelmator
    – Sketch
    – Coda
    – Mamp
    – Safari
    – Dropbox
    – Unibox

En bij mij is het groene gedeelte veel lager. Nu moet ik wel zeggen dat sinds de laatste OS X update 10.4 lijkt het geheugen weer een stukje beter te werken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    The Jesus

Is dit niet gewoon een oude Windowsangst? Je druk maken over geheugen?

Bijdrager
    fred44nl
    The op 24 april 2015

het kan geen kwaad om er 1x / jaar naar te kijken:)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je systeem echt geen RAM meer open heeft en geen swap kan gebruiken krijg je deze melding:

Zolang je dat niet ziet kan je in principe gewoon werken. Volgens mij moest je ‘vroeger’ trouwen naar de verhouding tussen de page ins en outs kijken. Als je meer page outs had had je mee werkgeheugen nodig of zoiets. Maar het aantal page in/outs wordt al een paar versies niet meer weergeven.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 24 april 2015
    Jakko op 24 april 2015

Dat vind ik toch ook nog best wel een kritiek plaatje als je je bedenkt dat er 16GB in die machine zit en het groene gedeelte vrij hoog staat. Ik heb het gevoel alsof dat groene elk moment naar oranje kan gaan in dat plaatje. Kijk ook eens hoeveel swap en gecomprimeerde data jij hebt.

Ik zie niks dat ik niet zo’n beetje altijd zie wanneer ik naar dat grafiekje kijk (wat niet erg vaak is, zal ik erbij zeggen). Toen ik die afbeelding vanochtend maakte had als ik het me goed herinner het volgende openstaan:

• Mail
    • Safari met enkele tientallen tabbladen open verspreid over een stuk of twintig vensters (ja, ik weet het … )
    • Pages (’09) met een stuk of vijf documenten
    • InDesign met vier documenten
    • Numbers ’09 met een grote spreadsheet
    • Numbers 2 met een nog veel grotere spreadsheet
    • iTunes

En natuurlijk het spul dat op de achtergrond draait.

The op 24 april 2015

Waarschijnlijk wel. Ik kijk er eigenlijk nooit naar om, want met al het bovenstaande open voelt m’n computer niet langzamer aan dan hij doet wanneer er eigenlijk niks openstaat. De enige keer dat ik dat grafiekje echt nodig had was toen er één of ander programma met een geheugenlek stond te draaien, dat 19 GB wilde hebben … tja, toen stond het grafiekje tot bovenaan en was het rood.

Waffle op 24 april 2015

Zolang je dat niet ziet kan je in principe gewoon werken.

Nou, nee, want dat kreeg ik dus niet te zien toen met dat geheugenlek, maar te werken was er amper met de computer totdat ik het betreffende programma stopte via de Activiteitenweergave. Daarna deed hij het weer als vanouds.

Waffle op 24 april 2015

Volgens mij moest je ‘vroeger’ trouwen naar de verhouding tussen de page ins en outs kijken. Als je meer page outs had had je mee werkgeheugen nodig of zoiets.

Een „page in” is wanneer de computer gegevens naar het virtuele geheugen schrijft, een „page out” is dat hij daar gegevens uithaalt. Hoeveel daarnaar geschreven wordt maakt niet echt uit, maar omdat virtueel geheugen op de harde schijf staat in plaats van in RAM-chips is dat veel langzamer; wordt (werd?) de boel beduidend langzamer als er úít dat geheugen gelezen moe(s)t worden. Daarom was de verhouding page in-page out belangrijk: veel meer page ins dan page outs is geen probleem, maar klom het aantal page outs naar het aantal page ins, dan had je meer geheugen nodig.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    Jakko op 24 april 2015
    Waffle op 24 april 2015

Zolang je dat niet ziet kan je in principe gewoon werken.

Nou, nee, want dat kreeg ik dus niet te zien toen met dat geheugenlek, maar te werken was er amper met de computer totdat ik het betreffende programma stopte via de Activiteitenweergave. Daarna deed hij het weer als vanouds.

Er staat “in principe” hé?:wink:

Immers kon je ook nog “werken”, al dan niet zoals normaal natuurlijk. Pas als je het dialoogvenster uit mijn vorige post hier ziet staat alles op pauze; dan pas kan het systeem echt helemaal niets meer. Op dat moment moet je óf applicaties afsluiten, óf je hele systeem geforceerd opnieuw opstarten en hopen dat het programma wat zichzelf zo veel geheugen toe-eigende niet weer automatisch opstart. Zolang je genoeg vrije schijfruimte hebt voor de (flinke) resulterende swap file(s) zal je dit venster niet zo snel te zien krijgen. Maar dat maakt het niet minder vervelend natuurlijk.

Nu dat dat hele verhaal over page in en outs weer is aangehaald moest ik ineens aan unSOUND’s geheugen-topic denken. Wellicht is het handig om deze discussie daarheen te verplaatsen om de wildgroei van topics over Macs en werkgeheugen tegen te gaan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    CasperB

Ik heb maar een minimum aantal keer het dialoogvenster van forceer stoppen gekregen. Hierbij tevens nog een screenshot van mijn CPU gebruik, m

Momenteel draai ik Photoshop, Sublieme Text, Chrome, Mail en Safari.

Bijdrager
    koen
    Shmoo op 24 april 2015

Nu moet ik wel zeggen dat sinds de laatste OS X update 10.4 lijkt het geheugen weer een stukje beter te werken.

Bedoel je de 10.10.4 beta?

Bijdrager
    CasperB

Tevens hierbij mijn CPU verbruik.

Bijdrager
    TheBigZ
    CasperB op 24 april 2015

Ik heb maar een minimum aantal keer het dialoogvenster van forceer stoppen gekregen. Hierbij tevens nog een screenshot van mijn geheugen gebruik:

Momenteel draai ik Photoshop, Sublieme Text, Chrome, Mail en Safari.

Dat ziet er toch prima uit. Wat is het probleem?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De lijn in dat grafiekje staat nog minder hoog dan in de schermafbeelding van mij van gisterochtend, dus het lijkt me sterk dat je de computer overbelast. Geheugentekort heb je volgens mij niet, hoor.

Zoals al meer ongeveer gezegd hierboven: merk je niks bijzonders, dan heb je niks om je zorgen over te maken. Pas als de computer regelmatig of langdurig duidelijk langzamer aanvoelt als anders lijkt het me tijd om het geheugengebruik in de gaten te gaan houden.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.