18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    gipsman

Is kopen van deze MBPro goed idee?

Mijn Macbook Air (2011/ 256 SSD) is nu echt aan vervanging toe. Werkt nog goed, maar blijft softwarematig meer en meer achter. Ik zie deze voorbij komen in een tweedehands aanbieding:

<b>Macbook Pro 15” (2016) €1500</b>

<b>Gegevens:
    2.8GHZ Quad-core Intel Core i7
    16GB 1600MHz DDR3L SDRAM
    512GB Flash Storage
    Intel IrisPro + AMD RadeonR9</b>

Verkoper zegt dat alles OK is, maar ben nog niet langs geweest en ik weet nog niets over de accu.

Bijdrager
    Shmoo

En wat wil je nou van ons?

Je vergelijkt een MacBook Air 2011 met een MacBook Pro 15 inch – dat zijn twee totaal verschillende machines. Ik zou eerder zeggen koop een MacBook Pro 13 inch uit 2017 voor 1000,- dan heb je toch een betere vergelijking/upgrade qua machines.

Bijdrager
    gipsman

@shmoo Hm, een MBP 15” 2016 is een miskoop als je van een MBA 2011 komt? En wat ik van jullie wil: een vrijwillige bijdrage in de kosten zoals bij Goede Doelen, zodat het voor mij GRATIS is 🤒.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>gipsman op 4 juni 2019 om 14:06</p>
    een MBP 15” 2016 is een miskoop als je van een MBA 2011 komt?

nee, dat niet, maar je vergelijkt appelen met peren:)

Bijdrager
    Shmoo

Het hoeft geen miskoop te zijn maar wat je vraagt is:

Mijn Opel Astra uit 2011 is aan vervanging toe en nu kan ik tweedehands een Mercedes C-klasse uit 2016 kopen. Is dat een miskoop!?

Waarom zou je een machine kopen met Intel IrisPro + AMD RadeonR9 die Intel IrisPro integratie is al een factor 4 of 5 keer beter dan wat je nu in je 2011 machine hebt zitten. Ga je nu ineens andere dingen doen met je computer dat je voorheen deed? Waarom ga je buiten je ‘league’ qua aanschaft van een computer, daar moet een reden voor zijn anders is het gewoon geld weggooien.

Bijdrager
    gipsman

Ja, het is buiten mijn league en het zijn appelen&peren. Maar… ik wil min. 512GB of liever 1TB opslag al was het maar voor backups van iOS devices. Iedere GLOEDNIEUWE macbook(air) met 512GB SSD of hoger kost +-€2000 (of in de buurt van ik gok even). Het idee om een macbook te kopen enkel afgaande op de grootte van de harde schijf is misschien vreemd, maar ik werk meestal met een iPad Pro, behalve enkele lifeline dingen zoals speciale printerinstellingen, backups, iTunes (haha!), facturatie,… Vandaar dat ik een basic macbook setup nog nodig vind. En daarnaadt: for old time’s sake, een bureau ZONDER een macbook ziet er <i>verlaten</i> uit…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Veel MacBook Pro’s van 2016, 2017 en 2018 hebben het vlindertoetsenbord waarover er veel klachten zijn. Ik heb dat niet met mijn MacBook Pro uit 2015. Deze van 2019 zouden beter zijn, maar kunnen nog steeds niet tippen aan de oudere toetsenborden.

Bijdrager
    Shmoo

Met alle respect Mac Hammer Fan ….. maar op basis van de topics + problemen die ik allemaal voorbij zie komen met jouw eronder kunnen we denk ik wel stellen dat nieuwe-nieuwe computers sowieso niet jouw dingetjes is.

@gispman

Ik denk dat je vooral in een generatieconflict zit. Kleinere opslagvolume is nu eenmaal de standaard geworden, tijden veranderen. Mensen gebruiken steeds meer clouddiensten en zijn flexibeler. Dat je vroeger elke twee of drie jaar ‘gratis’ meer geheugen in je nieuwe Mac kreeg was niet dat we dat ook daadwerkelijk nodig hadden maar dat was omdat het prijsverschil te verwaarlozen was. 1TB opslag was misschien maar 7,- duurder inkoop dan 512GB. Er zijn heel wat mensen met oude machines die 1TB in hun machine hadden liggen en maar 200GB gebruiken.

Externe opslag is in jou geval een veel betere keus. Samsung heeft die T5 serie. Volgens mij koop je vaak voor ergens rond de 100,- al 512GB SSD opslag. Ideaal en iedereen is lovend over die dingen. Als je ze aan een MacBook Pro van 2016+ hangt dan moet je uitkijken dat je bestanden aan de andere kant er niet vanaf schieten zo snel zijn die dingen.

