14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    andrez

Is iPhoto kwaliteit minder op een PC met Windows?

Beste mede Mac-ers,

Had wat “prachtige iPhoto’s” verzonden naar m’n buurman, maar het blijkt dat er op zijn pc met Windows, sprake is van minder contrast en helderheid, wat in een programma als “picture it”, wat hij gebruikt, niet echt te verhelpen valt.

Iemand enig idee of dit kwaliteitsverschil gebruikelijk is, als je iPhoto’s in een Windows foto programma opent?

Anders kan ik er beter van maken; “prachtige iPhoto’s, tenminste, als je ook een Mac hebt!”.

Ben benieuwd.

Groet,

andrez.

Bijdrager
    artimachead

Er is geen kwaliteits verschil. Het verschil zit in het afbeelden van het document. Een rol spelen de beeldscherminstellingen en eventuele kleurprofielen. Ook is er sprake van een verschil in kleur gamma. Een Mac werkt op 1.8 een Windows machine staat standaard op 2.2.

Bijdrager
    andrez

Ah, okay, goed dit te weten. Vallen zijn instellingen dusdanig aan te passen, dat hij de foto’s (ongeveer) te zien krijgt zoals ik op m’n scherm?

Bijdrager
    artimachead

Ja, daar mag je wel van uitgaan. Het hoe en wat kan ik je daar ook niet over vermelden maar, met een beetje experimenteren zal het vast lukken.

Bijdrager
    andrez

Zal dat samen met hem nog eens bekijken.
    Vervelend dat dit niet beter op elkaar is afgestemd is. Zo zijn je foto’s voor de overgrote Windows wereld, zeker in eerste instantie, minder qua weergave.
    Natuurlijk helpt (achteraf gezien) een fotobewerkingsprogramma ook niet of integendeel, want je probeert dan te verbeteren wat al goed is (was).
    Vraag me af of foto’s, bewerkt in Photoshop voor Mac, geopend in Photoshop voor Windows, ook verschillen in weergave.

Bijdrager
    artimachead

Dat kan maar hoeft niet. Hiervoor geldt het zelfde verhaal. Als je afspreekt met welke instellingen je werkt en vooral met welke kleurprofielen dan kan de weergave vrij aardig overeen komen. Adobe RGB (1998) kan daarvoor een goed begin zijn. Werk je veel met digitale camera’s dan kan het profiel dat bij de camera hoort een optie zijn of sRGB. Over de laatste ben ik niet zo enthousiast maar, ik hoor andere daar weer bij zweren.

Bijdrager
    Torz

Het is inmiddels een achterhaald idee dat de Mac op 1.8 gamma moet staan.Dat had vroeger temaken met het uitprinten van bestanden op een postscriptprinter.Het is tegenwoordig beter om je Mac op 2.2 gamma te zetten.

Bijdrager
    artimachead

Ik wil luisteren Torz. Motiveer eens als je wil.

Bijdrager
    JeePee

Kun je dat dan zelf aanpassen Torz?

Bijdrager
    Syndic

Yep… hulpprogramma’s » kalibrator » Gamma instelling :D

Bijdrager
    JeePee

Bedankt Syndic, meteen gedaan… Maar heeft het alleen voordelen?

Bijdrager
    Syndic

Voor zover ik vind wel ja… contrast neemt iets toe en kleuren worden wat frisser weergegeven. Beter voor kleurcorrecties in PS:D
    En het werkt verder gewoon prettiger:wink:

Bijdrager
    andrez

Heb het inmiddels ook aangepast. Maar betekend dit dus nu dat de foto’s zoals ik ze nu zie, ook (ongeveer) zo weergegeven worden bij iemand anders met Windows?

Bijdrager
    hage

Beter voor kleurcorrecties in PS

kleurcorrecties zou ik zeker niet doen via alleen je beeldscherm, tenzij je een barcoscherm hebt, dus dat zou ik zeker niet doen…, 2.2 gamma kan mooi zijn maar is afhankelijk van je omgeving en licht….
    dan moet je zeker niet vergeten dat als je je gamma veranderd je beeldscherm ook weer moet kalibreren en moet afstemmen op je drukwerk…. beter kleurcorrecties uitvoeren door te meten ( meten is weten )……
    dat een wondhoos slechtere kleuren heeft dat zal dan zeker aan die machiene liggen, slechte grafische kaart, verkeerd programma, slechter beelscherm..mindere resolutie scherm, minder kleuren,geen miljoenen kleuren….
    ik zou me hier niet te druk om maken….op een mac is dit nu eenmaal beter….daar staat de mac bekent om dat het grafisch beter is…
    zo heeft de wondhoos wel weer andere dingen die wij niet hebben….

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.