Bijdrager
    Daan Muller

Wat een onzin over appels, peren, buiten je league en generatieconflicten.

Ja is een prima upgrade. Een veel snellere machine met een beter scherm en twee keer zoveel ssd opslag. Ik heb ook de overstap gemaakt van 256 naar 512 gb ssd en waar ik voorheen continue tegen de grens van m’n opstart schijf aanzat heb ik nu ruimte zat.

Enige echte probleem is inderdaad het toetsenbord, je moet enorm netjes zijn anders gaat het gegarandeerd haperen door stof of kruimels. Ik had er bij m’n 2017 Macbook Pro ook last van, daarna een toetsenbord cover genomen en geen probleem meer. M’n 2018 Macbook Pro heeft het verbeterde toetsenbord, maar ik heb er voor de zekerheid toch ook maar gelijk een toetsenbord cover op gegooid na berichten dat de haperende toetsen nog steeds voorkomen. De toetsenborden, en de 2019 versie ook nog, vallen allemaal onder zo’n extended warranty programma.

Prijs is wat aan de lage kant dus ik zou ‘m even heel goed nakijken.

Bijdrager
    gipsman

@Daan Muller Dank voor het advies, en ja, dat keyboard ga ik nakijken.

Bijdrager
    Daan Muller

Het is trouwens het model van net voor de problematische toetsenborden denk ik gezien de AMD Radeon R9. In 2016 zijn ze geswitcht van het model met alle poorten, kaartlezer en goed toetsenbord naar het model met alleen 4 usb c poorten en butterfly toetsenbord. Dit zou dan het 2015 model zijn verkocht in 2016. De prijs is dan ook niet aan de lage kant.

Bijdrager
    Tov

@Daan, als het inderdaad om het 2015 model gaat, dan moet je juist weer opletten of het scherm geen vlekken bevat. Ik weet niet of het vervangingsprogramma nog loopt. Ik heb zelf een 13 inch macbookpro uit 2015 en heb het scherm een keer (gratis) moeten laten vervangen.

Bijdrager
    Max_G

Dat is deze machine. Heb ‘m ook recent gekocht, uitstekend ding. Ongeveer de meest gewilde MBP. Als-ie puntgaaf is en de batterij is OK, dan is €1500,- een gangbare prijs.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>Tov op 4 juni 2019 om 23:21</p>
    @Daan, als het inderdaad om het 2015 model gaat, dan moet je juist weer opletten of het scherm geen vlekken bevat. Ik weet niet of het vervangingsprogramma nog loopt.

Ja, er waren inderdaad probleemschermen bij. Ook mijn scherm is vervangen. Naar mijn weten loopt het vervangingsprogramma nog steeds.

Bijdrager
    gipsman

Veel dank voor de commentaren. Twijfel blijft, vooral omdat tweedehands zonder garantie is.

Bijdrager
    Max_G

<p class=”cite”>gipsman op 4 juni 2019 om 23:54</p>
    Veel dank voor de commentaren. Twijfel blijft, vooral omdat tweedehands zonder garantie is.

Koop je ‘m bij een winkel met 2e hands Mac’s. Ik kocht de mijne bij Upgreatest.nl. Maar er zijn uiteraard veel meer winkels.

Bijdrager
    TheBigZ

gipsman op 4 juni 2019 om 14:43

ik wil min. 512GB of liever 1TB opslag al was het maar voor backups van iOS devices. Iedere GLOEDNIEUWE macbook(air) met 512GB SSD of hoger kost +-€2000 (of in de buurt van ik gok even).

€1199      MacBook (Early 2016)

https://www.bol.com/nl/p/apple-macbook-laptop-12-inch-goud/9200000058059060/

https://everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-m5-1.2-12-early-2016-specs.html

Bijdrager
    gipsman

@ thebigZ Mijn vrouw heeft exact die macbook 12” en hij doet het goed, ook het vlindertoetsenbord faalt voorlopig niet. Wordt deze misschien, als de tweedehandse MBP afvalt. Ik heb ook al gedacht van: geen macbook meer, een lichtgewicht gebruiker zoals ik moet verder kunnen met een iPad Pro; factureren, website, foto’s, printen kan daaarmee ook, zij het met minder opties, toeters en bellen. Maar een mac-loos leven na 20 jaar gaat niet vanzelf.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.